Gå til innhold

Legbar - gemytt


pippa

Anbefalte innlegg

Er det flere her som har Legbar? Jeg har ei høne som jeg fikk ifjor. Helt siden begynnelsen har hun vært så redd oss mennesker. Hun skriker, flakser og biter hvis vi holder henne. Og så får hun panikk når vi skal inn i hønsehuset og hente egg og flyr vegg imellom. Skikkelig stressa og nervøs. Skjønner ikke hvorfor. Vi fikk 3 andre høner samtidig med henne fra samme sted (og alle ganske unge), og alle disse er ganske komfortable med oss nå. Ikke alle liker å bli løftet på da, men de friker ikke helt ut. De hønene vi har fra før er rolige og vennlige, men alikevel er hun så nervøs.

Er Legbar en nervøs type høne? Det er vel ikke stort å gjøre med slike høns? Bare la de være ifred..

Ellers er hun jo fin å se på. Minner litt om en hane med den kammen som henger. Og så er hun vaktsom og jager vekk skjæra når hun kommer. :azn:  Pleier å si at hun fungerer som hanen i flokken, siden vi ikke har hane.  :wink:

Her er et par bilder av henne:

hen4.jpg

hen3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
avem

Legbar er nok litt mer skvetten og vaktsom i forhold til mange av de andre rasene vi har men de kan bli nokså tamme alikevel. Når jeg hadde denne rasen så brukte jeg mye tid på dem som kyllinger å håndterte kyllingene mye for å få dem mer fortrolige . Dette er jo en landhønsrase og minner hvertfall meg om Italiener av temprament...litt høyt å lavt :) Tror høna di vil roe seg litt med tia og det kan være lurt å bruke litt tid når du er inne for å plukke egg og lignende slik at hun ikke får panikk hver gang.Håndforing er også en ting du kan prøve :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...