Jump to content

Det begynner å bli liv i rugemaskina :D

stiggo
 Share

Recommended Posts

:grin: nå begynner de å komme. det var bare en som var helt ut i dag morres og hadde forsovet meg så hadde ikke tid til å kikke så nøye på resten av eggene. men håper det kommer flere. første gang jeg ruger i lånt rugemaskin uten vifte så er spent på resultatet. 

nei, enten temperatur eller fuktighet eller noe slikt det skylles tror eg, det skjedde ein gang hos meg før, fant ikkje heilt ut av det, men fikk kjøpt heilt ny maskin så nå har eg ikkje hadt noen problemer side da.

så er ikkje sikker, sikkert andre her som kansje veit meir..

det er en ganske gammel rugemaskin så tror kansje den er ferdig... er usikker på om elementet fungerer like bra over hele siden den var forskjell på de kyllingene på den ene siden i maskinen... men det kan jo bare vere en tilfeldighet da. men skal hvertfal bestille meg ny rugemaskin NÅ!

Hemel har ry på seg for å være gode rugemaskiner.

Er også fornøyd med Maino MPS12 som jeg kjøpte av Tormod.

I hvertfall til prisen, en liten grei rugemaskin som ikke gjor mye ut av seg.

Må da si at det kun er Vaktelegg jeg har hatt til ruging i denne maskin.

Men den funker sikkert til andre egg også som ikke er for vanskelige.

Man må bare følge med temp og fuktighet og følge opp med snuing av egg ett par ganger i døgnet.

De 1 - 2 første døgn skal ikke eggene snues, det samme gjelder de 1 - 2 siste døgnene før klekking.

Dette med klekkinga kan være vanskelig, da det kan variere mange ganger, men jeg stopper å snu eggene når jeg ser de første antydninger til klekking, som f.eks. ett lite hull i ett egg.

Dermed får eggene ligge urørlige minst 1 døgn før alle er klekket, hvis ikke alle kyllinger plopper ut ei natt da, men da er jo alt greit, har kyllingene kommet seg velberget ut så er det meste gjort.

eg lyser av og til eggene to ganger, først på rundt dag 10. for og ta bort ubefrukta egg, men kan hende noen egg eg er i tvil om hvist dei er mørke på skallet kan det vere litt vnskelig og se, så lyser eg seinere dag 18. når eg legger dei i klekke brettet for og vere ta bort dei somm kansje har vert ubefrukta eller død tidlig. :smiley:

hva mener dere med å lyse eggene under veis? trodde man bare skulle lyse for å se om det var utvikling/fruktbart , kan man lyse når det er nærme klekking?

En av grunnene til at jeg lyser eggene underveis er for å følge litt med på om eggene blir ruget under nogenlunde riktig fuktighet. Det hender også at jeg er usikker på om egget har kylling eller ikke, da legger jeg usikkre egg til siden, for så å sjekke dem opp mot sikkre kort noen dager senere.

man merker også at innholdet er dødt når noen egg blir merkbart lettere enn andre.

Dette fordi at innholdet i ett dødt egg vil tørke inn.

I ett levende egg tørker dette ikke inn i samme mengde selvfølgelig grunnet den levende kylling i egget.

Men selvfølgelig har man en egglyser, er dette det beste.

• 4 weeks later...