Gå til innhold

Bilder av ditt hønsehus


Anbefalte innlegg

Eg ynskjer å sjå bilder av ditt hønsehus!

Innvendige mål? Kor mange høns bur der? Kva materialer er brukt?

Kva løysningar er du nøgd med? Kva ville du gjort annleis om du skulle byggje nytt hus?

Mine høns søv no i eit uisolert skjul om natta og vandrar fritt om dagen. Men no blir det bygging av isolert hus før vinteren, og eg vil gjerne ha dei gode løysingane frå børjan av :rolleyes: Hønene blir framleis frittgåande, men enkelte vinterdagar blir dei kanskje verande inne.

Mogleg de har ein slik tråd utan at eg har funne han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Se http://wwww.wahlstroem.org/hund

eller


/>http://www.ewav.no og i menyen for "Verksted"

Jeg har tegninger hvis du vil ha.

Så kul løsning! Brukte du en dør + karm som ene veggen? Skal bytte ut terassedøra med tiden, så har faktisk vurdert Å bruke denne som en vegg i hønsehuset. ( har ikke hane som du sikkert skjønner...) Dette er en dobbeltfløyet dør, så ville blitt større. Går det ann å se tegningene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kul løsning! Brukte du en dør + karm som ene veggen? Skal bytte ut terassedøra med tiden, så har faktisk vurdert Å bruke denne som en vegg i hønsehuset. ( har ikke hane som du sikkert skjønner...) Dette er en dobbeltfløyet dør, så ville blitt større. Går det ann å se tegningene dine?

Ja, det er en gammel dobbeltfløyet dør. Tanken var at dette skulle gjøre det enklere å få en trillebår inn/ut ved rengjøring. I praksis ser jeg at jeg lar trillebåra stå ute allikevel, men det er greit å kunne åpne hele "veggen" ved de store rengjøringene.

Tegninger og foto i vedlagt PDF.

Honsehus.pdf

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Takk for det :) Nei, jeg tar hønene inn på høsten. Kommer litt ann på vær og vind. Så flytter de ut igjen i mai.

Tenker å bygge flere slike til sommeren, så alle flokkene kommer seg ut samtidig. Samler rugeegg fra disse voilerne, så jeg kan kun ha en rase om gangen. I tillegg åpner jeg voilerne slik at flokkene kan boltre seg litt fritt på gården. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, er helt ny her på forumet, vi fikk vel våre første kyllinger i påsken....! :evil:

Har fått begynt å innrede hønsehuset, men det er ikke helt ferdig enda, men klart nok til å kyllingene har bodt der i noen måneder allerede.

Har dessverre ikke tatt noen bilder av hønsehuset inne, men har fått tatt noen bilder av hønsegården som omtrent er ferdigstillet i dag.

Har bygget det med trykkimpregnerte lektere i 2x2 og 2x3 tommer, og er bygget innenfor den gamle valpegården, som vi ikke ville ødelegge helt, og hundehuset har fått lov å stå der.

Nettingen er tatt fra noen gjerder vi har revet, men vi hadde ikke nok hønsenetting til tak, så det fikk bli en midlertidig løsning med litt myggnetting...!

Men det funker på ett hvis, kattene har gått over det flere ganger uten å ødelegge det, men vi tar ikke sjansen på at det skal holde og blir å bytte det ut i hønsenetting veldig snart.

Blir å laste opp flere bilder, spesielt inne fra hønsehuset, neste helg.

post-2647-0-19612200-1338230072_thumb.jp

post-2647-0-62307200-1338230147_thumb.jp

post-2647-0-79494600-1338230293_thumb.jp

post-2647-0-56157900-1338230381_thumb.jp

post-2647-0-08994500-1338230447_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nu har jeg vært og tatt bilder av hønsehuset.

Det har tidligere vært brukt til kennel, og vi har til nu kun tatt 2 rom i bruk til kyllingene, men ser jo nu at vi er nødt til å åpne flere rom i kennelen for å få god nok plass til alle hønsene, spesielt når de siste 15 begynner å bli større...

Så langt er det ett "stort" rom til 16 halvvoksne høner og haner, ca 5 kvm, og innenfor det så har vi ett mindre rom på tja, ca 2,5 kvm, hvor de minste kyllingene bor.

Før vi fikk nye kyllinger så måtte vi ha 3 stk fra flokken på det lille rommet, siden de ble hakket på, men når de siste kom, så laget jeg ett lite kyllingrom ovenfor dem, der hvor varmelampen henger.

Nu er de 3 hakke kyllingene, alle er tverstrippet Plymouth Rock, blitt noenlunde gjenintregrert med flokken, det ble gjort samtidig som vi åpnet hønsegården, se mine tidligere bilder i denne tråden, og da flyttet vi ned kyllingene slik at dem nu har ett eget rom.

Vi oppdaget at med så mange fugler på ett lite rom, så var det lurt å sette inn noen pappesker, slik at dem enten kan gjemme seg i eller sitte på.

Driver og prøver meg frem med flere vaglepinner, så det kommer til stadighet flere inn dit.

Har dessverre enda ikke hatt tid å lage rugekasser, eller gjøre andre større endringer, men det kommer, og det veldig snart! Det er jo snart ferie...

post-2647-0-80328200-1338731642_thumb.jp

post-2647-0-47684400-1338731674_thumb.jp

post-2647-0-24249100-1338731701_thumb.jp

post-2647-0-25625800-1338731727_thumb.jp

post-2647-0-07839000-1338731747_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://verpekroken.blogspot.com/ ligg nokre bilder av vårt hønsehus, einaste som er litt problem er når det skal skurast blir det "fole" slitsomt for ryggen å vere nedbøyd, går greit til vanlig "besjutskraping", men grundig vasking førte til vond rygg ;) Men treng heldigvis ikkje gjere det så ofte da... Hadde i vinter 7 høner og en hane der og det var det god plass til, men dei var ute om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg fått gjort til dels store endringer inne i selve hønsehuset! Har demontert to av boksene som tidligere ble brukt til kennel, som man tydelig ser av bildene, belegget ligger enda der, har sagd ned en vegg, men har enda ikke fått satt opp lister og ordnet veggene etc.

Har heller enda ikke rukket å fikse belegget, manglet lim i dag, men det kommer også snart.

Hønsehuset har nu blitt ca 20 kvm stort, inklusive 2 små rom som vi kan bruke til syke fugler, kyllinger eller lignende.

Det gjenstår enda å lage rugekasser, men regner med å ha dem klar neste helg, og regner med at det virkelig begynner å bli på tide, siden de eldste straks er 4 måneder....

Det morsomme, eller sære om man kan si det sånn, er å se hvor mye vanedyr disse fuglene er!

Etter at den nye delen ble klar, og alle kom inn for kvelden, så har absolutt ALLE lagt seg på sine vante plasser, og INGEN av dem har lagt seg på den nye delen!

post-2647-0-28722000-1339279658_thumb.jp

post-2647-0-13565700-1339279723_thumb.jp

post-2647-0-29369600-1339279728_thumb.jp

post-2647-0-60315600-1339279733_thumb.jp

post-2647-0-27052100-1339279739_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...