Jump to content

Høner i det fri sammen med åker og bed

Recommended Posts

Jeg synes det er innmari trivelig å la hønene mine gå fritt i gårdstunet når det ikke snør og er mange minus. Vi har bestemt oss for at vi til våren vil lage til åker med forskjellige typer grønnsaker. I tillegg skal vi lage flere barkbed, men der er erfaringen at hønene graver opp barken og lager mye rot.

Noen som har erfaring med å la hønene ha tilgang på en åker? Vil det være risiko for at hønene ødelegger åkeren? Og er det noen som har gode råd ift å holde hønene borte fra barkbed (bortsett fra det å sette opp gjerder)?

Håper noen har et par minutter til overs til å gi gode råd  :undecided:

Mine høns går fritt så sant eg har oppsyn med dei. Problemet er at dei finn på å grave, sparke og bade der dei finn det for godt. Så har du ein hage du er redd for, er fritt gåande høns ikkje å anbefale  :undecided: SKal du ha bark vil denne vere utruleg interessant for hønsa, for her samlar det seg masse insekt og godsaker. OBS* Pass på å ikkje kjøpe kakao bark, dette er ekstremt giftig for blandt anna høns og hund  :afro:

Jeg har akkurat samme opplevelse som Prisilla. Mine høns går løse her og åkeren ved siden av er det beste stedet de vet å sandbade. Så etterhvert vil de nok kunne ødelegge litt av åkeren ja. Men frittgående høns er jo så kosli, så det får gå :undecided:

• 2 weeks later...

Takk for tipset angåande kakaobark! Det er krise om hønene blir forgifta!  :smiley: Er egentlig ikke kjemperedd for hagen. I fjor gikk hønene fritt som de ville, men litt rot ble det, og spesielt i rosebedene. Men det er kanskje prisen å betale .. :blank: Har ellers bestemt oss for å legge åkeren lengre vekk fra tunet, slik at den ikke kommer i konflikt med hønsa.

Skitt blir gjødsel! Jeg spyler med vannslangen og et pistolmunnstykke.

Viktige bed kan du hegne in med netting. Over enslige viktige småplanter bruker jeg et ampelnetting opp-ned eller kanskje et søtt gammeldags lite fuglebur. Noen plasser i bedet er overlegent populære, der rydder jeg vekk ev overlevende planter, setter noen runde steiner rundt og lar det være badeplass. Jeg har prøvd å overtale hønene å bruke andre badplasser men de vil absolutt bestemme selve.

Mange gode tips her! :) Ser at jeg må gjøre noe med rosebedene, for de er off-limits for hønene. Ellers må de gjerne rote litt rundt i hagen. Har ellers kjøpt en del netting nå, så det blir en stor voliere som hønene kan gå til vanlig, og så slipper jeg de ut i hagen på ettermiddag/kveld når jeg er hjemme og kan holde øye med dem.

Det er jo ikke alle som roter like mye da. Jeg har alltid hatt en utegård der det har vært gress og heller lite de faktisk har fått rotet opp. Men så kom det 4stk dk.....da var hele uteplassen rotet opp og endevendt etter noen dager :) hehe

Anbefaler planting i potter.

• 13 years later...