Jump to content
Sign in to follow this  
Hagehøna

Flytte egg fra maskin under høne

Recommended Posts

Nå er det en uke til klekking. Klukkhøna skeit i reiret og et par av hennes egg var ubefruktede. Hun har bare fire egg igjen. La egg i maskina samtidig som hun fikk egg i sitt reir. Går det fint å legge ut flere egg til henne fra disse? Eller kan kleggedato bli svært forskjellig selv om ruging ble startet samtidig? Vil ha flest mulig kyllinger med hønemamma!

Er det et bedre alternativ å vente til ettet klekking, for så å snike noen som klekket samtidig som hennes ut under henne når hun har gått til ro for natten?

Spørsmålet er altså, skal jeg fylle på med egg nå eller vente til rett etter klekking?

Nå er det en uke til klekking. Klukkhøna skeit i reiret og et par av hennes egg var ubefruktede. Hun har bare fire egg igjen. La egg i maskina samtidig som hun fikk egg i sitt reir. Går det fint å legge ut flere egg til henne fra disse? Eller kan kleggedato bli svært forskjellig selv om ruging ble startet samtidig? Vil ha flest mulig kyllinger med hønemamma!

Er det et bedre alternativ å vente til ettet klekking, for så å snike noen som klekket samtidig som hennes ut under henne når hun har gått til ro for natten?

Spørsmålet er altså, skal jeg fylle på med egg nå eller vente til rett etter klekking?

Det går for det samme :police: men eg hadde nok venta til kyllingane var klekte i maskina og den 1 naturleg klekka kyllingen er ute ev egget.

Spennande! lykke til med nye små tassar ;)

Da gjør jeg som du mener. Stoler mer på deg enn på meg for å si det sånn:) begynner å bli skikkelig spent! Tror det er liv i de aller fleste egga. Lyste for et par dager siden og fjernet de jeg var helt sikre på at det ikke var liv i. Resten hadde utvikla seg fint fra første lysing. Vet jo ikke hvordan det skal se ut, men når alle er så godt som like er det sikkert bra... Utrolig fasinerende med lysing! På et av silkeeggene, som er helt lyst, så jeg til og med bevegelse! Vakkert :police:

Eg gjer det på min måte, alle har sikkert sin eigen måte å gjere ting på. Kva som er rett og gale er vanskeleg å seie. Hønsa er også forskjellige så ein har ingen garanti for noko som helst :police: Ved å ruge dei ut i maskin vert dei iallefall ikkje forpesta av skit, tenkjer eg då. Denne hobbyen vert berre meir og meir fasinerande ;) for min del. Må prøvast for at ein skal forstå det trur eg, mage som ristar på hodet og samtidig mange som har starta med høns her eg bur. Føler seg litt småskrullete når ein pratar til egg som pip ;) hihi. Så lenge egga er ganske like under lysing og ikkje har store avvik er det berre å la dei ligge ;)

• Upvote 1

Eg har både putta kyllinger under klukkhøne og egg som skal snart klekke. Fordelen med å legge egg istaden å vente er jo at ein aldri heilt kan stole på rugemaskina, utruging under høne blir ALLTID best og det som er naturleg. Nyleg prøvde eg å legge nyklekt påfuglunger under ei klukkhøne som hadde klekt kyllinger samtidig. Det gjekk IKKJE. Kvifor det ikkje gjekk, veit eg ikkje.. kan jo hende det var fordi det var påfugl, men det er jo mange som ruger ut både påfugl og and under klukkhøne så eg kan ikkje forstå det heller. Sansynligvis er det forskjell frå høne til høne kva ho godtek. Ein annen gong hadde eg ei klukkhøne som hadde 4 kyllinger og når desse var nokre veker gamle hadde ein litt eldre kylling funnet eit hull og komt seg inn til dei. Og jaggu meg adopterte høna kyllingen på strak arm.

Det jeg er redd for er for det første at rugetiden jo påvirkes av hvor varmt det er, og selv om maskinen er god er det ikke sikkert den er stilt inn som høna:) det blir jo bare sorgen om det blir for stor avstand mellom klekkinga. Min andre bekymring er at høna aldri har ruget før, så jeg aner jo ikke om hun blir en god mamma. Håper jo det. Og så dukket det opp en bekymring til når jeg tenkte på det....Hun er allerede ganske aggresiv. Detkan bli risikabelt å flytte på henne under klekking, kan det ikke? Hva om hun hakker og treffer eggene?

Ny ide: hva om jeg lyser et fra hennes og et fra maskina og ser om de ser ganske like ut? Er litt skeptisk for jeg risikerer fire egg. Men jeg kan jo vinne helt ekte kyllingmamma til fire kyllinger også....What to do?