lassetasse Posted May 27, 2007 Report Share Posted May 27, 2007 Eg gjorde reint hjå endene mine for to dager siden! Og der har eg ei and som liger på tre egg. Dei har ho låge på i ca. 40 dager no. Så eg bestemte meg for å fjerne eggene for dei var mest sannsynlig ikkje befruktet alikavell. For anda er ikkje eit år ennå. Men så har det seg sånn at det eine egget er Link to comment Share on other sites More sharing options...
amokk Posted May 27, 2007 Report Share Posted May 27, 2007 Jeg har også gjort akkurat det samme.. Ødela to egg med kylling i. Var fælt å sjå :'( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pål sine høner Posted May 27, 2007 Report Share Posted May 27, 2007 Jeg gjorde noe slikt første gang jeg ruget fram maran og welsumer. Pga de mørke eggene tok jeg feil i lysingen og kakket noen egg i vasken som heller skulle vært i rugemaskinen. Så spørsmålene dine. Ender ruger 27-28 dager, men her er det andre som sikkert vet bedre... Etter en uke bør du kunne se om eggene er begynt å utvikle seg, men la det gå et par dager til så du er sikker... At eggene kjøles ned noen ganger trenger ikke å gjøre noe, men hvor kalde er det du mener? Og til slutt det med parringen. Hos høner vet jeg at de legger befruktede egg i opptil 3 uker etter en parring. Går ut ifra at det er noe lignende hos ender..Tror ikke det må til en ny akt for hvert egg.. Men her er det sikkert andre som vet bedre.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 28, 2007 Report Share Posted May 28, 2007 Moskusender ruger ca. 35 til 37 dager. En parring holder til mange befruktede egg på samme måte som hos høner. Jeg lurer også litt på hva du mener med hvor kalde eggene kan bli? Men andemor er jo stadig ute og lufter seg under rugingen og da blir jo eggene godt avkjølt, tror de tåler ganske mye før det går galt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassetasse Posted May 28, 2007 Author Report Share Posted May 28, 2007 Moskusender ruger ca. 35 til 37 dager. En parring holder til mange befruktede egg på samme måte som hos høner. Jeg lurer også litt på hva du mener med hvor kalde eggene kan bli? Men andemor er jo stadig ute og lufter seg under rugingen og da blir jo eggene godt avkjølt, tror de tåler ganske mye før det går galt.Det eg lurte på om nedkjøling av egg har eg vell egentlig fåt svar på her no ja. For det er nor anda går av eggene sine for å gå ut for å bade seg at egga blir veldig nedkjølt. Det er sån at når ein tar det i handa føler ein at det er heilt kaldt. Men det er vell sån det skal vera !??Siden ein paring varer i ein lenger periode og eg får fleire befruktede egg, tenker eg å legge fleire egg under anda. Er det muligt å gjera da eller blir det berre rot i ruginga henas da ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 28, 2007 Report Share Posted May 28, 2007 Ja, eggene kan virke helt kalde når andemora er ute for å spise og bader, men det gjør ingenting. Hun har full kontroll på det! Og det er veldig viktig at hun har fri tilgang til å kunne bade seg litt. Da vil eggene få tilført fuktighet fra de våte fjærene hennes og det er viktig for et godt rugeresultat.Andemor legger en viss mengde egg, 15-20 eller mere, og så legger hun seg for å ruge. Derfor må du ikke legge egg under henne etter at hun har lagt seg. Det er også viktig at hun får ligge for seg selv, slik at de andre endene ikke legger egg i hennes reir. Etter at andungene er klekket vil hun forlate reiret. De eggene som da er lagt under henne senere vil ikke bli ruget mere på, og heller ikke klekket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassetasse Posted May 28, 2007 Author Report Share Posted May 28, 2007 Ja, eggene kan virke helt kalde når andemora er ute for å spise og bader, men det gjør ingenting. Hun har full kontroll på det! Og det er veldig viktig at hun har fri tilgang til å kunne bade seg litt. Da vil eggene få tilført fuktighet fra de våte fjærene hennes og det er viktig for et godt rugeresultat.Andemor legger en viss mengde egg, 15-20 eller mere, og så legger hun seg for å ruge. Derfor må du ikke legge egg under henne etter at hun har lagt seg. Det er også viktig at hun får ligge for seg selv, slik at de andre endene ikke legger egg i hennes reir. Etter at andungene er klekket vil hun forlate reiret. De eggene som da er lagt under henne senere vil ikke bli ruget mere på, og heller ikke klekket.Oki !! Ho har fri tilgang til å bade når hun selv vill !!15-20 egg det var masse det. Anda mi ligger på tre egg ho no. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 28, 2007 Report Share Posted May 28, 2007 Ja, Moskusen legger mange egg! Men det kan jo være at hun er såpass ung at hun ikke har kommet helt igang ennå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted May 29, 2007 Report Share Posted May 29, 2007 Lassetasse , Hu har ligget på egg i 40 dager , og da mister hu mye vekt og legger seg på nytt igjen , ca70-80 dager .. Kan hende at hun ikke har nok krfat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassetasse Posted May 29, 2007 Author Report Share Posted May 29, 2007 Lassetasse , Hu har ligget på egg i 40 dager , og da mister hu mye vekt og legger seg på nytt igjen , ca70-80 dager .. Kan hende at hun ikke har nok krfat ?Ikkje veit eg, men ho er no ute åbader seg og går for å ete å drikke hver dag !! Så ho virkar no ganske pigg synst eg !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Nei , jeg bare lurte .. Hadde en klukk høne som lå 27-28 dager for det ikke kom noen piper .. Og hu var ganske mager , nei jeg bare lurte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.