Fjærihatten Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Jeg synes det er innmari trivelig å la hønene mine gå fritt i gårdstunet når det ikke snør og er mange minus. Vi har bestemt oss for at vi til våren vil lage til åker med forskjellige typer grønnsaker. I tillegg skal vi lage flere barkbed, men der er erfaringen at hønene graver opp barken og lager mye rot. Noen som har erfaring med å la hønene ha tilgang på en åker? Vil det være risiko for at hønene ødelegger åkeren? Og er det noen som har gode råd ift å holde hønene borte fra barkbed (bortsett fra det å sette opp gjerder)? Håper noen har et par minutter til overs til å gi gode råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Mine høns går fritt så sant eg har oppsyn med dei. Problemet er at dei finn på å grave, sparke og bade der dei finn det for godt. Så har du ein hage du er redd for, er fritt gåande høns ikkje å anbefale SKal du ha bark vil denne vere utruleg interessant for hønsa, for her samlar det seg masse insekt og godsaker. OBS* Pass på å ikkje kjøpe kakao bark, dette er ekstremt giftig for blandt anna høns og hund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikki Posted March 7, 2011 Report Share Posted March 7, 2011 Jeg har akkurat samme opplevelse som Prisilla. Mine høns går løse her og åkeren ved siden av er det beste stedet de vet å sandbade. Så etterhvert vil de nok kunne ødelegge litt av åkeren ja. Men frittgående høns er jo så kosli, så det får gå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjærihatten Posted March 15, 2011 Author Report Share Posted March 15, 2011 Takk for tipset angåande kakaobark! Det er krise om hønene blir forgifta! Er egentlig ikke kjemperedd for hagen. I fjor gikk hønene fritt som de ville, men litt rot ble det, og spesielt i rosebedene. Men det er kanskje prisen å betale .. Har ellers bestemt oss for å legge åkeren lengre vekk fra tunet, slik at den ikke kommer i konflikt med hønsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 Det verste med å ha høns fritt på tunet er skiten dei legg att, synest eg. Vi har god plass så vi kjem til å gjere inne eit større område i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 vist du går å spar måla opp ein plass ein gand i uken vil de gå der mer da og mindre i bedet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjærihatten Posted March 16, 2011 Author Report Share Posted March 16, 2011 Det var en god idè! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 tror dt går an men vet ikkje de vil i all fal gå mindre i bedet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuglemakeren Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 Skitt blir gjødsel! Jeg spyler med vannslangen og et pistolmunnstykke.Viktige bed kan du hegne in med netting. Over enslige viktige småplanter bruker jeg et ampelnetting opp-ned eller kanskje et søtt gammeldags lite fuglebur. Noen plasser i bedet er overlegent populære, der rydder jeg vekk ev overlevende planter, setter noen runde steiner rundt og lar det være badeplass. Jeg har prøvd å overtale hønene å bruke andre badplasser men de vil absolutt bestemme selve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 netting er smart men ikkje fint hva skal vi gjøre for noe da.det går jo ann å ha noen kristorner og legge tett i tett med steiner rundt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lofothanen Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 høner og blomsterbed = fiasko.!mine ødela 150 planter i fjor pga rømming.det var skikkelig surt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjærihatten Posted March 17, 2011 Author Report Share Posted March 17, 2011 Mange gode tips her! Ser at jeg må gjøre noe med rosebedene, for de er off-limits for hønene. Ellers må de gjerne rote litt rundt i hagen. Har ellers kjøpt en del netting nå, så det blir en stor voliere som hønene kan gå til vanlig, og så slipper jeg de ut i hagen på ettermiddag/kveld når jeg er hjemme og kan holde øye med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
todos108 Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Det er jo ikke alle som roter like mye da. Jeg har alltid hatt en utegård der det har vært gress og heller lite de faktisk har fått rotet opp. Men så kom det 4stk dk.....da var hele uteplassen rotet opp og endevendt etter noen dager heheAnbefaler planting i potter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuglemakeren Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Høye potter (70 cm var ikke nok for malayene)! Mine sultaner ser vanlige potter som servering i passe nebbhøyde, pluss liggeplass med utsikt... Det var bare stemor som ble ribbet, einerbusker går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjærihatten Posted March 20, 2011 Author Report Share Posted March 20, 2011 Hehe, ja da får jeg bare prøve meg fram. Eller ansette hønsepasser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 ja det letteste er jo å ansete en hønepaser :grin: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVEPAL Posted June 15, 2024 Report Share Posted June 15, 2024 For å holde hønene unna barkbed legger en hønsenetting mellom duk og bark. Hønene vil ikke sparke i barken når klørne kommer i hønsenettingen. De lærer fort at det ikke er stedet å gå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts