torkri Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Kan svanegjess fly? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 Nei, de flyr ikke. Ganske rolige, og veldig elegante og fine gjess synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 21, 2010 Author Report Share Posted December 21, 2010 Ok Hvordan er det å holde disse i forhold til andre gjess som norsk hvit f.eks.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted December 22, 2010 Report Share Posted December 22, 2010 Jeg har ingen egne erfaringer med svanegås, men noen venner av meg har denne rasen, og de er veldig fornøyde. De er nok roligere enn f.eks hvit norsk gås og smålensgås (som jeg har), og de regnes for å være svært omgjengelige og lette å ha med å gjøre har jeg hørt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beena Posted December 22, 2010 Report Share Posted December 22, 2010 Svanegås er greie fugler, og de er flinke vaktposter. Og ser de noe de ikke liker så har de et støy nivå som er det høyeste jeg har hørt på fugl.Svanegås er forøvrig en egen art. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 22, 2010 Author Report Share Posted December 22, 2010 Hvordan er det med plass til svanegåsa? Trenger de større plass en andre gåseraser? Har hørt at de ikke er kjønnsmoden før i 2-3 årsalderen. Stemmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted December 22, 2010 Report Share Posted December 22, 2010 Ja, det med støynivået har jeg også hørt er ganske voldsomt! Kan jo også legge til at den er utviklet fra den ville svanegåsa, og ble domestisert for mange hundre år siden. Kom til Europa på 1700 tallet. Opprinnelig er den fra Kina mener jeg å ha lest.Tror ikke at den trenger mere plass enn andre gjess, men jeg er usikker på det. Har også hørt at den bruker tid på å bli kjønnsmoden, men håper at det er noen andre her inne som kan gi deg et mere utfyllende svar på dette! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted December 22, 2010 Report Share Posted December 22, 2010 Den er kjønnsmoden ved 2-3 års alder. Legger 5-6 egg som klekkes etter 28 dager. Les mere om svanegjess på Prydfugler.no. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 23, 2010 Author Report Share Posted December 23, 2010 Gjessene på bildet har ikke den svarte knoppen på oversiden av nebbet. Har også hørt at den legger godt med egg... Kanskje det er forskjell her på den ville og den tamme utgaven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Jeg reagerte også på at de mangler den karakteristiske knoppen på oversiden av nebbet. Kroppen er også litt anderledes enn på de domestiserte vi vanligvis ser. Tror også at dette er den ville utgaven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Jo, det stemmer. Bildet viser den ville utgaven av svanegås. Den domestiserte har som nevnt en knopp på oversiden av nebbet. Den er også tyngre og mere klumpete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 23, 2010 Author Report Share Posted December 23, 2010 Vet du om antall egg og alder for når de er kjønnsmoden er lik for den tamme svanegåsa, som for den ville? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Du kan rekne med at de legger minst 50 egg i året. Jeg mener å ha lest at den domestiserte er kjønnsmoden allerede første året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 23, 2010 Author Report Share Posted December 23, 2010 Da virker det ikke som at det er store forskjellen på svanegås i forhold til de andre mer vanlige rasene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Den domestiserte er ganske lik andre domestiserte gjess ja. Svanegås er kanskje den som blir tammest når en se bort fra grågås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted December 27, 2010 Author Report Share Posted December 27, 2010 Er det noen som vet hvorfor den har fått den knoppen på nebbet? Litt rart at ikke den ville svanegåsa har den. Skulle tro den hadde en funksjon som var nyttig i det fri... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gåsemor 1 Posted September 25, 2014 Report Share Posted September 25, 2014 Jeg har en veldig ensom gås hjemme.... Det er en villgås. Vil at den skal ha en partner! Jeg vet ikke hvilket kjønn den er. Lurer på om den kunne funnet seg til rette med en vanlig tamgås eller om den må være samme type?? Gåsen går fritt på eiendommen vår og nekter å forlate.... Men den er ensom så jeg vil ha en venn til den... Noen som har noen tips eller råd her?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrich Bang Posted November 4, 2023 Report Share Posted November 4, 2023 Den kinesiske variant av svanegås vi ser her til lands er nå veldig sjelden. Vet bare om en annen enn meg som har de her i Norge. Svanegåsen kan begynne å legge egg når hun er 7,5mnd gammel men ruger sjelden før 11 12mnd alder,men det betinger at de har fri tilgang til korn eller kraftfôr fra de bliver klekket. Rutetider på denne gåsen er 32dg. Den fins i viltfarget og som hvit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted November 5, 2023 Report Share Posted November 5, 2023 En tid var det en del som hadde denne. Den andre tamvarianten som er avlet fram fra den ville svanegåsen er afrikansk gås. Vet du om noen har den her til lands? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts