Jump to content

noen som har erfaring med geiter? i hobby skala..

Recommended Posts

heisann, lurer på om noen her på forumet har/har hatt geiter?

jer er så nysgjerrig på disse dyrene, og har lyst på  to geiter på lang sikt.

men jeg må jo selvfølgelig vite mer før jeg går så langt som å skaffe meg dem!!

jeg har selvfølgelig lest det jeg har funnet på norske nettsider, nsg.no..

men jeg finner ikke mye matriale om hvordan det er å ha geit i liten målestokk, bare hvordan det skal gjøres i produksjon....

som sagt tenker jeg på 2, kanskje 3 dyr, og lurer derfor på hvordan livet med geiter er?

hvordan foregår stell,eventuell melking?

hvordan de liker å ha det innendørs,for de må vel ha et slags hus eller ly??

mating, hva og hvor mye spiser de, hvor får man kjøpt for?

er dette dyre kjæledyr?

er interessert i all info og erfaring!  :wink:

Vi hadde geiter eit år, dette var kun ammegeiter. Altså vi stimulerte ikkje juret slik at mjelke produksjonen fortsatte etter kjeing. Eg synest det er travelt å ha geit. Dei har stor trang til å utforske å ete på alt mulig og bør gjerdast inne med høge gjerder, for at dei skal holde seg der du vil. Det lønner seg å få geitene når dei er små og gjerne flaske dei opp sjølv. Vi kjøpte geitene når dei var store, det var sikkert feilen vi gjorde.

Geiter er morsomme , artige og ikke minst noe krevende dyr å ha  :grin:  Tiligere har jeg hatt dverggeiter ( 6 stk ) små, men fytti så spretne av seg , dvergegeita må ha høyt gjerde ( hopper fint over 1,80 mtr  med litt frasprang . Lette å få tillitsfulle og følger etter deg som en hund hvis du anskaffer killinger ( ca 8 uker gamle ). Geiter er nærmest altetende og er ypperlig som landskapspleiere,,men friske lupiner er giftig så obs obs.. Mine fikk høy , brød, frukt gulrøtter m, mer og litt kraftfor vinterstid ( en dl pr geit i dagsrasjon.)

Jeg har bestilt meg kasjmirgeiter nå til våren og disse er roligere av vesen og lettere å holde inngjerdet. De koster 1000.- for geit 500.- for bukk+ mva.

Boergeit f.eks er dyrere...5400.- pr stk .

Melkegeit 1000.- + mva for geit ( bukken blir som regel gitt bort ).

Geiter kan fint være ute hele året ,men må ha ly mot regn og dårlig vær ..huset må ha høykrybbe , vannbøtte ( må sitte fast på veggen ) å ei fortrau og gjerne et platå hvor de kan hvile litt over bakkenivå ,ellers så elsker de å ligge høyt å sole seg hvis de får mulighet for det  :wink:.

En ting tilslutt...Det kreves tilatelse fra mattilsynet hvis du skal kjøpe geiter fra andre fylker enn ditt eget..dette er for å få bukt med svært smittsomme sykdommer som spres lett mellom geiter og andre småfe.

takk for svar!!

takk for tips om å få de tidlig for at de skal bli tamme.

ja, vet at det må søkes for å flytte over fylkesgrenser, jeg tror jeg skal snakke med mattilsynet uansett, for jeg leste på nettet at det hadde vært tilfelle av "blåtunge" tror jeg det var på en gård uten for byen her.

det har ikke vært husdyr på plassen før, men eiendomen grenser til et jorde som noen år blir brukt til sauebeite, så jeg må nok være utrolig forsiktig og nøye,skal også kontakte sauebonden.

men altså det er nok veldig mye å sjekke, tør ikke å slurve med dette, alvorlig med smittsome sykdommer.

men så gøy det høres ut med geiter!! kasjmir geiter har jeg og sett på, åssen fungerer det med ulla???  skal du bruke ulla, hvordan fungerer det med klipping?

jeg har hage på noe over 1 mål, og tilgang på et bitte lite jorde på 2 mål, dette er kanskje ikke nok for melke geit eller kasjmirgeit?

kommer ikke til å satse på boer, det blir for dyrt, og jeg vil ikke ha dem til kjøtt, men synes det er gøy å få melk eller ull av dem  :wink:

det er noe av det jeg synest er gøyest med å ha høner, plukke egg! utrolig tilfredsstillende, litt som å dyrke grønsaker, stelle og passe på -også få plukke det ferdige produktet!

hva koster mat til geiter? er de dyre i drift?

spennende med kasjmir geiter da, veldig spent på hva du skal bruke dem til

Vi har tre melkegeiter som er født i Januar i år. De er ikke helt voksne enda så de er litt spretne og skal snuse/spise på alt. Men det går over når de skal parres.

Jeg kan si deg at geiter trenger ikke og være dyre i drift, du kan gi dem plenklipp på sommeren bjørkelauv(en stor favoritt) matrester, ugras o.l men de må også få høy, og kanskje litt kraftfor.

Men som andre sier også, det er vansklig og holde de inne.

Kasmirgeiter skal ikke klippes, de skal kammes på våren når du ser underulla begynner å løsne. En del melkegeiter har også underull av samme kvalitet forresten. Du må også belage deg på å skjære klover. Uten svært steinete beite vokser klovene for mye.

Det er en del smittsomme sykdommer mellom sau og geit, men dette er ikke noe problem på utebeite. Man bør dog ikke ha sau og geit i samme fjøs. Det finnes prøver å få tatt for å få rede på smittestatus.

Geiter er også flokkdyr og bør holdes minst fem sammen. Dette kan du jo løse ved å ha to geiter som du får parret hvert år. Da blir det jo fort fem om du inkluderer kjeene.

takktakk Arnt!

ja har lest om dette med at man bare tar ulla som de mister.

har også lest at man ikke skal ha 1 geit, siden de trenger selskap av egene. men du mener man må ha helst 5?  for da tror jeg ikke det lille jordet jeg har tilgang til holder.... tror ikke det er på særlig mer enn 2 mål.

skulle gjerne hatt gård, men den gang ei!

altså kan man ha ei melkegeit -og få melk uten å pappe den hvert år?

mener selvfølgelig parre, ikke pappe.....

ok, greit å vite, men de produserer jo mer melk enn killingene bruker? eller ?

det er alt ettersom hva du gir dem.....ei melkegeit som fores med kraftfor og godt grovfor vil være i stand til å produsere mer enn hva kjeene drikker.....men samtidig kreve at den blir melket tom morgen og kveld,slik at produksjonen vil holde seg etter hvor mye geita blir stimuler til å yte....dvs eks:hvis geita bare blir tømt 2 liter til kjeene hver dag,vil produksjonen være tilsvarende...

• 3 months later...

takk norwegian!

ja har lett etter bøker, og funnet ut at biblioteket i nabokommunen har bøker om emnet, så nå skal jeg lese :evil:

spennende dyr!

akkurat nå er det mye kyllinger, så blir ikke geit i år, noe som jo er greit så jeg får lest meg opp!

• 9 years later...