Gå til innhold

Sand i fuglevoliere


Anbefalte innlegg

Jeg er, som muligens tidligere nevnt, frivillig arbeider i dyreparken Haugaland Zoo. Da eieren av parken reiser bort noen dager om 6-7 uker, tenker vi, dugnadsgjengen, å ta i et tak og "shine opp" deler av parken til han kommer hjem, deriblant volierene. Det jeg lurer på, er om noen har erfaring\kunnskap om hvilken type sand som egner seg best som bunndekke. Det går fasaner og andre bunnfugler i volieren, så sanden må være både nyttig og dekorativ. Pr. i dag er volierene for det meste dekket av støypesand, men dette er ikke særlig dekorativt. Er det gunstig å bruke feks. skjellsand til noen arter\ugunstig? Husk på at vi ikke har frie økonomiske tøyler, da dette er snakk om flere tonn sand. Håper noen har forslag til meg!(Kommer til å poste denne på papegoye.no, undulatprat.no samt fugleforum.no)

På forhånd takk!  :smiley:

P.S Det er papegøyer, parakitter og lorier i volierene også; ikke kun bunnfugl!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

jeg bruker bare vanlig grus jeg til min undulater å parakitter,kan henne det er med noe storstein men det er jo bare å plukke ut.du vet ikke om noen som har ett grustak oppi skogen en eller annen plass i nærheten av der dere er jeg henter grusen min gratis men da må jeg hente det selv lykke til :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent for all del ikke sand fra sjøen. Den inneholder mye salt. Resultatet kan bli at fuglene dør om du fyller volieren med det. Skjellsand er dekorativt, men den inneholder mye kalk. Vet ikke hvor gunstig det er i lengden at fuglene går bare i det.

Etter som det er snakk om mye sand blir det vel også i forhold til hvor dere kan hente så mye sand fra, altså kanskje ikke så mange valgmuligheter? Å bruke lys sand må uansett være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en bonde eller grunneier der med ett sandbrudd der de har tatt ut sand?

Noen traktorhengere med slik sand koster ikke allverden.

Selv har jeg hentet kalksand til Vaktler i fjæra ved flomål.

Var klar over saltinnhold, men har brukt dette i nærmere 6 mnd uten problemer, vaktlene drikker heller ikke spesielt mye.

Gir de ca 1 - 4 dl sand pr. døgn og de er raske til å spise dette.

For å være sikker, kan man jo la noen traktorlass med kalksand fra fjæra ligge ute i noen uker og måneder, regn vil fjerne det meste av saltet.

Regn vil også fjerne eventuelle saltrester når sanden ligger i en utevoiler, tid avhenger av hvor tykt dette sandlaget er.

Jeg vil fortsette med å hente sand der i jeg hentet dette tidligere i fjor høst, vil så la sanden ligge ute slik at regn siler bort eventulle saltrester til sommeren.

Denne fjærsand er mye bedre enn kalksand som Felleskjøpet selger, kjøpte en slik sekk og en Vaktel fikk blødninger fra nebbet etter en stund.

Var tildels store skarpe skjellbiter fra knivskjell og blåskjell i dette.

I denne fjærsand som jeg henter er det blanding av fin steinsand, litt leire, og kalkru fra organismer i sjøen, mindre av skarpe skjellbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo også en rekke ville arter vade og svømmefugler som får i seg betydelige mengder mat med salt pr. døgn.

Fugler som Tjeld, måker, Skarv og Ender.

De har muligheter for å skille saltet ut fra vannet de tar inn, i hvertfall til en viss grad.

Tjelden går jo i fjæra og borrer etter Børstemark full av saltholdig væske, spiser skjell som inneholder salt osv.

Andre vasker seg i sjøen, dykker, og får i seg sjøvann på mange måter.

Muligens enkelte landfugler er mere utsatte, men jeg tror mange vade og vannfugler spiser sand fra fjæra med eller uten salt.

Som sagt har jeg ikke sett noen utslag på dette hos mine vaktler, de drikker ikke mere enn vanlig.

Og man kan la fjærsanden ligge noen uker ute slik at regnvann får sile gjennom sanden som sikkerhet før man bruker fjærsanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tema  :smiley: Eg veit frå bestefar si tid, at dei brukte tørka tare og tang som tileggsfor til høns og dyr. Dette vart tørka enten på hes eller på berga, eg trur ikkje dei skylte før dei la/hengde det til tørk. Veit ikkje om det kan samanliknast heilt men saltinnholdet var nok betydelig, vil eg tru.

Eg trur nok at all fugl har evna til å vite kva som er bra om mindre bra?

Her eg bur er det mange grunneigarar som fjærnar elvegrus og sand etter vinteren, kanskje det kan brukast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du mener sikkert skjellsand når du sier kalk.

Ja, mente skjellsand, var litt trøtt i trynet  :sad:

Har fått mange gode forslag her, vi får høre litt rundt, evt. få fra forskjellige steder, for så å lage en blanding. Deler av sanden skal vi bruke hos surikatene også, men det får jeg ta på et annet forum  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt sand fra fjæra latt ligge på land en stund for at regnvann skulle skylt ut det verste saltet. Jeg kjenner noen som fylte sine fasanvolierer med sand fra fjæra, fasanene  disse volierene døde etter en stund. Salt er meget giftig. Også mennesker kan dø av det dersom de får i seg for mye på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet skjellsand fra fjæra i alle år, både til høner, ender og praktfinker. Aldrig hatt noe problemer med det, kanskje vannet i Oslofjorden ikke er så salt?Prakfinkene har om sommeren fått litt tang som er skylt opp på stranda, de inneholder små dyr som de liker godt. Det samme gjelder for ender og høner. Synes at jeg leste på deklarasjonen på kraftforsekken at høneforet inneholder 1% salt og det er jo høyere enn saltinnholdet i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...