Gå til innhold

Høy til hønene...


Siss

Anbefalte innlegg

avem
  • 1 måned senere...

Siden vi har hester så har vi alltid nok av høy også til hønene. Vi pleier bare å bruke det i redekassene, men vi ser at de elsker å plukke og småspise på det om vi slenger inn en haug til dem utenom.

Ville anbefalt deg og snakke med en gård om det finnes noen i nærheten av deg. Høy beregnet på sau vil nok være det beste til høner siden det er av mye mykere og tynnerer strå. Men høy til hest/storfe funker det også altså :smiley:

For en høyball 10-15 kilo betaler vi ca. 60,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi har kjøpt oss en gård i Vestfold og har tenkt å bli flinke til å få mest mulig ut av den fra neste år, men så lenge... hvor kjøper dere høy til hønene ? Jeg var på Felleskjøpet og betalte 99 kr for 2,5 kg høy. Synes det høres helt sprøtt ut.

Har du kjøpt gård, så kan du vel tørke høy selv? Det er jo ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også kjøpt oss småbruk og jeg er helt grønn på dette med høy. Vi har en eng som tidligere eier har hatt hester på beite på. Nå står den der full av vekster som jeg ikke vet om jeg kan bruke. Markblomster, strå og gress etter det jeg kan bedømme. Kan dette brukes som høy? Eller skal jeg rett og slett så gress? Eller er det greit ettersom det har gått hester der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også kjøpt oss småbruk og jeg er helt grønn på dette med høy. Vi har en eng som tidligere eier har hatt hester på beite på. Nå står den der full av vekster som jeg ikke vet om jeg kan bruke. Markblomster, strå og gress etter det jeg kan bedømme. Kan dette brukes som høy? Eller skal jeg rett og slett så gress? Eller er det greit ettersom det har gått hester der?

Ja, det kan brukes som høy :) Du må slå det, enten med ljå eller slåmaskin, og tørke det enten på bakken eller ved å hesje det. Når det er helt tørt tar du det inn. Det er kjempeviktig å ta vare på kulturlandskapet!

Vi skal igang med slåtta til uka og jeg gleder meg, selv om det er mye arbeid. Vi pleier å lage 1-2 tonn tørrhøy hvert år :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å slipe ljåen. Hvor lenge skal det tørke egentlig? Tenker dersom jeg hesjer det, hvor lang tid tar det sånn ca dersom det er fint vær med litt vind? Skal jeg snu det også underveis eller kan det bare henge der? Hvordan kan jeg oppbevare det, bare legge det i en haug i låven eller blir det musefest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at mine høner er mer glad i ensilage, og jeg skal lage det til vinters.

Men skal du tørke høyet på vollen må du ha ei uke med sol og litt vind. Når det henger på hersje trenger du ikke å snu det og gresset tåler litt regn. Det skal gå fint å legge det løst i låven, og du kan også låvetørke det. Eller bruke gamle forsekker å putte nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...