Jump to content
Sign in to follow this  
Huldra

Nybegynnerspørsmål - hvordan komme i gang?

Recommended Posts

Hei, jeg registrerte meg her for å få tips om hvordan vi kan komme i gang med høns.  Litt praktiske opplysninger først er på sin plass: Vi har nettopp kjøpt oss et småbruk, og har god plass for høns, har planer om å lage et rom for de i fjøset med utgang ut.  Vi trenger tips til hva som er lurt å tenke på; plassering i forhold til lys, hva de trenger av skjerming mot vær og vind, osv. 

Jeg har hatt høns før, men det begynner å bli 10-15 år siden, så det er begrenset hva jeg husker.  Den første høna kjøpte jeg på auksjon (av alle ting!) for 20 kr, på Jæren og fraktet den oppover til trøndelag der vi bor.  Den var bare en unghøne, og hadde ikke lært seg å klukke enda (noe den ikke lærte før vi fikk flere høner faktisk).  Jeg gikk på ungdomsskolen da, og var veldig glad i alle slags dyr.  Nå går det mest i hund, men dyreinteressen er der fremdeles - dog har jeg innsett at foreldrene mine hadde rett og en hel masse dyr er både tidkrevende og dyrt.  :huh: Grunnen til at vi vil ha høner er fordi høner er koselige, og vi vil være selvforsynte med egg.

Bortsett fra min lille erfaring fra tidligere, er jeg helt fersk på høns.  Det var faren min som tok mye av ansvaret tidligere; bygget rom til de i uthuset deres, kjøpte fôr og flere høner, osv.  Jeg har ikke filla snøring på verken raser eller fôr eller noe som helst.  De hønene vi hadde da, gikk ute på "eiendommen" til mine foreldre på dagtid, og ble tatt inn på kveldstid.  I vinterhalvåret stod de inne med varmelampe.  Det var veldig koselig (men til stor ergrelse for min mor som irriterte seg over hønseskit på trappen, hehehe..), men jeg ser for meg at noe lignende vil være vanskelig på det småbruket vi har kjøpt oss nå.  Først og fremst fordi vi har hunder (som garantert spiser høner hvis de får sjansen), men også fordi det går en (lite traffikert) vei gjennom gårdstunet vårt.  Løsningen blir da et inngjerdet uteområde, gjerne i direkte forbindelse med rommet deres.

Hva lurer jeg på?  Jeg tror jeg starter med en liten liste, så får jeg heller komme med oppfølgingsspørsmål.

-hvilke raser er aktuelle?  Er blandinger også greit?

-hvilken tid på året er det best å skaffe seg høns?  Vi har ikke overtatt småbruket helt enda, og vi trenger litt tid på å bygge rom og utegård til de

-hvor gamle bør de være når vi får de?

-hvor mange høns bør jeg få i første omgang?  Har forstått det sånn at man kan ha opptil ca ti høner før man trenger en hane (?)

-hvor mange høner trenger jeg totalt hvis jeg vil være selvforsynt med egg?  Foreløpig er vi to voksne, og to hunder som gjerne spiser egg

-hvordan gjør man det hvis man vil reise bort en helg?  Hvor lenge kan man være borte fra hønene?  Trenger man "pass" til de?

-hva er viktig å tenke på når vi skal lage rom til hønene? 

-hva koster en høne nå til dags? (Vil nødigst bli robbet for 300kroner hvis de egentlig koster 50..)

-og hvor i alle dager får jeg kjøpt høner?? 

Håper dere har overbærenhet med min uvitenhet..  :smiley:

Jeg ville lest litt om de forskjellige rasene å sett etter om det er noen du faller spesielt for eller som har de egenskapene du er ute etter. Det går også helt fint med blandinger =) Jeg mener det er best å skaffe seg høns om våren/sommeren siden det er da de legger seg på egg. Kan nok få tak i hele året. Tror ikke det har så mye å si, men om de er små trenger de varmelampe osv. Dersom de er litt større klarer de seg bedre selv.  Jeg vil anbefale ca 1 hane og 7 høns...? Men pass på å bygg stort nok for det pleier å bli mer etterhvert :smiley: Pass på å få en hane som ikke er i slekt med hønene. Dersom du kjøper kyllinger kan det være vanskelig å kjønnsbestemme.

Det er lurt å ha noen som kan stikke innom å se til hønene når du er borte. Det er jo ikke så mye arbeid så de fleste naboer syns det er helt greit i bytte mot eggene de finner =)

Hei Huldra! Det er masse å tenkje på når ein skal skaffe seg høns, du gjer det i allefall i rett rekkefølge.

Du er velkommen til å besøke heimesida mi , kan hende du finn nokre svar på det du lurer på.

Mvh Sylvi

Takker for svar!  Hjemmesiden din har jeg allerede lest litt på (oppdaget den etter at jeg skrev første innlegget), mye spennende og nyttig! :smiley:  Ble dog litt skuffet over at Ladeoppdrett ikke betydde oppdrett på Lade i Trondheim, da hadde vi jo kunne tatt oss en tur og sett.. :huh:  Ble forresten fascinert over Orpington, kunne det vært en rase for oss? 

Orpington....Ja så absolutt, "Disney høne" veldig flotte med godt lynne. Sjekk safari til 1000 der ser du bilde av alle variantar og fargar. Koselig om du tek deg ein tur til Lade i Sykkylven :huh: hihihi

Eg har både reinrasa og mix høns like fine alle sammen, valg av høns bør egentlig springe ut av kva plass du har. Eg har fleire bur i eit stort stabbur, og kan ha dåde dverg og større høns. Om du vil ha fleire høner må du passe på at hanen er mindre eller like stor som dei minste hønene dine. Klarte eg å formidle dette rett tru  :smiley:

Etter litt undersøkelse, så viser det seg at den første hønen jeg fikk meg, sannsynligvis var en Sussex.  Kan det også være en potensiell rase?  Vil Orpington og Sussex passe greit sammen?  De er vel ca like store i alle fall, dersom det har noe å si da. 

Eg har ei blanding av både rolige og viltre raser, synest det er sjarmerande :smiley: Høner med variasjonar i størrelse går greit, det er hanen som ikkje bør vere større enn den minste høna. Eg har ikkje erfaring med Sussex.  :)