Jump to content
Sign in to follow this  
trude

Lover og regler?

Recommended Posts

Sånn siden det ikke er lov å fange ville dyr for å holde de i fangenskap i norge. er det noen form for sertifisering på de skogsfuglene som holdes tamme?

Det hadde vert kjempe gøy å ha sånne fugler men ser for meg at det å få frem kyllinger er en kjempe jobb sånn siden de helst skal ha insekter som lever på blåbærplanter...

Sist jeg sjekket dette var det slik at forbudet mot hold av ville arter i fangenskap ikke gjaldt skogshønsene, men man hadde meldeplikt til kommunen dersom man holdt slike. Hvor vidt dette betyr at det er lov å fange inn ville fugler fra naturen eller ikke vet jeg ikke. Sikkert andre som kan supplere meg her.

tror kansje jeg fant noen svar her  :undecided:

tenkte jeg skulle legge ut linkene så alle kan lese
/>http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/md/td-20030314-0349-002.html&emne=storfugl*&

Altså kan kommunen gi lov til å fange levende fugler og egg hvis man har næringsmessige hensyn.

Men det hadde vert interesant å høre hvordan denne prosessen er med å søke kommunen om lov. Eller kommer alles fugler fra andre oppdrettere?

Hvilke skogsfugler tenker du på trude, er det orrfugl? Er jo noen som driver med oppdrett av både det og storfugl. Skal du drive storstilt oppdrett av de bør du nok ha tillatelse fra kommunen ja. Tror du skal ha veldig gode kort på hånden dersom du satser på å høste fra naturen. Det er svært få som driver med skogsfugl, vanskelig nok å finne oppdrettere som har kyllinger å selge.  :grin:

ikke det at jeg egentlig tenkte på å starte opp med det. men har gått et naturoppsyns kurs og en hel dag av kurset handlet om folk som driver med reirplyndring. derfor jeg lurte litt om det fantes noen form for registrering for å forhindre at folk ulovlig fanger inn ville fugler eller tømmer reir.

også er det jo verdens kuleste fugler  :grin: det hadde vert kjempe spennende å ha noen :grin:

Tror nok du kan rekne med at det innimellom blir funnet egg i naturen som blir ruget ut kunstig, og satt i oppdrett, selv om det ikke er lov.

Å fange inn kyllinger vil aldri eller meget sjelden lykkes i oppdrett.

Kunne absolutt selv tenkt meg å hatt skogsfugl jeg ja, hadde ryper for noen år siden.  :grin: