Jump to content

Karotin

pippa

Recommended Posts

Hei  :smiley:.

Har noen her inne erfaring med karotin ( fargestoffet i blant annet gulrot ) tilskudd for å få høns til å verpe på vinterstid ? Møter nemlig en slik påstand fra en oppdretter som har flere store typer høns deriblant Brahma . Disse skal gå ute hele året  ( ned mot -30 der han bor ) men ingen verpestopp på vinteren og det blir gitt karotin tilskudd i foret...noe oppdretteren mener gjør at verpingen skjer  også på vinteren. Jeg har avlet på brahma i flere år å mine tar pause ( velfortjent ) på vinteren og starter sjelden verping før i Mars måned. Mine brahma går inne men har bare ekstra lys , ingen ekstra varme om vinteren . Synes bare det høres litt rart ut av dette stoffet skal fremme verping...

Ikkje sikkert dette er så dumt, vitamin A  er viktig for oss mennesker spesielt vinterstid. Tilskudd av karoten (sterke fargestoff) eller beta karoten som er i gruppa for antioksidanter ,vert omdanna til vitamin A i kroppen. Det er store mengder vit A i foreksmpel  diverse urter som dill, fenikkel og persille. Spinat, salat og brokkoli og frukt har også eit høgt innhold av karoten, men ikkje i feks apelsin og mais. Vitamin A styrkar immunforsvaret, celle utvikling og skjelett hos oss mennesker.

Så det forundrar meg ikkje om den påstanden kan stemme.  :smiley:

Sant det du skriver Prisilla, men de fleste av oss gir jo hønsa våre endel grønt i tillegg til standardforet ( særlig om vinteren )så..men mulig at det ikke er nok..?

Vet ihertfall at mine brahmadamer ikke ofrer verpekassa et blikk iløpet av vinteren ...og sitter for det meste å pusser sine vakre fjær  :smiley:

Hønsa går ute hele året..kun naturlig dagslys ( lange dager på sommeren -korte dager vinterstid )Sjekket med FK  angående karotin tilskudd men fikk ikke noe klokt svar fra dem heller... annet enn at hønsefugler ( hønene ) må ha tilgang på mye veske for å kunne produsere egg om vinteren . Skal hvertfall på "hønse"besøk til denne oppdretteren iløpet av våren så disse superhønsa må jeg bare ta nærmere i øyesyn  :smiley:

Videre har jeg snakket med folk som har verpeegg produksjon og fikk til svar at..nei..der går hønene på et nøyaktig lysprogram gjennom hele året for å fremme verping ,ingen karotintilskudd av noe slag der ... :smiley:

Jeg har jo ikke hatt høner så svært lenge, men to vintre med høner har jeg hatt, og det er ingen tvil: Her legger hønene absolutt mest egg om vinteren! Av mine nå 20 høner plukker jeg 12-15 egg hver dag, og det til tross for ett og annet nys og host, og en sjitklatt som er bløtere enn normalt. Jeg har isolert hønehus, med varmelampe, så temperaturen har vært på rundt 0-5 grader hele vinteren. Hønene får vanlig Oppdrett 2, skjellsand og en del matrester, samt litt høyensilasje de plukker litt i. På sommeren derimot legger de beskjedent med egg. Da er de mye ute, oftest til seint på kveld, og plukker i seg gras og insekter. Jeg for min del har antatt at varmelampelyset på vinteren har vært nok lys til å gi "lange dager", mens på sommeren når de har gått mye ute har maten blitt mindre konsentrert, til tross for fri tilgang på kraftfôr, og eggleggingen blitt begrenset deretter. Noen annen forklaring har jeg ikke funnet.

Se det ja  :smiley: flere som har vinterverpere. Hos meg er det ikke isolert annet enn med treull ( fra fjøset ble bygd ) så tempratur hos meg variere fra (0 / -18 ) (-18 grader blei målt når det var -32 utenfor)på vinteren..og jeg bruker kunstig belysning for å forlenge dagen hos dem slik at jeg vet de får i seg nok mat/ drikke på vinteren . Vil vel også tro at verpeegenskapene er noe rasebetinget også , da jeg har hatt verping med plymuth rock og Australorps her hos meg på vinteren...Ble så imponert da denne oppdretteren fortalte om sine vinterverpende brahma og kun det han gjorde var å gi dem karotin tilskudd  , men egg i -30  ( hønsa lever i utebur ) hentet han..hver dag..  Mine verper uten tvil best på sommerhalvåret og da blir det nesten for mye egg til tider også da men verpingen stopper opp når mytingen inntrer på høsten...