Gå til innhold

Krise! Strømmen skal være borte!


Lykketroll

Anbefalte innlegg

Strømmen på hele bygda skal være borte fra 0900 til ca 1430, i morgen. Så da kommer det an på om eggene klarer seg!

Hva ville dere gjort? Det er utrolig kjipt, siden vi har fått tilsendt egg.

Vi la inn eggene på søndag, så det er kun to døgn de har ligget inni.

Rugemaskina holder jo ikke så godt på varmen, og tempen vil nok gå ned mot 15 grader.

Jeg har tenkt litt på å tenne opp i ovnen som er like ved, og flytte evt. maskina nærmere for å få varme. Men det er jo en form for risikosport. :unsure:

Hvor lav temp kan eggene ligge i før det går ille tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Strømmen på hele bygda skal være borte fra 0900 til ca 1430, i morgen. Så da kommer det an på om eggene klarer seg!

Hva ville dere gjort? Det er utrolig kjipt, siden vi har fått tilsendt egg.

Vi la inn eggene på søndag, så det er kun to døgn de har ligget inni.

Rugemaskina holder jo ikke så godt på varmen, og tempen vil nok gå ned mot 15 grader.

Jeg har tenkt litt på å tenne opp i ovnen som er like ved, og flytte evt. maskina nærmere for å få varme. Men det er jo en form for risikosport. :unsure:

Hvor lav temp kan eggene ligge i før det går ille tro?

Kanskje du kjenner nokon som har strøm i det gitte tidspunkt? Kanskje ta ein telefon til kraftverket å spørre om dei har ei løysing til deg, alltid ein etat som har eit agregat :rolleyes: Når nøden er som størst spiser fanden fluer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja det var ikkje kjekt. Viss du ikkje får tak i aggregat så pakk maskina inn, feks i ei dyne så holder den enda betre på varmen forhåpentligvis. Men ring foralldel rundt å spør etter eit aggregat. Kor bur du? Du kjenner ingen utenfor det området der strømmen skal vera borte som kan hjelpe deg? Eller kanskje nokon her kan hjelpe deg viss det viser seg at avstanden er kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at vi får i et aggregat til i morgen altså. Men skal høre litt rundt.

Og maskina er ikke flyttbar, så vi får ikke flyttet den til et område med strøm. Isåfall må det være 2 mannfolk, også må vi kjøre den forran på traktoren. Så det er litt skummelt å gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det være krise uansett hvor varmt vi får det i rommet? Tipper vi kan fyr opp mot 30 grader, men tviler på at vi får stabil 37,7.

Da blir jo ikke eggene liggende uten varme, og vi unngår jo at de blir kalde.

Typisk at når vi først får tak i egg så skal vi ikke lykkes da heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok fyrt i rommet dersom det er mulig. Men tror eggene klarer seg godt om de ikke ligger for lenge i kaldt rom. Jeg har aldri ruget i maskin. Men mine egg som har hatt rugehøner har i hvertfall tålt det utroligste :unsure: dessuten var det tidlig i rugingen, innbiller meg st ting går bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ta de helt med ro. Det er så tidligt i rugingen at jeg tviler på at de gjør noe skade. Men ja, fyr i romme og start maskinen med engang strømmen kommer tilbake.

Er folk på forume som har opplevt at høna har gått fra egge og de har blitt iskalde for så å komt kyllinger etter på.

Snakker ikke av personlig erfaring, kun lesing på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...