Jump to content
Kriola

Høner som spiser eggene sine

Recommended Posts

Har en flokk med høner 1.7 Norbrid7 og de spiser altså eggene sine om de blir liggenede for "lenge" :) . Har lett og lett men finner ingen tips om hvordan man kan få slutt på dette problemet.. Kan jo ikke fly opp til hønshuset og samle egg hvert 5.min. heller. Kan jeg kanskje fylle egg med eddik eller noe annet ekkelt de ikke liker? Prøver å finne ut om det er noen spesielle som starter "etegilde" men har ikke funnet ut av det. I dag var hvertfall 3 av hønene fulle av plomme på hodet.. Noen råd anyone!!??

Det går visst an å legge narreegg i rugekassene.. Da blir det ikke så spennende lenger.. Eggspising kan også komme av at hønene har en mangelsykdom, mangler vitaminer o.l..

Har en flokk med høner 1.7 Norbrid7 og de spiser altså eggene sine om de blir liggenede for "lenge" :) . Har lett og lett men finner ingen tips om hvordan man kan få slutt på dette problemet.. Kan jo ikke fly opp til hønshuset og samle egg hvert 5.min. heller. Kan jeg kanskje fylle egg med eddik eller noe annet ekkelt de ikke liker? Prøver å finne ut om det er noen spesielle som starter "etegilde" men har ikke funnet ut av det. I dag var hvertfall 3 av hønene fulle av plomme på hodet.. Noen råd anyone!!??

Kjempe kjedelig når det vert slik. Både det å fylle egg med noko hønene ikkje vil like og narre egg er ting som godt kan fungere. Men om du skaffer ei rugekasse der egga trillar bak og forsvinn vil problemet vere løyst :) Eg trur også at hønsa et egga fordi dei treng det næringsmessig, så eit tilskudd av foreksempel tran kan muligens vere lurt.

Lure tips frå dei andre her, det eg vil presisere er at du bør ha egg av porselen eller tre, slik at når hønene hakkar på dei, vil dei oppdage at dei er harde og vonde å hakke på. :) Det kan gjere at dei sluttar!!! Du kan få kjøpe slike egg hjå dei fleste som forhandlar hønseutstyr. Eg kjøpte mine på den lokale notabene-butikken, då i form av tre-egg i hobby-avdelinga. Så mala eg desse kvite, og no har eg liggande slike egg i alle verpekasser!! :) Lykke til !!!

Takk for tips og råd :tongue: Tran skal kjøpes og rugekasse må snekres, må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det sånn at eggene blir "borte" :dans:

Hva er det beste alternativet ?

har ikkje plass til slike verpekasserr hvor egget triller bak....

fungerer det fint at dei slutter og spise eggene sine om du lar det ligge egg av tre i verpekassen ?

Det er seøvfølgelig bare 2 - 3 høner som gjør dette og det er jo atpå til dei eneste som eg virkelig treng alle eggene fra. Dei hvite silkene mine.. dei legg jo ikkje så mange egg i utgangspunktet men når høna legger egg og så spiser det selv blir det jo heilt feil..

så treng råd snarest

Jeg laget "rugekasser", det er egentlig hyller som ligger litt skrått, også triller eggene av og ned og lander mykt i kutterspon. Skrudd på en planke på skrått over der eggene lander også, sånn at de ikke kommer til og får hakket på dem. Men høner er ikke så dumme som man tror, :dans: det er nemlig ett par stk som har funnet ut at om de legger seg ned og litt på siden og strekker hals, så får de kanskje tak i eggene alikevell! Men det er ikke ofte det skjer nå, siden de har det travelt med og komme seg ut i hagen igjen etter verping. Og jeg har aldri sett at de spiser sine egne egg. Bare andres.. ? Men skal også prøve med stein egg :wacko:

kan godt prøve med harde "egg" av en eller annen type, det er bare av og til, kan feks. legge eit eg mit på dagen det spiser dei, men det som dei legger om kvelden rører dei ikkje...

litt rart. men skal nok få slutt på det :wacko:

Då eg var lita hadde me høns heime. Verpekassane var utforma med eit hol i midten, der egga trilla ned. Trur det var litt fall mot holet óg. Under var det ei skuff med kraftig stoff i botn så egga landa mjukt. Så plukka vi berre egga ut frå utsida (dvs det vesle rommet i hønsehuset).

Kanskje det framleis går an å få kjøpt slike..?

Eg tok dei på fersken idag! Når hønene legg egg midt på dagen er det et fæla leven i hønsehuset. Hanen står og hyler og bråker, mens dei to italienerane er inne i huset. Idag låg det et skal igjen (veldig tynt skal, nyklekt) langt vekke frå rugekassene, mens eine høna låg og trykte på egget sitt. Den andre høna sat i "nabokassa" og såg på den andre, mens hanen stod utafor og skreik. Eg mistenker at den andre høna set klar for å ete egget til den andre. I den kassa ho legg egg, ligg det to egg (påskepynt i plast med grøne striper på.. hehe), og når egget ligg der, finn eg alltid egg.

Er det noke vits å isolere den egg-etande høna, for å sjå om eg da kan lure fra ho egga før ho rekk å ete dei? Eg sjekker for egg ofte, fleire gonger for dag, men eg rekk ikkje å hente egga hennar. Trur ikkje ho legg dei i verpekassa en gong.

Virker heldigvis som den andre høna beskyttar egget sitt. Flink høne.

Noken tips?

Eg tok dei på fersken idag! Når hønene legg egg midt på dagen er det et fæla leven i hønsehuset. Hanen står og hyler og bråker, mens dei to italienerane er inne i huset. Idag låg det et skal igjen (veldig tynt skal, nyklekt) langt vekke frå rugekassene, mens eine høna låg og trykte på egget sitt. Den andre høna sat i "nabokassa" og såg på den andre, mens hanen stod utafor og skreik. Eg mistenker at den andre høna set klar for å ete egget til den andre. I den kassa ho legg egg, ligg det to egg (påskepynt i plast med grøne striper på.. hehe), og når egget ligg der, finn eg alltid egg.

Er det noke vits å isolere den egg-etande høna, for å sjå om eg da kan lure fra ho egga før ho rekk å ete dei? Eg sjekker for egg ofte, fleire gonger for dag, men eg rekk ikkje å hente egga hennar. Trur ikkje ho legg dei i verpekassa en gong.

Noken tips?

Noken tips?

Det enkleste ville vært å tatt livet av henne...

Noken tips?

Det enkleste ville vært å tatt livet av henne...

Ja... Skal først isolere ho og sjå om det er ho som legg skinnegg. Finner fort ut om ho er syndaren da :) Hadde vore surt om det smitta over på dei andre..

Det hender av og til at jeg også finner skinnegg i hønsehuset. Eller egg med veldig tynt skall. Spesielt nå om sommeren. Jeg tror det er fordi hønene er så mye ute og spiser alt annet en kraftfôret sitt, og får derfor ikke i seg nok kalk. Derfor har jeg satt inn en fôrautomat med skjellsand. Den forsyner de seg av, så nå håper jeg at jeg slipper flere egg med tynt skall.

Chickbox såg jo vel og bra ut, men passar himla dårlig i hønsehuset mitt :( Har sånt opplegg der eg løfter et lok på utsida av huset og tar egga uten å måtte gå inn. Dissa såg litt vanskelige ut å lage til sånn. Da får eg heller modifisere verpekassene mine.

Tenkte eg skulle vise dokke korleis eg har laga min egen ChickBox. Eller forsøket på å lage en. Eg har berre justert botnen i verpekassene med litt hønsenetting som hallar ned mot eit hol i midten av kassa. Under kassa har eg strekt opp hønsenetting som hallar ned mot ein oppsamlar der egget legg seg. Eg må nok perfeksjonere det litt, men trur no eg skal få sleppe den egg-etar-høna mi innatt når eg har fiksa alle tre kassene mine på denne måten.

Botnen av verpekassa med hønsenetting: post-2597-0-15373900-1346181467_thumb.jp

Egg-oppsamlar under kassa: post-2597-0-14634100-1346181504_thumb.jp

Kjekt om noken andre kan vise eksempel på korleis dei har verpekassene sine! :)