Gå til innhold

Hvor mye ufred skal jeg tåle når jeg setter nye kyllinger inn?


Anbefalte innlegg

Fikk bare to høner av de kyllingene vi kjøpte i april. Har to høner og en hane av de. De er nå to måneder gamle. I går hentet vi to hønerkyllinger, ca 4-5 uker gamle. De to nye har holdt seg mest for seg selv inne, de gamle har ikke vært særlig interessert. Men de har hatt noen raptusser hvor de har hakket etter de nye. Både hønene og hanen. I går kveld når de skulle gå til ro inne i samme hus ble det endel uro og vi valgte å dele av rommet med netting. Da roet alle seg.

I dag ser det ut til at de er litt mer nysgjerrige og alle er inne i huset. Det vanlige er at de gamle har vært ute, men nå er de innerst inne i huset. Jeg så hanen gikk bort og hakket på dem, for så å gå litt unna.

Hvor mye hakking er ok? Mannen min tok hønene og la de på ryggen når de hakket etter de nye og det kan se ut som det virket litt. Men de må jo også finne sin plass.

Syns det er vanskelig å se å at de gamle er stygge med de nye, men det må jeg kanskje bare? De har god plass og kan gå ut og inn som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Fikk bare to høner av de kyllingene vi kjøpte i april. Har to høner og en hane av de. De er nå to måneder gamle. I går hentet vi to hønerkyllinger, ca 4-5 uker gamle. De to nye har holdt seg mest for seg selv inne, de gamle har ikke vært særlig interessert. Men de har hatt noen raptusser hvor de har hakket etter de nye. Både hønene og hanen. I går kveld når de skulle gå til ro inne i samme hus ble det endel uro og vi valgte å dele av rommet med netting. Da roet alle seg.

I dag ser det ut til at de er litt mer nysgjerrige og alle er inne i huset. Det vanlige er at de gamle har vært ute, men nå er de innerst inne i huset. Jeg så hanen gikk bort og hakket på dem, for så å gå litt unna.

Hvor mye hakking er ok? Mannen min tok hønene og la de på ryggen når de hakket etter de nye og det kan se ut som det virket litt. Men de må jo også finne sin plass.

Syns det er vanskelig å se å at de gamle er stygge med de nye, men det må jeg kanskje bare? De har god plass og kan gå ut og inn som de vil.

Litt hakking må ein rekne med, men det er viktig å følge med i starten. Tenkjer det går seg til, det ser ofte verre ut en det er. Tid er ein avgjerande faktor :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hakking må ein rekne med, men det er viktig å følge med i starten. Tenkjer det går seg til, det ser ofte verre ut en det er. Tid er ein avgjerande faktor :laugh:

Takk for svar. Da får vi tro det går seg til. Vi får se om de må skilles i natt også. Selv om de er noe yngre virkersærlig den ene nye til å være en friskus, men jeg er helt færsk i faget og syns den haiku ga ser ille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, nå trenger jeg litt mer råd ifht tillegg dette.

De nye høne- kyllingene kom til oss på skjærtorsdag ( 2. Juni)

De er ikke fått skikkelig innpass i flokken ennå. De to eldste hønene var litt etter de nye de første dagene, men lar de nå være. De to nye holder seg for seg selv.

Hanen vår, Tom, lar de vel være for det meste men han kan også hakke de over ryggen og nappe de i fjæra. særlig den ene nye virker litt engstelig og piper mye og springer hele tiden etter den andre.

Når de sies at man må gi de tid så lurer jeg på hva tid er? En uke eller tre? I dag har mannen min holdt de fra hverandre. Hva er lurest, bare la de finne ut av det? Eller skjerme de? Er det vanlig at hanene er så hardhendte mot de nye? Han gjør ikke de gamle noe?

Kan der være at vi bør sende Tom ut av hønsehuset for noen dager eller?

Føler meg nokså hjelpesløs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå trenger jeg litt mer råd ifht tildette.

De nye høne- kyllingene kom til oss på skjærtorsdag ( 2. Juni)

De er ikke fått skikkelig innpass i flokken ennå. De to eldste hønene var litt etter de nye de første dagene, men lar de nå være. De to nye holder seg for seg selv.

Hanen vår, Tom, lar de være i fred for det meste men han kan også hakke de over ryggen og nappe de i fjæra. særlig den ene nye virker litt engstelig og piper mye og springer hele tiden etter den andre.

Når det sies at man må gi de tid så lurer jeg på hva tid er? En uke eller tre? I dag har mannen min holdt de fra hverandre. Hva er lurest, bare la de finne ut av det? Eller skjerme de? Er det vanlig at hanene er så hardhendte mot de nye? Han gjør ikke de gamle noe?

Kan der være at vi bør sende Tom ut av hønsehuset for noen dager eller?

Føler meg nokså hjelpesløs?

Har lest litt korrektur og rettet opp feil som staveprogrammet lager.... Litt lettere å lese da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå trenger jeg litt mer råd ifht tillegg dette.

De nye høne- kyllingene kom til oss på skjærtorsdag ( 2. Juni)

De er ikke fått skikkelig innpass i flokken ennå. De to eldste hønene var litt etter de nye de første dagene, men lar de nå være. De to nye holder seg for seg selv.

Hanen vår, Tom, lar de vel være for det meste men han kan også hakke de over ryggen og nappe de i fjæra. særlig den ene nye virker litt engstelig og piper mye og springer hele tiden etter den andre.

Når de sies at man må gi de tid så lurer jeg på hva tid er? En uke eller tre? I dag har mannen min holdt de fra hverandre. Hva er lurest, bare la de finne ut av det? Eller skjerme de? Er det vanlig at hanene er så hardhendte mot de nye? Han gjør ikke de gamle noe?

Kan der være at vi bør sende Tom ut av hønsehuset for noen dager eller?

Føler meg nokså hjelpesløs?

Tid er eit vidt begrep, er klar over det. Men her finnes ingen oppskrift, dei må berre få holde på. Så lenge det ikkje vert spillt blod og dei vert alvorleg skada går det seg til. Å halde dei frå kvarandre utsetter prosessen. Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er eit vidt begrep, er klar over det. Men her finnes ingen oppskrift, dei må berre få holde på. Så lenge det ikkje vert spillt blod og dei vert alvorleg skada går det seg til. Å halde dei frå kvarandre utsetter prosessen. Lykke til :P

Tusen takk for svaret! Da lar jeg de holde på. Det er langt fra blod for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du må prøve se etter bråkmakere om det er de samme som bråker dem er bare ta bort. jeg hadde en del bråkmakere i min flokk når dem ble borte så er det nesten ikke noe bråk

Synest dette ikkje virkar som ein jeng med masse bråk! Ingen har fått fysiske skader så dette trur eg går heilt fint :azn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spesielt nokre av dei voksne som er verst? Isåfall kan det vera lurt å ta dei vekk (dersom du har mulighet til å ha dei ein annen plass i mellomtida)nokre dager for så å sette dei inn igjen i flokken. Her går vokser kyllingene opp vedsida av nokre voksne høns med netting mellom så dei ser kvatrandre. Då blir dei vane med kvarandre med trygg avstand. Har du mulighet til å lage til noko slikt?? Ser at ditt fyrste innlegg er datert 3.juni, så eg tenkjer dei klarer seg bra ellers hadde det nok galt før. (ei eg solgte kyllinger til, mista fleire når ho sette dei inn i flokken sin. Men pass på at dei får tilgang på mat og drikke slik fuglemakeren nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest dette ikkje virkar som ein jeng med masse bråk! Ingen har fått fysiske skader så dette trur eg går heilt fint :smiley:

Jeg tror nok du har rett :)

Det er nok vi som er litt pysete nybegynnere.... De har gjemmesteder, og flere matstasjoner. De yngste er nå så godt som godtatt av hønene. De "gamle" er heller ikke gamle, bare rett over to mnd. Tom, hanen er nok litt fersk som hanefar og finner plutselig ut at han skal jage de to nye litt rundt. Men om natten sitter de tett inntil hverandre på samme vaggel så det er nok i ferd med å bli bra.

Jeg er veldig glad for gode råd og støtte. - nesten som å være nybakt mor når man får seg høner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...