Gå til innhold

Hvor mye kulde tåler silkehønene mine.


hønsehege

Anbefalte innlegg

Mine 4 silker er ute i ett isolert bur. De har ikke varmelampe. Hvor mye kulde tåler de?

Leser at det blir -20 i helgen. Jeg skal bort i helgen og er litt bekymret for de. Jeg har noen som kommer innom med vann 1 gang om dagen. Jeg har ett uthus som er isolert der bor det 3 ender i en del og 15 unge høns (født i august 2010) i den andre delen. De har varmelampe begge steder med 250 vatt.

Grunnen til at jeg ikke setter silkene sammen med de er at de har kalkbensmidd som jeg ikke blir kvitt. Jeg vil ikke smitte de ndre hønene.

Er det ok for hønene å være i ett isolert bur uten varme når det er 20-. Ville det være dumt av meg å sette de sammen med de andre hønene når de har kalkbensmidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Er det -20 inne i buret? Det er temperaturen inne som betyr noe. Jeg kjenner ikke til hva silkehøns tåler, men tror ikke de kommer til å lide noe i og med de er i et isolert bur.

Jeg plukker forøvrig egg fra mine fem verpehøns hver dag. De står i et utebur uten isolasjon, det har en vegg, på den andre er det bare netting. Jeg sørger for at det er tørt hos de hele tiden, de ser ut til å trives godt om det er kaldt. Temperaturen her har ligget stabilt på ca -12 grader nå i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok varmere en det er ute, de får jo varme av hverandre, men jeg er ikke sikker på hvor mange grader det er der inne. Der er umulig å møkke der inne for møkka er stivfrossen. Jeg legger sagflis på gulvet. De legger fortsatt egg nå, men det har ikke vært -20 enda, nå er det -11 ute. Jeg kjøper termometer i morgen så finner jeg ut inne temperaturen.

Hva er det kaldeste de kan tåle inne i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å strø flis oppå møkka, det blir da et isolerende lag på gulvet. Det var det de gjorde før i tida også, når våren kom tok de ut dette laget med møkk og sagflis, også kalt talle, eller høy som de gjerne brukte da.

Vanskelig å si hvor mye de tåler, men jeg tror det er mye. Dersom de har fri tilgang på mat og vann skal det mye til for at de får problemer. Det er høns/haner med store kammer som kan være problematisk, der kan de få forfrysninger. Likevel, i og med at de er inne i et isolert rom tviler jeg det blir under minus sju,åtte grader om det blir minus tjue ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, trodde de tålte ALT jeg....Mine står inne på en låve sammen med andre høner, har vært nede i -10 grader nå om dagen, men kan ikke se at de mistrives på noen måte.  Viktig at de alltid har tilgang på vann da, ellers kan de hakke på egg og hverandre...og bli tørste selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng ikkje vere bekymra nicco, den einaste som legg egg hos meg no er den svarte silkehøna, eg har ikkje montert opp varmelampe. No er det minus 11 grader ute, eg har uisolert hus til hønsa. Så der er nok ganske kaldt inne også vil eg tru, ingen av hønsa misstrivst. Dei klumpar seg sammen for å holde varmen.  Dei kjem meg glad i møte som alltid og ingen sturar, eller virkar å misstrivast.  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to silkehøns og to sussex. Burde ha klumpet seg sammen de fire - men, nei! Sussexene i det ene hjørnet og silkene i det andre. Ikke vil de hoppe opp på vaglepinna heller og ligger dermed direkte på gulvet (sagflis mellom, såklart). Det har nå vært oppe i -22 og det er sagt det blir verre. Rommet er LITT isolert med varmelampe. (blir ikke varmere enn at vannet fryser hver natt).

Noen som kan si meg hvor mye silkehønsene tåler av kuldegrader? Ser den ene har begynt å halte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikkje sjekket temperaturen, med her er dei i eit hus uisoleret, uten ekstra varme, aller 15 - 20 dverg hønsene i lag, silkene sitter aleine på vaglen i "sitt" rom med litt avstand mellom seg, vannet fryrse flere ganger daglig, men alle er i kjempe form, endel ung høns har nett startet og legge egg og  :grin:

eneste er andungene, dei spruter vannet ut over gulvet og s\det fryser uansett, dei er 4 - 5 mnd, og dei minste dyra har litt problemer med føttene, enda dei har varme lampe, ca 60 cm over gulv  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest litt merkelig ut med forfrysing, kvar har du desse kyllingane sidan du misstenkjer det? Kan vere litt vanskeleg å sjå i og med at huda til silker er svart. Sjekk om det kan vere ei flis som har satt seg, kan muligens vere kalkbeins midd. 

Er det to hanar du har, kan dei ha sloss trur du? Eg hadde sjekka foten grundig, samanlign med den andre silken du har. Skriv kva du ser, så kan hende vi kan hjelpe  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hej! satt o läste litt å såg ditt inlägg, tror att silkeshöns tål mer än vi tror, har en vännina i sverige som har silkes, de går ute hela vintern, går bara in om natten, og där ho bor kan det vara neråt -30, ho säger att bara de har det torrt og dragfritt där de ska sova så ska det gå bra.

tänkte på beimidd, är det samma som kalkben? att hönsen får hårda sköldar som står ut på benen, som om huden reser sig på en måte? så kan man pilka bort skivor som minner om neggler? jag fick lära meg av en annen vännina att man kan bruka våpenfett, det finns en typ våpenfett på sprayburk som man kan spraya leggene med, och efter ett tag försvinner kalkbenen og blir släta og fina igen. det är litt søligt, men så länge det hjälper så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, det er mulig silker tåler meir.. silker har jo ikkje kam på samme måte som andre høns, i tilegg har dei fotbefjæring og dun på kroppen som muligens isolerer på ein litt annan måte enn fjør. Så det er meget mulig dei tåler meir, -30 er veldig kaldt. Mine silker klumpar seg sammen for å holde varmen, og virkar å vere veldig robuste.

Beinmidd vil eg tru er det samme som kalkbeins midd. Du bør ikkje prike bort forkalkinga det kan danne sår. Enkelte brukar Flatluskrem (apotek) som dei blandar med fettholdig salve uten vatn (vatn frys på bar hud). Våpenfeitt som medisin har eg ikkje erfaring med, men det er mulig det går an å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...