Jump to content

Kalk i fòret skader hanene???

Pål sine høner

Recommended Posts

Hei alle sammen! Etter å ha lest en del på nettet ang fòr med eller uten kalk, ble jeg litt forvirret.  I tillegg kjøpte jeg Egg 110(fòr med kalk) sist jeg bestillte fòr. For å få klarhet i dette kontaktet jeg like godt Felleskjøpet. Og fikk svar fra Anne Aglen som er fagsjef for fjørfe. Dette er svaret jeg fikk, mulig det kan klare opp for noen??

Hei Pål (sine høner)

Det stemmer at for mye kalk kan belaste nyrene noe. Hanene vil drikke mer vann for å kvitte seg med den ekstra kalken de får via fôr. Dette gir litt blaut gjødsel. Men farlig er det ikke. Når hønene blir eldre ( over 50 uker) og skallet på eggene kan bli dårligere, er det lønnsomt å gi ekstra skjellsand, spesielt om ettermiddagen, da skallet dannes om natten. Vanlig er å ha en automat stående. de spiser mye i starten, men så stabilisere det seg.  Hanene har vist seg å tåle mye kalk.

Tuppen er fint for de som har svært få høner, da holdbarheten på hønefôr er bare 4 måneder.

Lykke til videre med Hobby høns

Anne J

Det er nok riktig det som står der, ifølge min svigerbror som er vetrinær. Men at utgangspunktet er et for uten kalk best for hanen.

Jegbruker bare økologisk for uten kalk og egen kalkautomat.

8)

Det er nok riktig det som står der, ifølge min svigerbror som er vetrinær. Men at utgangspunktet er et for uten kalk best for hanen.

Jegbruker bare økologisk for uten kalk og egen kalkautomat.

8)

Jeg er helt enig i at det beste må da være å bruke for uten tilsetting av kalk. Så har man selvfølgelig skjellsand ved siden av. Da kan dyra selv regulere det de trenger og vi er iallefall sikre på at hanene ikke får i seg for mye kalk.

Jeg kjøpte 3 sekker egg110 og blir nok å bruke det opp. Men jeg gir aldri bare rent egg110. Jeg blander alltid ut foret med valset havre Ca. 25% og rundt 10% Tuppen. Og litt villfuglblanding og solsikkefrø blir det også.. På denne måten blir kalkinnholdet mye mindre.. Og jeg gir skjellsand i tillegg.. Har en plass hvor jeg kan hente "Naturlig" skjellsand, i og med at jeg bor ved kysten... Litt grov er den, men det knuser jeg med en hammer..

Jeg har også Kromat Egg 110 som basisfôr, men kommer til å bytte det ut med noe uten kalk når 110-sekkene blir tomme. Jeg gir også annet i tillegg, så jeg tror nok hanene mine vil overleve sommeren!  :)

Jeg gir for eksempel masse grønt, i form av ugress. Jeg har sannelig plenty av det i hagen, så det tar meg kun etpar minutter å fylle en bøtte med masse deilig grønt.

De får også solsikkefrø, villfuglblanding, og litt Tuppen. Men det er i ganske små mengder.

Hvor mye betaler du for valset havre, Pål? Det skulle jeg gjerne hatt en sekk av. Har jo attpåtil Felleskjøpet kun ti minutter unna, og et annet og større FK tjue minutter unna motsatt vei.

Husker ikke hvor mye valset havre koster, men det er billigere enn vanlig fòr. Han jeg fikk mine første høner av brukte dette til å drøye fòret, og det har jeg også gjort siden... Kanskle man skulle slå to fluer i en smekk ved å luke bed og samle fòr..hm...ikke så dumt... :)

Kanskle man skulle slå to fluer i en smekk ved å luke bed og samle fòr..hm...ikke så dumt... B)

Det anbefales på det sterkeste. Det er utrolig hvor fort man fyller en bøtte med løvetann og groblader og annet grønt som er uønsket i hagen, men svært ettertraktet i magen til hønene.  :P

Jeg driver ellers og tørker brennesle for tida. Den har fått en grei høyde, så jeg bunter den sammen i små bunter og henger til tørk i gangen. Vurderte å henge dem opp i stallen, men det er varmere inne i huset. Henger dem heller ut når buntene er tørre.

Ja kanskje det jæv.. ugresset kunne komme til nytte. Ikke veldig plaget med brennesle, men løvetann og det vi nordpå kaller "hundkjeks". Den siste er muligens giftig? Reinen unngår den ser det ut til, så muligens.. Brennesle finnes det mye av, om ikke akkurat rundt huset, så det skal jeg plukke litt av.. Men jeg må nok vente litt. Ikke kommet opp av jorda ennå her på 71 grader nord ;D

Hundekjeks er visstnok giftig, ja. Ihvertfall for oss mennesker. Men det kryr jo av annet grønt også, gjør det ikke? Helt vanlig gress, for eksempel. Jeg mener visseligen at det fantes gress og ugress i hauger og lass i Tromsø da jeg trådte mine barnesko der. B)

Joda, bortsett fra trær så har vi jo det meste.. Men ikke mye som har kommet opp enda, men det blir grønnere for hver dag. Og her går det fort når det først kommer, vi har jo midnattsol nå ;D Og den har vi helt til 4. august, så da blir det litt mørkere om natta igjen.... Men nå er det sol 24 / 7.... ;D ;D ;D

spiselig ugress/planter :

skvalderkål/russekål (blir veldig god suppe til mennesker!)

kjerringrokk-muligens ikke i så store doser da dette og blir brukt i tørket tilstand(tørk og lag te) mot urinveisinfeksjon.

rosenrot-er vel kun på kysten men man kan plante de i hagen. eller så de fra frø.

brennesle

løvetann

bringbærblader (muligens i moderate mengder til høner da gravide skal unngå dette i en del av svangerskapen-men kan bruke i andre deler av svangerskapet)

gresset fra gullerøttene

roser!-iallefall blomsten.

ringblomst

karse (blomskarse eller vanlig karse. vanlig blir veldig spesiel når man planter den ut i hagen i stedet for på bomull

hibiskus skal være spiselig B)

gressløk

nyper

ting jeg ikke trodde var giftige men som er det :

rabarbrablader

div skjermplanter: tromsøpalmer og hundekjeks(kvann derimot er spiselig men veldig lett å forveksle)

engsoleie(smørblomst?)

tomatplanten og potetplanten(solanum generelt er vel giftige?)

lupin

kommer noen på flere?

vi skulle nesten lagt ut bilder eller linker til bilder av spiselige greier man kan plukke til hønene

SPM: når høna går fritt ute, sorterer hun selv mellom det som er spiselig og giftig? og kan man som med kanin ta inn grener å drive frem på vinteren å gi høna? spiser høna sopp og gress?

Høna spiser ihvertfall gress, det er det ingen tvil om. Og løvetann også. Og allverdens slags ugress som jeg ikke vet navnet på.

Kanskje en idé å eksperimentere litt? Man kan jo gi dem en haug av én type ugress, og se om de vil spise det. Men da må kanskje ugresset kuttes i passende biter, sånn at de klarer å få det i seg.

Hmm, det var jo noe å gjøre, ja. Hmmm.... Hvis jeg orker, da. Blir kanskje endel pirk å skulle sanke bare én type ugress om gangen.

• 1 month later...

jeg gir opdrett 2 til alle, voksne som kyllinger +skjellsand tilgjengelig, høres dette greit ut?? de ser friske å raske ut og får flotte egg. De går ute å spiser grønt og solsikkefrø..

Jeg gjør det på akkurat samme måte som deg, Naboen mente at dems hane daua forde de gav fo'r med skjellsand innblanda i  ???

• 2 weeks later...

Også ender\gås-unger + andrikker\gasser har dødd av kalk i for.Servr kalk vedsiden av , så tar FUGLENE DET DE ØNSKER AV KALK!!!!

Det de ikke spiser , vil de ikke ha!!Spiser de ikke kalk , trenger de ikke kalk!

8)

Nå var jeg på felleskjøpet i Alta før helgen, og kjøpte Tuppen. Utenom hadde de bare egg 110. Jeg forklarte det med kalk og haner, og hun som stod i kassa noterte at jeg ville ha oppdrett 2, og skulle undersøke om det lot seg gjøre å bestille...?? (klart det lar seg gjøre..!!) Hun fikk i allefall mobilnr. mitt og skullle ringe...hm... Hvis ikke ringer jeg og maser på dem.... jeg SKAL ha oppdrett 2. Og andre som kjøper fòr i Alta - spør etter oppdrett 2.....

Er det for mye kalk i Tuppen? :)

Jeg forer alle med det. Ser ikke ut til at hanene eller andrikken  har tatt noen skade av det. De er to og tre år.

Nei Tuppen er greit. Men Egg 110 inneholder kalk og er ikke det beste for hanene. Oppdrett 2 derimot inneholder ikke kalk. Dette er også et billigere fòr enn tuppen.

Jeg har kjøpt Kromakt Oppdrett 2 nå, for jeg begynte å bli desperat av å fôre på 20-kilos Tuppen-sekker som forsvant som dugg for solen. Tuppen er nok et bedre fôr, men på denne tiden av året får hønsene mine så mye grønt å ete at de nesten kunne fått bare luft og kjærlighet som tilleggsfôr.  ;D

Til vinteren vil jeg nok supplementere med litt Tuppen for sikkerhets skyld. Og jeg driver og tørker brennesle i bunter.

Er det noen som har prøvd å tørke andre ting, forresten?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...