Jump to content

har gått meg bort i jungelen av for valg...

trude
 Share

Recommended Posts

jeg har gått meg bort og håper noen kan hjelpe meg på rett vei igjenn.. Også jeg som trodde det her med for skulle vere enkelt..

Jeg skal hente mine vaktler i helgen, de er da 5 uker. Hva skal jeg fore de med? En variert kost har jeg skjønnt at er lurt. men hva den varierte kosten skal bestå av er jeg veldig usikker på. De skal ha fritilgang på friskt vann det er jeg helt sikker på. siden de bare er 5 uker så må de vel ha noe med å bygge opp kråsen med? eller? skjellsand er det noe vaktlene kan få. de blir ståendes både haner og høner sammen.

Noen som har lyst til å veilede?

Nei da  :evil: du teng ikkje tenkje deg redd trude. Eg brukte kromat kylling til mine vaktel barn, eg knuste foret i blender og tilsatte litt sukker (energi) første veka. Seinare fekk dei trill undulatfrø blanda med litt undulatsand. Ei stund før eggstart ga eg kromat egg 110 (verpefor), hadde alltid ei skål med undulatsand til dei. Dei fekk brød, salat. rokkula og løvbetannblad er dei spessielt glade i  :azn:

takk :evil: og foret får man bare kjøpt i store sekker.. jeg kommer til å kunne fore en hel arme med vaktler med en sånn sekk med kylling for. blir det veldig tull hvis de får kyllingfor når de er gamle nok til å verpe? og ca hvilken uke bør jeg bytte for? og hvis jeg ikke har bomma helt så bør jeg bytte til et sånn avls for om jeg ønsker å lage ruge egg av eggene mine?

I og med at dine vaktler er 5 veker, treng du ikkje kjøpe kyllingfor, men starte med kromat egg 110. Du kan nok vente egg når som helst, dei startar å verpe ved 5-6 vekes alder. Trur ikkje du teng avlsfor, kromat egg 110 held lenge.  :evil: Med kromat treng du ikkje sand, men gir du frø, brød og grønntfor bør dei få undulatsand. Skjellsand er litt for tøfft for små halsar. Pass på at du ikkje har for mange hanar ilag, av erfaring vert det hakking. Måtte avlive 2 hanar fordi sjefshanen hakka ut auger, usj ikkje noko særlig. 1 hane pr 5 høner + er passe. Vaktlar er herlige vesen  :azn:

Her er masse bra stoff om vaktlar inne på forum.

>http://www.fuglepraten.no/index.php?action=search2

Fann denne linken også:

>http://www.prydfugler.no/artikler/oppdrett-av/114-kjonnsbestemmelse-av-eurovaktler.html

Hmm litt merkeleg at dei du kjøpte vaktlane av, ikkje testa kjønnet før du fekk dei med heim. Ein skal kunne skille kjønn ved 3 vekes alder.

Dei har jammen lurt deg godt, dårleg gjort synest eg. Du burde absolutt ikkje ha så mange hanar. To grupper slik du har tenkt er ok, men overskuddshanen bør absolutt vekk  :evil: Kanskje du skulle tatt kontakt å få bytta hanen i ei høne? FK butikken har Kromat egg 110  :azn:

• 2 weeks later...

Hadde et lite uhell med den første forsekken ;) så jeg tengte en ny. og de spiser jo noe helt sykt med mat de små krabatene. jeg endte opp med et for som heter oppdrett 1.. det foret er ikke så mye nevnt her på forumet fant jeg ut etter at jeg kom hjem. men mannen på fk mente det her skulle vere et godt for for vaktler. og det var ikke noe å velge i og mat må man ha. har jeg gjort noe veldig dumt? han skulle bestille inn egg 110 og kalkun for de pleide vist vanligvis å ha det inne.