Gå til innhold

IB


Theresa

Anbefalte innlegg

Jeg har fått konstantert IB på hønseflokken min.

Symptomene begynte i august/september med tre "forkjølede" ungdyr. De surklet når de pustet og nøs innimellom, ellers hadde de ingen andre symptomer. Ingen nedsatt almenntilstand eller matlyst. Jeg har heller ikke merket noe på eggehviten hos hønene.

For å finne ut av dette tok jeg kontakt med mattilsynet. De fikk en av de syke til obduksjon og etter to uker var svaret at de mistenkte ILT eller IB og ville ta blodprøver av minimum 10 voksne dyr.

Av de 10 hadde 7 antistoffer av IB og hønsehuset mitt er nå satt i karantene. Det vil si at jeg ikke får selge eller kjøpe dyr. For meg er dette gode nyheter ettersom jeg mistenkte Mykoplasma eller ILT fordi det smittet så sakte.

Jeg har fått med meg at det er fler her inne som har eller har hatt høns som er "forkjølet" og vil oppfordre dere til å ta prøver av dyrene deres. Mattilsynet gjør dette gratis og da er dere forsikret om at dere ikke sprer smitte videre. Vær obs på dette på utstillinger også, for det er nok desverre ikke bare jeg som har denne sykdomen i dette landet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ja, de blir friske av IB, men det kan ta over et år før de ikke er smittebærere lenger. Dette fikk jeg vite av Bruce Davies i dag etter at jeg skrev det første innlegget. Dette får meg til å tenke meg om en gang til ang. nedslakting....

IB smitter ikke igjennom rugeegg så lenge de er desinfisert. ILT og mycoplasma smitter også i gjennom rugeegg.

IB er MEGET smittsomt og kan smitte mange kilometer i gjennom luften.

Jeg må oppgi alle som jeg har kjøpt og solgt egg/dyr til/fra det siste året. Dvs. at noen her inne kanskje blir kontaktet av Mattilsynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at det er KUN hønsefugl som kan få denne sykdommen og den smitter normalt ikke via villfugl.

D.v.s. at jeg nok ikke er den eneste med denne sykdommen her til lands.... :sad:

Håper de som har mistanke om sykdom tar grep, så vi kan få bukt med dette problemet. Man graver bare sin egen grav ved å tie stille om det. Vi har jo et felles ansvar for den flotte hobbyen vår, så det nytter ikke å stikke hodet i sanden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å lese!!!  Aldri kjekt med sjukdommar, og enda verre når det er så alvorleg!! Kor lenge sit smitta i hus dersom du avliver flokken og startar på nytt då?? Uansett ei tung avgjerd å velge det alternativet :sad:

Jeg synes han sa ca 4 uker etter at alle var destruert og huset vasket og desinfisert. Ja, fryktelig triste greier dette her og om valget blir nedslakting, så blir det nok en av de vanskligste dagene i mitt liv... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mi største medfølelse!  ;) Kan hende vaksinasjon er noko vi som driv i dette miljøet, virkelig burde vurdere sterkt?

Eg legg ut eit nytt tema om dette, med overskrifta Vaksinasjon mot smittsomme sykdommer. Ein slik diskusjon er viktig!

Takk Prisilla :wink:

Flott at du tar temaet videre :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stusselig å få påvist sykdom Theresa, og risikere nedslakting eller kronisk smittet besetning. Jeg har imidlertid en trøstens mulighet til deg, som du kan diskutere med ditt lokale MT:

Du kan ta rugeegg av de raser du har begge kjønn av. Desinfiser disse med Virkon S. Når du har tatt de rugeegg du mener du bør ha, slakter du ned og desinfiserer etter plan. Strø også kalk på uteområdet om mulig.

Kyllingene som klekkes må du holde strengt atskilt fra hønehus og dets omgivelser. Kan du få satt dem bort i pensjon noen uker? Hvis disse klekkes før du har slaktet ned og i tiden etter, må du være pinlig nøye og unngå smitteoverføring.

Men: Du berger noen av rasene dine.  :wink: Det blir litt mindre motløst å slakte ned da.

Denne metoden kan ikke brukes ved ILT, da gjelder uansett ren utslakting. Den kan brukes for mycoplasma, men da skal det et antibiotikaregime til ved uttak av rugeegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått vite at en av de ti hønene som ble testet hos meg også har mycoplasma ;)

Har fått tenkt litt igjennom dette og snakket en hel del med mattilsynet om det og har kommet frem til at vi skal slakte ned mesteparten av dyrene.

Mattilsynet vil at vi skal beholde noen få dyr for å teste de igjen på våren. Da skal vi (i samarbeid med mattilsynet selvfølgelig) ta inn noen kyllinger fra en "ren" besetning, dvs. feks. Hvam, la de være hos oss i noen mnd. for så å teste de for sykdom. Er da kyllingene syke blir de slaktet og vi venter ca 6 mnd før vi prøver dette på nytt. Er de friske blir det nok kanskje uansett litt ventetid før vi blir klarerte igjen vil jeg tro :wink:

Dette er uansett svært gode nyheter for oss, for da slipper de viktigste dyrene våre øksa og Mattilsynet er glade for å få bruke oss som "prøvekaniner" :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff uff.  :sad: Det kompliserer bildet. Dyrene kvitter seg ikke omsider med mycoplasma slik de gjør med IB-virus. Men mycoplasma spres senere enn IB. Kanskje har du greid å unngå at flokken din er gjennomsmittet. Mycoplasma er litt lumsk, dyrene viser ikke nødvendigvis symptomer, men blir desto mer sjuke når de får noe annet i tillegg, som f.eks IB.

Min beskrivelse av sanering med uttak av rugeegg kan fortsatt brukes. Du kan sende meg pm hvis det blir aktuelt.

Jeg overraskes litt over at MT vil ta inn friske fugler til våren. Siden mycoplasma spres langsomt vil ikke negativt blodprøvesvar på disse fuglene nødvendigvis bety at flokken din er ren, litt avhengig av hvor fort prøvene tas da. Men jeg håper den er og blir det da, for din og hønenes skyld. Lykke til!  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig Trist og høre Theresa om dyrene dine  ;) Lykke til fremover!

Som  helt fersking i Hobbyen syntes jeg dette er skremmende  og lese om...  Vil dette si man ikke burde i det store og hele kjøpe livdyr fra andre? Hadde planer om og hente meg noen nye dyr snart, men kjenner jeg blir veldig skeptisk.. for hvordan kan man garantere og at man ikke får syke dyr som smitter hele flokken hvis det ikke altid selv har syntomer liksom? Og når man driver på hobby basis og har bare noen få hagehøns hvordan vil dette påvirke det... Bør man ringe mattilsynet hver gang en høne nyser?  :sad: har et par høner som nyser her nå.. etter jeg hentet hjem en nykomling for noen uker siden, så kjenner meg plutselig bekymret...

Hvor går grensene og hvordan bør man tenke... Hvor mye skal man bekymre seg og hva bør man gjøre for og forhindre smitte/sykdom i flokken sin.. hva er de viktigste forhåndsregelene?

Og hvordan er det når man feks henter livdyr hjem, bør man unngå og i det store og det hele besøke og kikke på dyrene til selger? med at man kan risikere og smitte/ta med smitte? Ikke besøke andre med høns i det store og det hele? muligens jeg er en smule panisk av meg.. men vil helst gjøre ting rett.

Dette er jo ting man som helt fersking kansje ikke tenker over, eller man hører/leser jo om det, men kasnje ikke helt innser hvor mye det faktisk betyr i hønseholdet.. som feks hva slags høner man får hjem, hvor dem kommer fra.. er ikke nok dem bare ser friske ut og kommer fra et sted som virker bra.. dem kan alikavel bære smitte med seg? Beklager litt rotete innlegg, muligens jeg er helt elendig med formuleringene. Men mitt ønske er jo selv hvor lite jeg driver i denne hobbyen at jeg har friske dyr.. og OM jeg skulle finne på og selge noen overskuddsdyr etter evt ruiging, jeg kan selv vite at jeg selger friske dyr..  Så hvordan går man nå frem da for at man ikke er med på og være en evt smittebringer videre  :wink: Akkurat nå koker hodet over av spørsmål..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår din frustrasjon veldig godt Bluebell! Det er ikke så lett å hele tiden skulle ta allverdens forhåndsregler for å være sikker på at man ikke tilfører sin egen hønseflokk sykdommer, eller sprer smitte til andre. Men en ting vil jeg iallefall anbefale: kjøp rugeegg når du skal ha nytt innslag i flokken din, og desinfise eggene før du legger dem i maskinen eller under rugehøne. Det er iallefall mye tryggere enn å kjøpe levende dyr. Det er selvsagt også viktig at det ser greit ut der du kjøper egg (eller dyr), og at dyrene virker friske. Men det er jo heller ingen 100% garanti for at man ikke kan få sykdom med på kjøpet.

Da jeg var helt fersk hønseholder (ca. 15 år siden), kjøpte jeg dyr både her og der, uten å tenke meg noe særlig om. Det gikk bra i flere år, men så en dag kjøpte jeg en hane av en bekjendt. Det viste seg at han hadde ILT, og det hadde hanen med til meg! ;) Umulig å se at dyrene hans hadde sykdom. de var flotte og friske, tilsynelatende da! Jeg måtte slakte alt jeg hadde, rive inventaret i hønsehuset, et fryktelig styr!

Etter denne opplevelsen fikk jeg et annet syn på tingene, og ble svært forsiktig. Men jeg synes jo at vi bør glede oss over våre høns, gjerne besøke andre hønsefolk, noe som er veldig givende og inspirerende synes jeg. Skal man inn i andres hønsehus bør man ta forhåndsregler, plastsokker på beina, skifte klær før man går inn i sitt eget hønsehus igjen etter besøket osv. samme prosedyre hvis noen kommer på besøk til oss. Og altså satse på rugeegg! :sad:

(Og ikke smugle egg og dyr over grensen!! :wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også en liten besetning med 8 høns. De har de siste 2 ukene vist tegn til "forkjølelse", nysing og noe surkling, men ingen nedsatt almenntilstand. Har brukt sitromed, men dette fungerer ikke tilstrekkelig. Er det sånn at jeg da bør teste de for IB? Er litt ny i gamet, og fikk beskjed av min lokale veterinær at det sikkert kun er en forbigående forkjølelse, og ville ikke behandle de noe, men syntes nå det tar litt lang tid før det går over. Må si jeg blir litt nervøs når jeg leser om nedslakting av hele besetninger. Håper noen kan svare meg på dette-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde IB-utbrudd i en komersiell besetning i nærheten i fjor. Da dro MT rundt og sjekket hobbybesetningene i nærområdet. De tok ingen tester, men sjekket om fuglene nøs og spurte om det hadde vært økt dødelighet i det siste. De fant aldri smittekilden.

Jeg har også solgt fugler til dyreparker og da har de blitt testet for ILT og salmonella (svømmefuglene). Det er jo ganske greit å få dem testet på den måten da. Spurte veterinæren om smitte via rugeegg og hun sa det var den tryggeste måten å gjøre det på ja, også med hensyn til ILT. Hun fortalte også at det var diskutert å nedgradere ILT til en B-sykdom, men at bransjen var i mot dette.

Når det gjelder vaksiner så er dette et tveegget sverd. Mange sykdommer kan passere ubemerket fordi at fuglene har en naturlig motstandskraft mot dem, eksempelvis mareks. Dersom mange starter vaksinasjon mot slike sykdommer vil alle som unnlater å vaksinere fugler kjøpt fra vaksinerte besetninger få store problemer i neste generasjon. Det beste er nok å kun kjøpe rugeegg eller fugler fra Hvam. Det skal mer til om det blir trøbbel da.

Selv har jeg helt sluttet å ta inn fugler i besetningen, kun egg, men mange har jo ikke muligheten til dette. Da blir det nest beste å bruke Hvam, eller kjøpe fra folk som selv ikke tar inn fugl i sine besetninger.

Helt sikker blir man dog aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Har dessverre fått påvist både IB og mycoplasma i flokken min i dag :embarrassed: Hønene hadde nesten ikkje symptom, men eit par av dei hadde litt smånysing innimellom. Trudde at dette berre var vanleg "forkjølelse", men fekk vite at det ikkje var noko som heitte forkjølelse hjå høns. Bestemte meg da for å teste, og alle prøvane var positive. Oppfordrar alle til å gjere det same, enten hønene viser symptom eller ikkje. Mange av dei hønene som vart testa har aldri vist tegn til sjukdom før, men testa positivt på begge sjukdommane. Er nok mykje meir sjukddommar i hobbyhøns flokkane enn folk flest trur. Her trengs ikkje nedslakting då det ikkje finnst hønseri i nærheiten, men vurderer og slakte ned likevell for å være 100% sikker på at alt av smitte forsvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre walsvikjen... Bra du ikke blir tvunget til å avlive, at du kan velge selv. Ja, sykdommer trenger ikke alltid å vise symptomer. Var bra at du fikk testet, og oppmuntrer andre til å teste. Mange som tar ganske lett på dette med sykdomsoppblomstringen. Så viktig at folk tester, så det ikke spres over alt. Leser at det er mareks og ib i rundt 80% av hønseholdet i sverige. Det er nok mye her og.... Bare at vi ikke vet det enda...

Du må nok sanere hønsehuset uansett avliving eller ikke, så jobb blir det uansett. Men du kan jo beholde gjengen din. Er vel det at du ikke får selge eller kjøpe dyr på en god stund...

Kjedelig med disse sykdommene... Masse lykke til :) du får oppdatere etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...