Jump to content

Mat til nyklekte kyllinger?

Hønemor

Recommended Posts

Det står helt sikkert mye om dette i det gamle forumet, men det er vel et viktig nok tema til å tas opp også i det nye forumet:

Hva gir man til nyklekte kyllinger?

Jeg har fått med meg at kokte, moste egg er bra, og at undulatfrø også gis. Jeg ble også anbefalt av genbanken på Hvam Vgs å gi Tuppen fullfôr, som egner seg både til voksne og kyllinger.

Noen har også anbefalt gressløk forebyggende mot Coccidiose, og etellerannet som heter Ropa-B, og som skal være reseptfritt (forebyggende eller behandlende?).

Noe mer? Hva gir man som eventuelt grøntfôr (frukt, grønnsaker, gress/ugress, osv), og hvordan introduserer man det?

Kan man ha hvitløk i vannet til kyllinger, eller blir det for sterkt?

Kom gjerne også med andre tips og idéer, for jeg er helt blank. Og jeg har en liten, håpefull, to dager gammel silkekylling liggende under mamma'n sin i hønsehuset. Jeg trenger alt jeg kan få av råd og vink!

Jeg har gitt mine kyllinger tuppen og undulatfrø. Knus tuppen litt i kjøkkenmaskin først. I tillegg har jeg gitt dem "grøt" av mais, brød, kokt gulrot, og kokt egg. Kokt eggeplomme kan blandes i tuppen/undulatfrø. Til vaktelkyllingene hadde jeg i en halv kopp(pr kg fòr) fuglesand også(fin sand som er ment som bunndekke til små burfugler. Jeg bruker "snadder" fra Rimi) Det vil jeg gi mine neste hønekyllinger også. Grønnfor som salat, tomat, epler ol. har jeg vært forsiktig med, og introdusert gradvis fra ca 2. uke.  Noe medisiner har de ikke fått, men det er kanskje ikke så dumt å gi dem det??? Kyllingforet fra felleskjøpet inneholder noe medisiner.. Og hvitløk er ikke noe problem - ett helt fedd i vannautomaten... Bytt vann to ganger om dagen til kyllinger...

... nå står jeg i fare for å irritere på meg noen hvis jeg svarer på dette også.... ;D ;D ;D... men bær over med meg ..

En skive grovbrød dynkes i vann og legges på en skål. (den er til "mor"). Fast eggerøre med solsikkeolje og undulatfrø moses og legges på toppen. + litt ekstra frø.

Om noen dager kan du klippe smått litt mykt gress eller gressløk og evt. noen små makk /biller mm. kan serveres i et lokk. Hønemor introduserer selv det hun vil at kyllingene skal ha. De tar stort sett bare det hun viser dem...... og det er kjempemorro å se kyllingene spise/sloss om en makk.

Tuppefor har jeg ikke gitt dem før de er ca. 3 uker. men passer på å gi dem variert strø på toppen av maten med grøntfor.

... nå står jeg i fare for å irritere på meg noen hvis jeg svarer på dette også.... ;D ;D ;D... men bær over med meg ..

En skive grovbrød dynkes i vann og legges på en skål. (den er til "mor"). Fast eggerøre med solsikkeolje og undulatfrø moses og legges på toppen. + litt ekstra frø.

Om noen dager kan du klippe smått litt mykt gress eller gressløk og evt. noen små makk /biller mm. kan serveres i et lokk. Hønemor introduserer selv det hun vil at kyllingene skal ha. De tar stort sett bare det hun viser dem...... og det er kjempemorro å se kyllingene spise/sloss om en makk.

Tuppefor har jeg ikke gitt dem før de er ca. 3 uker. men passer på å gi dem variert strø på toppen av maten med grøntfor.

Meitemakk har jeg sannelig nok av, også de pytesmå, unge variantene. Det blir nok populært! Silkemor er iaffal helt tullerusk etter makk.

Genbanken på Hvam anbefalte meg å gi Tuppefôr fra første dag, fordi det inneholder alt kyllingene trenger. Risikoen ved å gi ubalansert kost er visstnok at kyllingene får mangelsykdommer og/eller dårlig utvikling.

Jeg har kjøpt undulatfôr og Tuppen, og har blandet dette på en papptallerken som jeg har lagt oppi reirkurven. I tillegg har jeg plassert en liten potteplante-skål med vann m/hvitløp oppi kurven. Håpet er at hønemor blir liggende i kurven nå, i stedet for å gå og legge seg rett på gulvet med de sårbare, små kyllingene under seg.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...