Jump to content
Sign in to follow this  
Beena

Jeg er så bekymret for disse mystiske fugledødsfallene.

Recommended Posts

Fugler i Amerika,Sverige og Italia er blitt rammet av mystisk fugledød i store mengder. I Sverige så er det fuglearten Kaie som døde i mengder, det opplyses at fuglene hadde indre blødninger.

Så da tenkte jeg på mangel på vitamin K som gir indre blødninger ved mangel.Dette kan de få hvis de spiser rottegift.Kaiar spiser jo det meste, kan det være rottegift som er årsaken?

Duene i Italia døde av surstoffmangel (blå flekk på nebbet). Eg prøver å ikkje tenkje så mykje på det, det må ha ei naturleg forklaring.

Jeg tenker også det samme. Tror ikke man kan bekymre seg så mye for det selvom det er trist, og det virker jo nå også som om alle døsfallene hadde en naturlig forklaring..

fuglene i sverige ble jo påkjørt av en trailer.....

Datt de ikke ned av himmelen da, ikke mange trailere der oppe vel... :grin:

Den mest logiske forklaringen(i hverfall i mine øyne) er at fuglene har flydd inn i et område med stor konsentrasjon CO2. På denne årstiden, altså i kaldt vær, kan CO2`en legge seg som et "lokk" over byen, og da spesielt over trafikkerte veier (hvor jo alle disse fuglene har falt ned, CO2`en kommer da fra trafikken). Til og med her hjemme, feks. i Bergen, vet vi jo at luftkvaliteten forringes om vinteren. Død ved kvelning eller for høye gasskonsentrasjoner er dessverre vanskelig å finne ved obduksjon, da som kjent gass ofte ikke etterlater seg noen spor! Det spesielle er jo at dette har skjedd flere plasser innenfor kort tid, men det KAN jo være tilfeldig...?  :grin:

Hørte/leste også at en trailersjåfør hadde meldt at han hadde kjørt inn i kaieflokken i sverige.

Fuglene som døde hadde ingen ytre skader, men de hadde indre blødninger. Når trailer sjåføreren kom kjørende så var fuglene allerede svekket eller døde.Normalt så flytter kråkefugl på seg når det kommer bil og det er sjeldent de blir påkjørt.Jeg vet om noen som prøvde å jakte på kråker på den måten, men det ble uten resultat.Når det gjelder rottegift så er faktisk noen som legger ut gift til fugl og søker en på fuglekontroll med gift på engelsk så er det mye som er anbefalt som dette eks. her  www.getridofthings.com/get-rid-of-birds.htm

En påkjørt fugl kan absolutt være uten ytre skader... Selv om jeg ikke påstår at påkjørsel er årsaken.Fordi jeg heller ikke vet noe av betydning i disse sakene. Ville bare påpeke at jeg også hørte om traileren i sverige på nyheter....

Jeg har også hørt om traileren, men fuglene var allerede svekket når den kom, og selvfølgelig kan en fugl utvendig se uskadd ut selv om den er påkjørt av et kjøretøy.Men kaiaer kommer seg som regel unna biler og lastebiler i tide når de er friske.Og når det i tillegg var så mange som døde så må en vurdere et annet årsak.

Jeg har vanskleig med å kjøpe trailerforklaringen. Fugler flyr opp fra veien når det kommer biler. Når det dreier seg om en stor flokk kunne en se for seg at noen få fugler kunne blitt truffet av traileren, men ikke så mange som dette.

Noen forklaring på fugledødsfallene har ikke jeg, men merkelig var det.

Rottegift var det første som jeg også tenkte på da jeg hørte om indre blødninger.

Så også at der var mye kråkefugl som døde, de er jo altetende, så også noe Stær og andre fuglearter.

Vitamin K brukes som motgift der man har muligheter for det, dvs. hos tamme dyr og mennesker som har fått dette i seg.

/>http://no.wikipedia.org/wiki/Rottegift