Gå til innhold

nå har jeg spist min første selvslaktede vaktel


line-math

Anbefalte innlegg

som overskriften tyder, nå har jeg spist vaktel for første gang..

overskudds hanene måtte taes, og min bror som er litt mer erfaren med denne type ting hjalp til(jakt)    .

fremgangsmåte: skille ut de hanene som er for mange ( i mitt tilfelle 8, nå har jeg 8 høner og 2 haner igjen)

plassere dem i skoesker for minst mulig stress,

flytte dem til egnet plass, borte fra andre dyr(garasjen),

sørge for å ha nødvendige ting for hånden: skarp kniv,saks rent underlag, papir,hyssing osv

passe på at man kan svimeslå fuglen en plass de andre ikke kan se

svimeslå ved slag mot hodet

kutt over hals

la blø ut

fjern hodet, bein og vinger

deretter dra av skinn med fjær (veldig enkelt og raskt i forhold til plukking)

klippe på begge sider av ryggraden

så er det enkelt å dra bort invollene fra hals og ned til kloakk

klipp rundt kloakk dersom det fortsatt henger sammen

dette med å lippe ryggrad så jeg på et klipp på youtube, på denne måten blir det lett å fjerne involler renslig.

har slaktet-renset haner før, og synes det var trangt nok å få fingrene inn for å fjerne innmat på dem..

etter dette lå vaktlene til modning i kjøleskapet i 3 døgn, så var de i fryseren en tur pga at jeg var bortreist, så, endelig i dag spiste jeg min første vaktel...

brunet i pannen, 30 min i ovnen på 150 grader, sopp løk og fløte saus....

konklusjon: smakte godt,mørt kjøtt, litt som kyllinglår med viltsmak, veldig lite, ca 100g pr fugl,

nå er ikke jeg glad i pirke mat -og det er absolutt mye pirk å spise vaktel.. kunne nesten tenkt meg å steke/koke til kjøttet skilles fra bein og så ha direkte i sausen.

også må jeg si, veldig rart å spise noe jeg har drept... veldig..

til nå har jeg altså drept-slaktet 9 haner og 8 vaktelhaner, i tillegg til dette kommer kyllinger som har vært skadet (brukket ben, alvorlig hakkeskader ol.) som jeg har måtte avlive  :)

jaja, det var altså selvdrept middag, har begynnt å kutte ned på kjøtt, for å gå over til lykkelig-så-lenge -de-levde-og-en-smertefri-død-kjøtt, altså selvdrept.spørrs om jeg ikke blir vegetarianer i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
:) ikke bli vegeterianer da! Men forstår hva du mener! Jeg hadde dessverre ikke klart å spise noe av det som bor i hønsehuset her. Men har en liten flokk, med navn på alle  :) og de er tamme medlemmer av familien... er veldig spent på hva slags kjønn det er på de 6 silke kyllingene mine. Håper med hele meg at det ikke er mange haner... for jeg klarer ikke å slakte!!! Hvor mange haner kan man egentlig ha i en liten flokk???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! jeg har 17 høner og 3 haner i samme flokk!! må nok skille dem til våren.. vaktler kan man hvisst ha sammen fler haner bare det er nok høner til hver og god plass.

nei, blir nok ikke vegetarianer ennå... var så redd for bakterier når jeg slaktet hanene at jeg putta dem i frysa med en gang, de ble skikkelig seige, kunne ikke brukes til mat som de var -men nå har jeg bestillt meg kjøttkvern,så da blir det kyllingkjøttdeig!

ifølge min søster, som er utdannet kokk, skal det da bli bra, og altså fint å spise!

men det blir nok ikke veldig mye vaktler fremover.

men har faktisk tenkt å klekke sussex til våren, selge hønene og noen haner, også slakte overskudds hanene.

men det nytter selvfølgelig ikke å spise noe man har gitt navn!  jeg kunne ikke begynne å bli "kjent" med hønene og hanene før jeg hadde slaktet det som skulle slaktes, bare behandle alle sammen bra, og sørge for at alle hadde alt de trengte og litt til  :)

etter at hanene var slaktet lot jeg flokken få gå løst i hagen, og det var først da de virkelig begynnte å bli tamme!! løpe meg i møte, og helst være med å hente posten.... det er jo ikke så greit når man har 20 høner i beina, men veldig morsomt!!

ville gjerne hatt hønene som kjæledyr, men før jeg skaffet meg dem, bestemte jeg meg for å prøve å holde dem litt mer på avstand, så jeg ville være istand til å avlive når det trengtes...

blir dyrt å gå til dyrlegen med høner og vaktler...

du skal ikke prøve å slakte du da, tuppenoglillemor?

hvis jeg kan gjøre det, kan alle!!

jeg griner fremdeles som om verden går under når jeg må avlive daggammle vaktelkyllinger..

det er lettere med haner som har hatt et kort men fint liv, med gress,jord,bær,insekter og alt godt rundt seg og masse å ta seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...