Jump to content

Smart løsning på matavfall servering hos høns?

Recommended Posts

Hønenen mine ofte matavfall som feks ruccolasalat, grøt, cornflakes, havrefras, brødskorper. De elsker det! Har lest at noen trer matvaren på en stålstreng, dette skal jeg prøve. Men hva med det som er for smått til å tre på en streng? Nå bruker jeg noen bokser, men de blir snudd på hodet eller fyllt med kutterspon i samme tidspunkt som jeg går ut av hønsehuset. Noen som har tips til hva jeg skal gjøre?

Takker for alle svar! :egg:

Hønenen mine ofte matavfall som feks ruccolasalat, grøt, cornflakes, havrefras, brødskorper. De elsker det! Har lest at noen trer matvaren på en stålstreng, dette skal jeg prøve. Men hva med det som er for smått til å tre på en streng? Nå bruker jeg noen bokser, men de blir snudd på hodet eller fyllt med kutterspon i samme tidspunkt som jeg går ut av hønsehuset. Noen som har tips til hva jeg skal gjøre?

Takker for alle svar! :egg:

Eg har laga meg nokre sylinderforma korger av hønsenetting som eg brukar til frukt og grønt. Desse festar eg i eit hjørne og snur korgene når dei har spist på den eine sida. Hundeskåler i stativ fastmontert på vegg, egnar seg godt til småmat.

post-1338-0-59670200-1304283136_thumb.jp

Til slik "småmat" er vel hønsenetting litt for stort, men kva med å bruke ein forautomat, der finnest automater berekna til kanin, som vil fungere godt til dette føremålet :D

Nei kan ikkje ha middagsrestar i desse korgene :egg: hundeskålene er berre å plukke ut av stativet og er lettare å vaske i motsettning til kanin automatar vel? :)

Vi bruker ei gammel tung stekepanne. Har ikke noe problemer med sagflis eller at de drar det utover.

Ellers har jeg sett at det kan bruker plastkanner(slike man får spylerveske feks i), så skjærer man av toppen og lager en slags trekant. Denne skrus da lett på veggen.

• 6 months later...

I starten hadde vi alltid en plastboks av noe slag stående på benken som ble tatt med ut i hønsehuset hver morgen. Etterhvert ble det mange slike hønsematbokser, både ute i hønsehuset og her og der. Jeg skiller strengt mellom serveringsfatene til hønsene og det som brukes av oss inne, men det er ikke alltid barna er like nøye. Eller mannen...

Derfor kjøpte jeg en stabel med dype engangsasjetter på Nille. Jeg har alltid en ny stående på benken for å samle matrester i. Hver morgen tar jeg den med ut og setter den på gulvet i hønsehuset. Brukte asjetter samles i en pose jeg har hengende på veggen. Veldig enkelt og greit.