Jump to content

Eplecider?

trude

Recommended Posts

Jeg leste en plass at eplecider eddik kan gis til høns som et stundt kosttilskudd. noen som har prøvd dette?

Det ble påstått at det skulle hjelpe på egg og fjærdrakten og også for fugler man skulle slakte skulle dette vere med på å gi en god smak.

Eplecidereddik får du kjøpt i alle dagligvarebutikker.HEINZ heter den jeg bruker.2 korker i ei bøtte vann er det forholdet jeg holder meg til.Kan du få kjøpt hos noen som lager selv så er det den aller beste.Mange har jo store eplehager.På nettet finner du mye om dette emnet.

Fra "Boken om Eddik" av Emily Thacker kan vi lese at eddiken inneholder mer enn tretti viktige næringsstoffer og et tolvtalls mineraler og mer enn et halvt dusin vitaminer og essensielle syrer,samt flere enzymer.Pluss en god dose pektin som sies å være godt for hjertet.

Jeg bruker eplecidereddik i vannet fordi det virker hemmende på bakterier hos dyra.Svak dose fordi de alltid får litt i vannet.Sterkere dose kan godt gis hvis hønene blir forkjøla.Hos meg står flaska på kjøkkenbenken og en liten skvett havner i vaskevannet når jeg skal vaske trefjøler og annet kjøkkenredskap av tre.Altså,et nyttig middel til mye.(ikke glem vindusvasken)Kan kanskje erstatte den mye brukte hvitløken.Boken om eddik kan du forresten bestille på;Willow Tree Press,Dept.N500,4895 Grimstad.Mye å lære der.

• Upvote 1

• 3 weeks later...

nå har jeg brukt epleeddik en stund og det jeg merker det mest på er at vannautomatene mine er mye renere og kylling automatene begynner ikke å lukte på samme måte som før under varmelampa. så jeg kommer til å fortsette og se om jeg ser noen langtidsefekt på fjær og egg. B)