Jump to content

Fyfy-liste over mat/frukt man ikke skal gi?

Lykketroll

Recommended Posts

her får dem alt....har aldri hadd noen som har tatt skade av noe som helst verken av sterk mat,salt mat,ødelagt menneskemat,feks rømme,ost og andre ting som har stått litt lenge.....fugler har noen sterke mager som kverner det meste...tenk bare på det dem finner ute som kan være halvråttent,som går på høykant ned....

• 1 month later...

Hmmm... dette var en merkelig liste. Dersom man slipper hønene løs i hagen hvor der finnes både rododendron, revebjeller og liljekonvall så napper vel ikke hønene i seg disse??? De har vel instinkter som sier dem hva de ikke skal spise?

Jeg lurer på om det er mat som feks laks/makrell som setter transmak på eggene, eller paprika som setter farge på plommen. Finnes det en slik liste, undrast jag.

Det sies at f.eks. Mais gir en gulere eggplomme.

Ja maten fuglene spiser gir eggene smak, særlig gjelder dette hos villfugl.

Egg av Skarv,fiskeender har en smak av Tran og fisk, gjelder også for Ærfuglegg.

Hos Måker kan en nesten kjenne på smaken av eggene, hva de har spist.

Når det gjelder tamfugl som høns, får de som oftes kraftfòr, og jeg regner med at fiskeavfall ikke utgjør en så stor prosent av fòret at det gjør en betydning.

• 8 months later...

Reker gir fiskesmak av eggene...og ikke bare en anelse...jeg kjente det da jeg knekte egget for å lage speilegg. Skikkelig fiskelukt. Mannen i huset fikk avsmak på egg og spiste ikke et egg på flere måneder. Og det gikk flere uker før jeg torde gi bort egg igjen...jeg måtte være helt sikkert på at jeg ikke hadde flere slike fiskeegg.

I ettertid har jeg fått et godt tips. Jeg hadde jo hørt at reker skulle gi fin farge på plommen, noe som forsåvidt stemte. Men bare skall...rene skall uten rekekjøtt. Vi hadde gitt dem alt, både hoder og hjerneinnhold :grin:

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Kjenner noen som ga hønene purre og da fikk eggene purre smak.

vetrinæren jeg bruker til hønsa sa at høner ikke skal ha tran som vi mennesker bruker fordi hønsa vil lagre mere enn de trenger da tran ikke er laget for dyr de kan dø av det men hun anbefalt de vitaminene som gamebird har så da slutter jeg med tran for godt men det gjorde ikke noe om hønsa fikk litt sojaolje en gang i blant i foret :egg: