Gå til innhold

mattillsynet,en tabbe??


lofothanen

Anbefalte innlegg

http://www.nationen.no/2011/04/19/landbruk/dyrevelferd/dyremishandling/avliving/frmangel/6587521/

bare til opplysning,så var det ikke et eneste dyr som var avmagret eller lidde på noen måte har jeg hørt fra sikkre kilder.unødvendig maktbruk av mattillsynet,og en sak som ikke er ferdig med det første!

et typpisk eksempel på myndighetenes forfølgelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

var om det på nrk nordland i dag...mannen hadde i dag fått slakteoppgjøret...ikke en eneste sau var unormal slaktevekt på.

50 fjærfe,og en lama ble også slaktet.20 hester skal omplasseres....det var også ei søye som lammet på slakteriet.dette kan bli en viktig sak for bønder i framtiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var om det på nrk nordland i dag...mannen hadde i dag fått slakteoppgjøret...ikke en eneste sau var unormal slaktevekt på.

50 fjærfe,og en lama ble også slaktet.20 hester skal omplasseres....det var også ei søye som lammet på slakteriet.dette kan bli en viktig sak for bønder i framtiden....

Jaha, der ja, ingen med unormal slakte vekt. -.-

som du skriver tror eg dette blir en viktig sak, da dette er serdeles viktig og vere på passelig på at ikkje slikt maktbruk skal vere nødvendig, når det ikkje er noko fakta i og om dyrenes tilstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan bli en viktig sak for bønder i framtiden....

På kva måte?

No kjenner eg ikkje denne saka, så den er det umogleg å uttale seg om. Men generelt verkar det som om Mattilsynet grip inn altfor seint. Det har vi sett gong på gong. Eller kanskje dei i desse tragediane ikkje har kjent til forholda?

Om denne saka verkeleg er slik den blir framstilt her -at Mattilsynet der nord har gjort ein kjempetabbe- så greier eg ikkje å sjå korleis det gagnar verken bønder eller dyr i resten av landet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsippet om at mattillsynet har mye makt,men ikke kan bruke den i mot personer som har bitt seg ut med øvrigheta.det finnes lover i norges land,som mattillsynet også må følge....denne personen er spesiell,men det betyr ikke at mattillsynet kan gjøre slike ting,bare fordi mannen er spessiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå vet en da ikke hva som var årsaken til mattilsynets vedtak før Jul.

Om lag 270 sauer og 50 fjærfe ble i går fraktet til slakteriet da Mattilsynet i går slo til mot en gård i Lofoten. Dyreeieren har siden før jul kjent til vedtaket om å avvikle dyreholdet, men reagerer likevel kraftig på tidspunktet Mattilsynet valgte.

Det jeg i første omgang reagerer på er hvorfor denne bonde satte lam på sauer når han viste han måtte avvikle sin drift?

Vanligvis gjøres dette i November/Desember, og muligens har han fått denne beskjed fra mattilsynet før sauene var med lam.

I såfall er dette ikke mattilsynets feil, men bondens, og han har hatt tid til å selge unna sin besetning.

Er ikke spesifisert hvor lenge før Jul han fikk denne beskjed, men uansett har han hatt 4 måneder på seg.

Har ikke hatt noen "uheldige" episoder med mattilsynet her i området, flere saueeiere er dømt for slett dyrehold, der sauer har gått på holmer og skjær uten tilsyn.

Mange sauer har rett og slett sultet og tørstet ihjel.

Her i området har jeg følelsen av det motsatte, at mattilsynet / dyrevernsnemden strekker seg for langt, grunnet kobling til bønder gjennom sitt virke som veterinærer.

Var vel en avløser her i området som måtte gå på dagen også for år siden, da bønder ble klar over at han hadde vært bonde tidligere og mistet rettigheter til å drive med dyr grunnet diverse episoder.

Dette fikk bønder vite via mattilsynet/dyrevernsnemnd.

Men akkurat denne saken vet jeg lite om, annet enn at det virker rart at man setter lam på søyer når man vet at man må kvitte seg med besetningen, eventuelt ikke selger unna får det går så langt som det har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kva måte?

No kjenner eg ikkje denne saka, så den er det umogleg å uttale seg om. Men generelt verkar det som om Mattilsynet grip inn altfor seint. Det har vi sett gong på gong. Eller kanskje dei i desse tragediane ikkje har kjent til forholda?

Om denne saka verkeleg er slik den blir framstilt her -at Mattilsynet der nord har gjort ein kjempetabbe- så greier eg ikkje å sjå korleis det gagnar verken bønder eller dyr i resten av landet :smiley:

Når det gjelder mat tilsynet så synes jeg de gjør for mange tabber, kanskje ikke så rart, før så jobbet de bare med næringsmidler og med kontroll av hygiene av alle som solgte eller foredlet næringsmidler. Nå gjør de liksom alt med kontroll av hobbybesetninger av fjørfe til enslige burfugler i bur.

Ønsker meg dyrehelsetilsynet tilbake, de viste i alle fall hva de holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...