Jump to content

Svanegjess

torkri

Recommended Posts

Jeg har ingen egne erfaringer med svanegås, men noen venner av meg har denne rasen, og de er veldig fornøyde. De er nok roligere enn f.eks hvit norsk gås og smålensgås (som jeg har), og de regnes for å være svært omgjengelige og lette å ha med å gjøre har jeg hørt.  :smiley:

Ja, det med støynivået har jeg også hørt er ganske voldsomt! :smiley:

Kan jo også legge til at den er utviklet fra den ville svanegåsa, og ble domestisert for mange hundre år siden. Kom til Europa på 1700 tallet. Opprinnelig er den fra Kina mener jeg å ha lest.

Tror ikke at den trenger mere plass enn andre gjess, men jeg er usikker på det. Har også hørt at den bruker tid på å bli kjønnsmoden, men håper at det er noen andre her inne som kan gi deg et mere utfyllende svar på dette! :laugh:

• 3 years later...

Jeg har en veldig ensom gås hjemme.... Det er en villgås. Vil at den skal ha en partner! Jeg vet ikke hvilket kjønn den er. Lurer på om den kunne funnet seg til rette med en vanlig tamgås eller om den må være samme type?? Gåsen går fritt på eiendommen vår og nekter å forlate.... Men den er ensom så jeg vil ha en venn til den... Noen som har noen tips eller råd her??

• 9 years later...

Den kinesiske variant av svanegås vi ser her til lands er nå veldig sjelden.

Vet bare om en annen enn meg som har de her i Norge.

Svanegåsen kan begynne å legge egg når hun er 7,5mnd gammel men ruger sjelden før 11 12mnd alder,men det betinger at de har fri tilgang til korn eller kraftfôr fra de bliver klekket.

Rutetider på denne gåsen er 32dg.

Den fins i viltfarget og som hvit