Jump to content
Sign in to follow this  
andemor

forfrysning av moskusbein.

Recommended Posts

Jeg har hatt moskusender i mange år, og vet selvsagt at beina deres er utsatt for forfrysninger når det blir mange kuldegrader. Har aldri opplevd dette på mine ender, men i forrige uke døde min moskusandrikk, han var 5 år gammel. Han hadde problemer med å gå, og da jeg undersøkte han var det ene beinet hovent og varmt. Jeg flyttet han inn i hønsehuset, der det er varmere. Han spiste og drakk normalt, men etter to dager døde han plutselig.

Er det noen som vet hvordan man ser om det er snakk om en forfrysning? Hvordan vil beinet se ut da? Og er det overhodet noe å gjøre hvis det er en forfrysning?

Først må jeg si at når beinet er hovent og varmt så skyldes dette en betennelse i beinet.Her burde en  gitt antibiotika  så hadde beinet blitt  bra igjen.

Frostskader på beina ser man ved at beinet får en rødlig farge ved første grad forfrysning, når beinet  er blitt blå lilla så har fuglen fått andregrads forfrysing. Når beinet er blitt svart med blemmer så er det snakk om tredje grad forfrysing. Tredjegrads forfrysing kan ikke behandles annet enn ved amputasjon pga faren for koldbrann.1 og 2 grads forfrysing kan behandles ved at fuglen en tid får oppholde seg i et frostfritt rom.Undreveis må det smøres på med frostsalve gitt av vetrinær.

Var utsatt for det samme på to ungfugler nå i høst. Hovne og varme bein. Det stemmer nok at dette var en betennelse, men det kan nok tenkes kulden har vært med å utløse det. Mine to ble syke når det var rundt -10 så de skulle klart den temperaturen.

Den ene av mine døde sånn som din, og på den andre stanset blodomløpet i beina slik at den måtte avlives.

Jeg har forøvrig tatt konsekvensen av at jeg ikke har varme nok rom til dem og solgt alt jeg har av moskusender. Satser på gjess i stedet, de bader i dag i -20  :smiley:

Ja, gjess er hardføre fugler, og man slipper å tenke på at beina skal forfryse seg! Pekingendene mine er heller ikke utsatt på den måten som moskusendene er.

Jeg er enig med deg i at kulden kan ha vært med på å utløse betennelsen, for det var 12-15 grader da jeg oppdaget at andrikken oppførte seg merkelig. Jeg har hørt at eldre moskusender har lettere for å få forfrysninger, men om det er noe i dette vet jeg ikke. Jeg har som sakt vært spart for dette til nå, tiltross for mange beinkalde vintre i årenes løp.

Takk for svar, og takk til Beena for grei opplysning om hva man skal se etter, og hva som kan gjøres hvis uhellet er ute og moskusene skulle forfryse seg! :smiley:

Moskus ender kan virkelig ikke bade i denne kulda, for et par uker siden så var det ei som badet, og vannet frøs til is på fjærene hennes. Jeg tok med henne inn, og lot henne tines opp i dusjkabinette natten over. Hun var kald, men ingen forfrysning ble observert.Hun kom seg veldig fort igjen og er nå sammen med de andre. En annen and måtte jeg vaske inne fordi den var blitt så skitten.Så det er en del problemer med denne kulde.Endene oppholder seg inne i et eget hus som er isolert men uoppvarmet. De får mat og vann ute, Fyller på med lunka vann gjevnlig hele dagen i en kjele.Den er for liten til at noen kan bade der, selv om noen prøver seg likevel.

Men noen frostskader påbeina har jeg ikke sett, selv om svømmehuden mellom tærne er litt rødlig.

Håper på en mildere periode snart, slik at de kan ta seg et bad alle sammen.

Gjorde noe mindre lurt her om dagen.
Andedammen hadde fryst, og naiv som jeg var, hakket jeg opp isen og lot endene bade.
Resultatet ble ender med is på alt av fjær.
Løsningen ble å ta en etter en inn på badet, og en runde med hårføneren :) det likte de svært godt ;)
10 min etterpå satt de ferdig tinte og tørre ute med de andre igjen.
Etter den lærepengen, hakket jeg heller mange små hull slik at de kan rense nebbet og drikke, men ingen bading.
Ellers har de isolerte små hus, med en 8w arbeidslampe hengende ved vannet.
Dette skaper nok varme til å holde innevannet frostfritt.
Kjøpte for øvrig lampen på Jula for Kr 69,- :)