Jump to content
Sign in to follow this  
Lynvingen

Nedre Gjerdal Gård:

Recommended Posts

Det hele startet for 5 år siden, min far fylte 50 år og fikk en gris i burdagsgave, så endte med grisebinge og gris som ble kalt Bacon, da min søster fikk den flotte ideen at siden vi hadde Bacon nå, trengte vi egg! Så 5 høner kom til gården, og ja! jeg måtte bygge hønse hus! Men mere disse sjarmerende hønene gikk i hagen, mere glad ble jeg i dem og større hus ble bygget.. Noen høner har tatt kvelden, men nye rase høns har kommet til.. Og nå har ender også dukket opp på gården også.. Så tenkte og slenge ut bilder av høner, hønsehus/gård, hage, STOR andedam og så klart andehuset som akkurat ble bygget for sjø setting og snart begynner neste prosjekt med tak på hønsegård og andehus til vinteren.. Ting har tatt "litt" av.. Kom gjerne med innspill..

Raser i dag:

Dverg coachin,krøllet og vanlig.

Sorte silke

Jær

Red Rock

Svensk gul

Moskuss

indisk Løpeand

På lista som kommer er:

Hvit Silke

Toppet Hollender.

• Upvote 1

Kjempe kjekt altså :cheesy:

der ser alle som er i tvil, når du først godtar og gjøre planer av en litt sprø ide, så er det lett og bli både glad og hekte :)

selv fikk vi våre første høns nrår eg begynnte på skolen, vi hadde i lengere tid bare blandinger og enkelte verpe høns, men etter at hønsene flyttet ut av besteforeldrenes løe og opp på plenen/hagen vår i en ny innkjøpt barakke, varte det ikkje lenge frå min lidenskal for rasehøns brøt ut, begynnte i 2009 men mille fleur og etter hvert silke.

nå er det 7 eller 8 raser. moskusender og gås, selv har eg en flokk sauer også, ikkje heilt vanlig for en gutt på 19 og ha både sauer og rundt 90 fugler ;D

Masse Lykke til fremover, gleder meg til og se bilder :D

Takker for koselige svar, her kommer noen bilder fra da hønsehuset var ferdig bygget, Dette bygge er bygd inn i ett vedskjul på bryggerehuset på gården, og bygget i 2/4 og etter norske bygge standard som også er isolert.

CIMG1593.jpg

CIMG1595-2.jpg

CIMG1546.jpg

CIMG1602.jpg

CIMG1621.jpg

Sånn ser det ut i vedskjulet:

CIMG1531.jpg

Her er det bygget hønsegård nå:

CIMG1533.jpg

De hønene på bildene lever desverre ikke lenger, noen døde,andre drept av rev, hønsehauk men flest av løse hunder. En situasjon som har begynt og gå meg på nervene og heldigvis er jeg jeger og sagt fra for siste gang nå, neste gang har jeg børsa klar.. Er ergelig og koste på så mye penger og tid og få det ødelagt av naboene fordi han ikke gidder og ha hundene sine i band, men her kom det en ny forsyning av høner:

IMG_0902.jpg

IMG_0905.jpg

IMG_0904.jpg

IMG_0906.jpg

eksempler2002.jpg

Mine første egen produserte kyllinger:

eksempler2009.jpg

eksempler2007.jpg

eksempler3004.jpg

Ja da var jeg en tur hos Toril og skulle hente kunn 2 moskus...

Kom hjem med 3 moskus og 2 toppet hollendere!

Så i stallen er blitt oppdatert enda engang!

Nå tør jeg ikke besøke henne lenger, kommer jo hjem med alt mulig rart!

Ja her har det vært en fin dag.. Endelig slippe ut noen av endene som fikk bade for første gang i sitt liv. Fantastisk og se på, noe som gleder etter mye jobb..

Andehuset er bygget på en flåte som skal ligge midt i dammen for og holde rev og hunder på avstand.. Det er Solcelle lamper rundt huset og egen flaggstang. Huset er malt Hovedgårds byggningens farge:

XalaKompis001.jpg

Her er dammen det skal stå på:

XalaKompis004.jpg

For og kunne få endene til og flytte inn i Andehuset må jeg prøve og tilvenne dem det med og sette dem på ett lite inngjerdet område til de blir større.

XalaKompis003.jpg

Første gang i sitt hus, 2 etasjer, med trapp, slett ikke værst!

XalaKompis007.jpg

Første bade tur:

XalaKompis008.jpg

Etter hvert kommer det 3 moskus i flokken, men de er alt for små enda desverre...

• Upvote 1

Er grønn av misunnels, for eit eldorado!! :cheesy: Eg har berre ein liten bekk som renn gjennom tomta, som eg har demt opp

Tusen takk for mange flotte svar, ja jeg er heldig som har en slik dam i hagen, men dere skulle sett hvor mye plen jeg har og klippe også! hehe

Endelig, håpet og få noen etterkommere av den krølla hanen jeg har og nå ligger det ei og ruger, Dette kan bli spennende og se hva det blir ut av!

Krysser fingrende for at noen er krølla.

Så flott dere har det!! Dette er jo drømme stedet:) Ettersom du oppmuntet til tilbakemelding...det ser jeg at du har runde pinner(vagel) til hønsene, jeg har lest at det er mer gunstig med 5cm bred flat list. Da kan de hvile brystbeinet på vaglet+ at klørne ikke kommer borti hverandre. Ser også at du har laget hyller. Den ideen har jeg lyst til å kopiere! Så får jeg utnyttet rommet bedre:) Takk for at du deler bilder! (jeg har ikke lært meg å legge inn bilder enda..)

Hipp Hurra Norge, har akkurat sluppet ut Svensken, Pelle & Proffen og for første gang i sitt liv de 3 små moskus endene. Litt hakking fra løpe endene med en gang men virket bare så de fikk hilst på hverandre..

Så nå ligger de og plasker i dammen:)

XalaKompis010.jpg

XalaKompis011.jpg

Neste som står for tur nå er karpe i ande dammen:)

Da er flåten Andehuset skal stå på sjøsatt, og den holdt meg fint. Så gleder oss til og flytte andehuset ut på Flåten og få Endene dit de hører hjemme:)

17052011188.jpg

For en plass du har :) Kjempe fint!! Her kommer endene dine til å stortrives, det er jeg sikker på ;)

Hvor har du fått dine krøllbefjerede DK'r fra? Jeg er på utkikk etter sånne, men få som har.

Jeg bor i Akershus, ikke så langt fra gardermoen, så vet du om noen så si i fra :D

Takk for svar, ja i dag slapp jeg løs endene for første gang i dammen, til en ENORM glede! De er blitt noen sikkelig matvrak så er ikke noe problem og lokke til seg om kvelden for og få de inn i andehuset..

De krølla har jeg fått i fra Toril som holder til i Svelvik. Hu har mange Finn annonser og hvis du ønsker tlf nummer så er det bare og sende meg en PM...

På tide med oppdatering:

Endene i det fri, se de har vokst:

GakkGakk002.jpg

Hvile seg i Gresset ved Brua:

GakkGakk004.jpg

Det er ett lite fossefall på andre siden av brua:

GakkGakk006.jpg

Fra forsiden:

GakkGakk008.jpg

Bryggerehuset, her bor Hønene, Elghunden kompis og polakkene(om sommeren)

GakkGakk010.jpg

Hønsegården:

GakkGakk012.jpg

Toppa Hollenderne begynner og bli større også:

GakkGakk014.jpg

Her er 2 som ligger klukk mens Hanefar er litt impå sliten og kamera sky he he:

GakkGakk015.jpg

Jær og silkehønene ute og koser seg:

GakkGakk013.jpg

Jaja da er det ikke bare kommet 2 nye Moderne engelske kamphøns i hus men 4 stk!

Kunne jo ikke la de 2 siste være igjen alene! Så da ble det 4 stk da..

Ser ut som de er hjertelig velkommen inn i gjengen:

killer001.jpg

Gikk ikke lange tiden føre Vaglepinnene ble tatt i bruk så er det bare og finne ut hvor i flokken man er:

killer002.jpg

Etter en lang biltur og mye nytt er det fint og slå seg i ro i beskytta omgivelser:

killer003.jpg

Gleder meg til i morgen og se vordan det går..

Beklager det er litt møkkete på bildene men jeg får desverre ikke gjort 100% rent siden 2 høner ligger klukk så lar de få være i fred..

Torsdagen skal gå til og rydde i hønsegården og shine opp den litt:)

Senere i sommer blir det tak over gården slik at de vil ta seg en tur ut om vinteren..

De hønene på bildene lever desverre ikke lenger, noen døde,andre drept av rev, hønsehauk men flest av løse hunder. En situasjon som har begynt og gå meg på nervene og heldigvis er jeg jeger og sagt fra for siste gang nå, neste gang har jeg børsa klar.. Er ergelig og koste på så mye penger og tid og få det ødelagt av naboene fordi han ikke gidder og ha hundene sine i band, men her kom det en ny forsyning av høner:

du bør varsle politiet om den hunden.du som ung jeger bør være veldig forsiktig med å gå til det å skyte hunden.det å skyte hunden bør være aller siste utvei,og siden du ikke driver med produksjon (næring) har du ikke lov å skyte hunden om den angriper.uansett ville jeg tatt en telefon til onkel blå,for å høre hva dem har å si om saken,så slipper du å havne opp i en situasjon der du mister retten til å bære våpen.

Telefonen er tatt til Lensmanskontoret og de har om dagen egen patruljebil som holder på med dette. 5000 kr i bot pr hund. og når naboen har 3 løse hunder blir det fort dyrt for han..

Da er planen for morgendagen lagt...

Hønnsegård skal oppdateres og Flytebrygge skal beises og sjø settes i andedammen:)

Fikk gjort alt sammen i går! Pluss de som har ligget klukk har fått frem 6 kyllinger:) Bilder kommer..