Gå til innhold

Kulde og snø...


Siss

Anbefalte innlegg

Ser her at det er flere som lar hønene gå ut selv om det er snø og kulde. Sikkert stusselig for hønene å bare være inne om vinteren, tenker jeg ,men...jeg er så heldig å bo i nærheten av en oppdretter og han sier at han aldri lar hønene gå ute etter 1. November pga fare for koldbrann.Vet ikke helt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er berre sunt for høns å vere ute ei stund midt på dag, ein må sjølvsagt ta høgd for ekstremt kalde dagar å forebygge med allverskrem på bare hudområder. Om ein har ein stad dei kan vere under tak, der det er tørt bunndekke-kan eg ikkje sjå at dei tek skade av å vere ute ein time eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter det jeg har forstått Norges nordligste høner. Jeg bor helt nord i Finnmark, bare 10 km fra Nordkapp.(i luftlinje kanskje bare 5 km)

Mine høner er ute hele året - hvis de selv vil... De har i allefall muligheten, da luka alltid er åpen. Ettersom jeg bor ute ved kysten, så har vi ikke de laveste temperaturene, men det kan i perioder være ned mot -18.  Da stenger jeg som regel luka for at vannet ikke skal fryse.  Når det er snøstorm, stenger jeg også luka, ellers ville hønene være nedsnødd inne i hønsehuset... Men en normal vinterdag, med 4-5 minusgrader og frisk bris/liten kuling er ingen problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det ihvertfall ikke aktuelt og la hønene gå ute om vinteren,de vil ikke ut heller best og holde d inne pga forkjølelse de kan få ved og gå ute

Ingenting er så belastende for luftveiene til dyr (inkludert høner) som fuktig og/ eller støvete inneluft. Nå er det mange som har godt ventilerte hønehus med masse luftvolum per høne, men ikke alle. Har du lite hønehus uten ventillasjonssystem så få ut hønene en stund og luft huset skikkelig hver dag. Hønene blir ikke forkjølet av tørr kald uteluft, mens fuktig støvholdig inneluft er svært belastende og kan regelrett gi lungebetennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en luftegård som jeg strør halm i oppå snøen. De foretrekker å gå der halmen ligger, så det er klart at de er litt pysete på å gå i snø. Men det er også tydelig at de gjerne vil ut og lufte seg selv om det er ganske mange minus. Herlig å få luftet ut litt i hønsehuset hver dag. Friskt og sunt for mennesker er nok også friskt og sunt for fugler stort sett. Når det er vind og sno derimot er de ikke særlig ivrige etter å gå ut, men frisk luft inn vil de nok gjerne ha likevel!  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...