Gå til innhold

nye kyllinger, hvilket for?


Fugl Føniks

Anbefalte innlegg

jeg får fem 8 uker gamle kyllinger i morgen.

fra før har jeg noe Tuppen. det står på at det er til både kyllinger, verpehøns, ender, gjess oandre hønsefugler.

så lite spesialisert for gjør meg litt mistenksom. er det bra nok? dette er FK. jeg ville aldri brukt FK for til hund, katt, gnagere. og de har ikke noe optimalt til kanin.

men gårdsdyr bør de vel ha greie på? eller?

(jeg har lest tråden om FK-for).

så har jeg fått littebitt for av Fuglemakeren, som jeg regner med er helt supert. vet ikke om dette er til voksne eller kyllinger. så har jeg blandet i litt undulatfrø av tvilsom kvalitet (fra dagligvare).

er dette ok i børjan, eller bør jeg løpe ut og kjøpe noe nytt?

kyllingene er små av rase men godt utviklet. de har gått med mor og hatt et naturlig liv med utegang.

trenger de skjellsand? ikke før de verper, ikke sant?

jeg har funnet fram en skål med badesand til smådyra, flis og vannautomat står klart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

jeg får fem 8 uker gamle kyllinger i morgen.

fra før har jeg noe Tuppen. det står på at det er til både kyllinger, verpehøns, ender, gjess oandre hønsefugler.

så lite spesialisert for gjør meg litt mistenksom. er det bra nok? dette er FK. jeg ville aldri brukt FK for til hund, katt, gnagere. og de har ikke noe optimalt til kanin.

men gårdsdyr bør de vel ha greie på? eller?

(jeg har lest tråden om FK-for).

så har jeg fått littebitt for av Fuglemakeren, som jeg regner med er helt supert. vet ikke om dette er til voksne eller kyllinger. så har jeg blandet i litt undulatfrø av tvilsom kvalitet (fra dagligvare).

er dette ok i børjan, eller bør jeg løpe ut og kjøpe noe nytt?

kyllingene er små av rase men godt utviklet. de har gått med mor og hatt et naturlig liv med utegang.

trenger de skjellsand? ikke før de verper, ikke sant?

jeg har funnet fram en skål med badesand til smådyra, flis og vannautomat står klart:)

Eg brukar kromat kylling inn til 10 vekers alder da går eg over til verpefor-Kromat egg 110. Dette foret er billergare enn tuppen og du treng heller ikkje skjellsand. Eg kjøper små akvariestein på dyrebutikken fordi mine får ein del tilegsfor i form av middagsrestar og gratis grønt for. Har god erfaring med dette foret og held meg berre til det til alle fuglane mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har chicksa fått følgende:

kraftfor tuppen med vann (sørpe) og en liten skål vanlig tørt.

litt salat, agurk og eple i små biter.

skål med grov sand, iblandet litt skjellsand.

litt solsikkefrø, dette var for grovt for dem.

litt stekt andeegg.

drikkeautomat.

annet enn mat: sittepinne/ vagle. strimlet papir og flis i innedelen.

trapp, men de klarer å fly inn i huset fra bakken når jeg vasker trappen:)

post-964-0-62582600-1307990967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får fem 8 uker gamle kyllinger i morgen.

fra før har jeg noe Tuppen. det står på at det er til både kyllinger, verpehøns, ender, gjess oandre hønsefugler.

så lite spesialisert for gjør meg litt mistenksom. er det bra nok? dette er FK. jeg ville aldri brukt FK for til hund, katt, gnagere. og de har ikke noe optimalt til kanin.

men gårdsdyr bør de vel ha greie på? eller?

(jeg har lest tråden om FK-for).

så har jeg fått littebitt for av Fuglemakeren, som jeg regner med er helt supert. vet ikke om dette er til voksne eller kyllinger. så har jeg blandet i litt undulatfrø av tvilsom kvalitet (fra dagligvare).

er dette ok i børjan, eller bør jeg løpe ut og kjøpe noe nytt?

kyllingene er små av rase men godt utviklet. de har gått med mor og hatt et naturlig liv med utegang.

trenger de skjellsand? ikke før de verper, ikke sant?

jeg har funnet fram en skål med badesand til smådyra, flis og vannautomat står klart:)

Hei.

Ser at du har fått noen småkyllinger og dermed har noen spørsmål om fôring. Jeg jobber i FK med fôr til fjørfe og kan forsøke å gi deg noen svar fra mitt ståsted. Jeg jobber mest med kommersielle fjørfeflokker og har fortsatt mye å lære om drifting av mindre og mer spesielle pryd- og hobbyflokker - men de samme prinsippene om ernæring gjelder nok.

Jeg er litt usikker på hvilken type kyllinger du har kjøpt men det er kanskje unge verpehøns? I så fall så er Tuppen et fint fôr til dem. Tuppen er som du sier et "all-round" oppdrettsfôr som passer til mange fjørfetyper. Tuppen er vegetabilsk og har god fordøyelighet og et moderat innhold av protein og energi. Den inneholder ikke nok kalsium til å kalles et verpefôr – så kalsium må eventuelt gis i tillegg til verpenede høns. Tuppen er produsert som pellets og er i det groveste laget for helt unge dyr.

Dersom du ønsker noe annet enn Tuppen så har vi et annet alternativ som flere velger til sine unge flokker, KROMAT Oppdrett 2. Denne brukes til oppdrett av kommersielle verpehøns. KROMAT Oppdrett 2 finnes i 25 kg sekk. Det er ikke nødvendig å gi noe kalsium i tillegg til unge verpehøns før de begynner å legge egg, men fint dersom de har tilgang til kråsstein. Litt avhengig av hva slags fôr du eventuelt gir i tillegg vil en kylling av verperase spise ca 50 gram kraftfôr per dag når de er 8 uker gamle og øke gradvis til 70-80 gram pr dag når de nærmer seg oppverping. Litt grovt regnet så vil dine kyllinger altså bruke 4,5 – 5 kg pr stykk før de verper opp og eventuelt kan gis et verpefôr som inneholder mer kalk.

KROMAT Oppdrett 2 kan også brukes når de begynner å legge egg forutsatt at du gir en kalsiumkilde (for eksempel kalkstein eller skjellsand) i tillegg. Utfordringen kan da være at plommefargen blir litt blass. Vi tar nemlig ikke spesiell hensyn til plommefarge når vi lager KROMAT Oppdrett 2. Friskt grønt gress bidrar til fin plommefarge – men hvis det er litt lite av det hos deg på den tiden så vil jeg anbefale å bruke et verpefôr der det er satt til naturlige fargestoffer (fra tagetes og paprika) som gir fine gule plommer.

Ellers er friskt rent vann en forutsetning for en frisk og glad flokk.

Hilsen Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! takk for svar!

jeg tror Tuppen kan passe greit til mitt behov. eller rettere sagt til kyllingene.

er det sånn at ender, gjess, høns og andre hønsefugler har såpass like behov ernæringsmessig at det går greit med et allroundfor?

de har passert to måneder og spiser greit pellets.

det er dverghøns av blandingsrase, moren er dverg jærhøns og faren er chabo (en liten prydrase som ikke verper spesielt mye, men har sterke rugeinstinkter). jærhønsa pleier derimot å verpe bra, spesielt de store.

de har nå tilgang til kraftfor Tuppen og friskt vann, samt kråstein iblandet litt grov skjellsand.

PS, de får gress av meg, og når de er tamme nok skal de få gå litt fritt i hagen.

post-964-0-05484800-1308075581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! takk for svar!

jeg tror Tuppen kan passe greit til mitt behov. eller rettere sagt til kyllingene.

er det sånn at ender, gjess, høns og andre hønsefugler har såpass like behov ernæringsmessig at det går greit med et allroundfor?

de har passert to måneder og spiser greit pellets.

det er dverghøns av blandingsrase, moren er dverg jærhøns og faren er chabo (en liten prydrase som ikke verper spesielt mye, men har sterke rugeinstinkter). jærhønsa pleier derimot å verpe bra, spesielt de store.

de har nå tilgang til kraftfor Tuppen og friskt vann, samt kråstein iblandet litt grov skjellsand.

PS, de får gress av meg, og når de er tamme nok skal de få gå litt fritt i hagen.

For noen søte kyllinger. Blir spennende å se hvordan de vokser seg til.

Mindre flokker som bor i et miljø uten de kommersielle produksjonsdyrenes stress (for eksempel styrte lysdager, stor gruppestørrelse) har god tid til å spise og vokse. Næringsbehovene til hønsefugler i et slikt "stressfritt" miljø varierer ikke så veldig, med visse hederlige unntak (for eksempel vaktler og kalkun som har høyt proteinbehov). Når fôret gis med fri tilgang sammen med rent vann plukker flokken til seg det den trenger - spesielt fint når de kan plukke litt som de finner ute i tillegg.

Men en sak som jeg tror er lurt når man kjøper kraftfôr er at en bør se etter at fôret er bredt sammensatt. Da tenker jeg på at det skal være flere proteinkilder (soya og maisgluten for eksempel), flere fettkilder (både fra korn og rent fett/ olje), og ulike korntyper på innleggsseddelen (havre, hvete, mais, bygg). Ved å sette sammen fôret med flere råvarer så er en bedre sikret på å dekke behovene for ulike næringsstoff, i tillegg til at det selvsagt toppes med vitaminer og mineraler. Litt slik som med oss folk – spiser vi variert så er vi bedre sikret til å dekke næringsbehovene våre enn om vi spiser veldig ensidig. Selv om fôret gjerne ser litt grått og kjedelig ut så er innholdet bredt sammensatt – og det er viktig.

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...