FK Fuglen Posted June 11, 2011 Report Share Posted June 11, 2011 Legger ut litt info her om en endring som kanskje flere av dere vil oppleve neste gang dere eventuelt er innom Felleskjøpet og skal kjøpe fôr. Felleskjøpet vil ikke lenger kunne tilby oppdrettsfôrene KROMAT Kylling 1, KROMAT Kalkun 1 eller KROMAT Kalkun 3 i 25 kg sekk til salg over disk.KROMAT Kylling 1, KROMAT Kalkun 1 eller KROMAT Kalkun 3 inneholder et anti-parasittmiddel som heter koksidiostatika. Varene tas ut av sortimentet med bakgrunn i et skjerpet registreringskrav fra myndighetene. Mattilsynet krever nå nøyaktig registrering av solgt mengde og kjøper av alt kraftfôr som inneholder koksidiostatika – dette gjelder bulkleveranser, men også alle utleveringer av sekkevare fra avdelinger, butikker og innkjøpslag. Vi ser ikke at vi har mulighet til å oppfylle registreringskravene til Mattilsynet med tilstrekkelig sikkerhet for kraftfôr omsatt i småsekk i butikk og besluttet med bakgrunn i dette å ta disse varene ut av butikksortimentet.Mindre fjørfeflokker skal ikke trenge koksidiostatikaKoksidiostatika er et forebyggende middel mot oppblomstring av de encellede parasittene koksidier i tarm hos fjørfe. Koksidiostatika har en positiv effekt på helse hos slaktekylling og kalkun som blir oppdrettet i miljøer med høy dyretetthet (kommersiell fjørfehold). Koksidiostatika er ikke nødvendig i hobbybesetninger der både dyretetthet og produksjonspress er lavere.Hvilket fôr skal brukes i stedet?Tuppen er et all-round hobbyfôr som ikke inneholder koksidiostatika og som kan brukes til oppdrett av de fleste typer småkyllinger. Dersom det er behov for et kraftigere oppdrettsfôr (til for eksempel vaktler eller kalkuner) anbefaler vi KROMAT Kylling 3. Dette er et oppdrettsfôr brukt til kommersiell produksjon av slaktekylling som heller ikke inneholder koksidiostatika. Kalkunkyllinger trenger noe mer kalsium enn det som er i KROMAT Kylling 3 – vi anbefaler derfor at en kalkkilde (grov skjellsand) tilbys i tillegg. Til oppdrett av verpehøns anbefaler vi enten Tuppen eller KROMAT Oppdrett 2 som er det de kommersielle kyllingoppdretterne bruker til sine blivende verpehøns.Pass på strukturenDaggamle kyllinger trenger fôr med grynet struktur. KROMAT Kylling 3 er pelletert – knus, eventuelt bløt derfor opp pelletsen til mindre partikler slik at dyra lettere tar det til seg. Tilpass kalsiumtilgang avhengig av fugleartens behov. Felleskjøpet har fortsatt et relativt bredt sortiment av fôr til fjørfe som selges i 25 kg sekker. Disse sekkene var i første omgang tiltenkt som suppleringsfôr til kommersielle produsenter som ellers handler sitt fôr i bulk. De ulike butikkene tar inn litt forskjellig etter som hva som blir etterspurt. Etter hvert har det blitt færre kommersielle produsenter som benytter seg av 25 kg sekker. Vi må derfor vurdere hvordan dette sortimentet best skal tilpasses dagens kunder. Hilsen Trude(Produktsjef fjørfe, Felleskjøpet Agri)This post has been promoted to an article 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybakt hønemor Posted June 11, 2011 Report Share Posted June 11, 2011 Hei, ser du eller FK anbefaler Tuppen til småkyllinger, men kvifor har dere då begynt å produsere den i pellets form? Å knuse pellets til x-antall kyllinger utover klekkesesongen er totalt uaktuelt for min del. Anbefaler dere ikkje oppdrett 2 til kyllinger hos oss med hobby fjørfe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted June 11, 2011 Author Report Share Posted June 11, 2011 Hei! Enig med deg at pelletsknusing ikke er en blivende aktivitet dersom du har flere kyllinger over tid.Da er KROMAT Oppdrett 2 helt klart et bedre alternativ. Anbefaler det varmt til kyllinger av verperase.Men for de som kun har noen få kyllinger kan en 25 kg sekk med Oppdrett 2 bli litt mye, spesielt dersom en ikke ønsker å fortsette å bruke det når flokken begynner å legge egg. Både Oppdrett 2 og Tuppen kan brukes til høns som verper (med tillegg av kalk/ skjellsand) - men det er bare med Tuppen at du er sikret en fin plommefarge også dersom flokken ikke er ute og spiser gress.Når det gjelder hvorfor Tuppen er pellets så er det rett og slett fordi vi fikk tilbakemelding fra flere kunder om at de ønsket en grovere struktur. Vi forsøker å tilpase oss kundenes ønsker - jeg vil gjerne ha innspill om hva som savnes eller skulle vært annerledes i sortimentet!Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torkri Posted June 11, 2011 Report Share Posted June 11, 2011 Vi brukte alltid tuppen til kyllingene før, men har nå sluttet med det pga at den er for grov... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykketroll Posted June 11, 2011 Report Share Posted June 11, 2011 Ble også anbefalt Tuppen på Felleskjøpet, og trodde det var med fordel for våre små. Men det ble bare mer arbeid gitt, så det var strake veien å kjøpe Oppdrett 2. Hard og lang pellets, den var vanskelig for både store og små å spise. Synes ikke Oppdrett 2 har samme type pelletsform i det hele tatt. Den er mykere og mer melen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuglemakeren Posted June 12, 2011 Report Share Posted June 12, 2011 Jeg løser alle sånne problemer ved å gi kyllingene oppbløtt for (vann + ev litt yoghurt + ev litt hvitløkspulver). Har sett vesentlig forbedret tarmhelse/ingen tette romper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trude Posted June 22, 2011 Report Share Posted June 22, 2011 så da er det ikke lenger for å få tak i som ikke er i peletsform i 25kg sekk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted June 23, 2011 Author Report Share Posted June 23, 2011 så da er det ikke lenger for å få tak i som ikke er i peletsform i 25kg sekk?Hei!Disse fôrene som vi nå ikke lenger selger via butikk (KROMAT Kalkun 1, Kalkun 3 og Kylling 1) pga koksidiostatika ble produsert som 2,8 mm pellets (diameter). Det er en liten pellets velegnet til yngre dyr. KROMAT Kylling 3 som gjerne kan erstatte disse fôrene produseres også som en 2,8 mm pellet på Østlandet, Innlandet og Vestlandet - men som en 3,5 mm pellet fra Midt-Norge og nordover. I tillegg har vi en noe mindre protein- og energirike blanding til oppdrett av dyr med lavere veksthastighet - KROMAT Oppdrett 2. Denne finnes i 25 kg sekk og er grynet (knuste pellets) som er velegnet til yngre dyr.Jeg synes selv at sortimentet vårt som er tilgjengelig i sekk er "litt" uryddig. Vi jobber med det og kommer sterkere tilbake. Veldig glad for tilbakemelding slik at vi kan nærme oss et sortiment som best mulig dekker de ulike behovene for hobby og prydhøns holdere.Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trude Posted June 23, 2011 Report Share Posted June 23, 2011 flott syns det er veldig varierende hva jeg får til svar når jeg spør på FK etter forskjellige fortyper og ikke alle er like interesert i å bestille men svarer bare at "men du kan jo bare bruke tuppen, det er jo for for alle". da får jeg prøve å tvinge igjennom å få bestillt oppdrett 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vaktel Posted June 27, 2011 Report Share Posted June 27, 2011 "KROMAT Kylling 3 som gjerne kan erstatte disse fôrene produseres også som en 2,8 mm pellet på Østlandet, Innlandet og Vestlandet - men som en 3,5 mm pellet fra Midt-Norge og nordover"Skjønner, fuglene er MYE større fra Midt-Norge og nordover Men hva er grunnen til at vi på vestlandet ikke kan få kalkun 2? Jeg fikk da anbefalt tuppen som beste alternativ...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted June 28, 2011 Author Report Share Posted June 28, 2011 "KROMAT Kylling 3 som gjerne kan erstatte disse fôrene produseres også som en 2,8 mm pellet på Østlandet, Innlandet og Vestlandet - men som en 3,5 mm pellet fra Midt-Norge og nordover"Skjønner, fuglene er MYE større fra Midt-Norge og nordover Men hva er grunnen til at vi på vestlandet ikke kan få kalkun 2? Jeg fikk da anbefalt tuppen som beste alternativ...?Hei.KROMAT Kalkun 2 finnes nok ikke i sekk, verken i Øst eller Vest - eller til de store fuglene nordover. Tuppen er et greit alternativ - men krever tilskudd av ganske så mye ekstra protein til oppdrett av for eksempel vaktler. KROMAT Kylling 3 finnes i sekk - den har bedre proteindekning enn Tuppen. Den blir nok litt grov for de helt små kyllingene. Må evnentuelt knuses eller bløtes opp de første dagene.Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walsvikjen Posted June 28, 2011 Report Share Posted June 28, 2011 Hei.KROMAT Kalkun 2 finnes nok ikke i sekk, verken i Øst eller Vest - eller til de store fuglene nordover. Tuppen er et greit alternativ - men krever tilskudd av ganske så mye ekstra protein til oppdrett av for eksempel vaktler. KROMAT Kylling 3 finnes i sekk - den har bedre proteindekning enn Tuppen. Den blir nok litt grov for de helt små kyllingene. Må evnentuelt knuses eller bløtes opp de første dagene.TrudeEr ein liten smule forvirra her no. Kunne du ha komt med ein oversikt over kva slags hønsefor som ein fortsatt kan få kjøpt i 25kg sekk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted June 28, 2011 Author Report Share Posted June 28, 2011 Er ein liten smule forvirra her no. Kunne du ha komt med ein oversikt over kva slags hønsefor som ein fortsatt kan få kjøpt i 25kg sekk?Uff da. Ser den- skal lage en tabell med sortene vi har i 25 kg sekk - og litt om innhold og mulig bruksområder! Kommer tilbake med det.Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walsvikjen Posted June 28, 2011 Report Share Posted June 28, 2011 Uff da. Ser den- skal lage en tabell med sortene vi har i 25 kg sekk - og litt om innhold og mulig bruksområder! Kommer tilbake med det.TrudeFlott! Tusen takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirsten Posted July 2, 2011 Report Share Posted July 2, 2011 Uff da. Ser den- skal lage en tabell med sortene vi har i 25 kg sekk - og litt om innhold og mulig bruksområder! Kommer tilbake med det.TrudeDet hadde vært supert! En går seg alldeles vill i kraftfor-jungelen Jeg bruker Narura egg til mine fugler, og får opplyst på fk her at det er foret som brukes som oppdrettsfor når en bruker økologisk kraftfor. Er ikke så fornøyd med det til kyllingene. Er det mulig å få et økologisk oppdrettsfor i sekk??Kirsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted July 7, 2011 Author Report Share Posted July 7, 2011 Det hadde vært supert! En går seg alldeles vill i kraftfor-jungelen Jeg bruker Narura egg til mine fugler, og får opplyst på fk her at det er foret som brukes som oppdrettsfor når en bruker økologisk kraftfor. Er ikke så fornøyd med det til kyllingene. Er det mulig å få et økologisk oppdrettsfor i sekk??KirstenHei.Jeg synes ikke at du skal bruke Natura Egg (verpefôr fra FK) til ungkyllinger. Det er for mye kalsium i det fôret til unge dyr. Kan bli en for stor belastning på nyrene.Men dessverre så har jeg ikke et godt økologisk alternativ å tilby fra FK for unghøns. Vi lager økologisk oppdrettsfôr til kommersielle økoflokker, men etterspørselen etter dette i 25 kg sekker har ikke vært stort nok til å kunne forsvare å ha et slikt produkt i butikkene våre. Enda… Dette har kanskje endret seg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiftestads Posted July 9, 2011 Report Share Posted July 9, 2011 I tillegg har vi en noe mindre protein- og energirike blanding til oppdrett av dyr med lavere veksthastighet - KROMAT Oppdrett 2. Denne finnes i 25 kg sekk og er grynet (knuste pellets) som er velegnet til yngre dyr.Da sekken med Kromat Kylling 3 begynte å bli tom kjøpte jeg (etter å ha lest her) en sekk med Kromat Oppdrett 2. Til min store skuffelse inneholdt den steinharde, store (iallefall sammenlignet med Kylling 3) pellets Ubrukelig til nyklekte kyllinger om man ikke knuser den!Burde ikke de ulike pelletsene ha samme innhold og størrelse/konsistens uavhengig av hvor de er laget?! Min sekk ble kjøpt i Haugesund.. Har nyklekte kyllinger og orker ikke denne knusingen. Derfor må jeg kjøpe en ny sekk til uka. Kan jeg be om å få se innholdet i en sekk før jeg kjøper neste gang? Eller kan du anbefale en pellets som garantert har riktig konsistens til nyklekte kyllinger?Hilsen litt frustrert.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiftestads Posted July 9, 2011 Report Share Posted July 9, 2011 Pass på strukturenDaggamle kyllinger trenger fôr med grynet struktur. KROMAT Kylling 3 er pelletert – knus, eventuelt bløt derfor opp pelletsen til mindre partikler slik at dyra lettere tar det til seg....og i Haugesund er denne grynet og perfekt til daggamle kyllinger! Jeg er helt klar i hodet og har dobbeltsjekket sekkene! Edit: Kan det være at innholdslappene har blitt byttet om på fabrikken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 9, 2011 Report Share Posted July 9, 2011 Også fra det lokale Felleskjøper her må pelletsen i oppdrett 2 knuses i foodprosessor før den kan brukes til kyllinger. Oppdrett 2 er vel egentlig ikke beregnet til nyklekte kyllinger, men velger å bruke det istedet for det mye dyrere Tuppen likevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krøll Posted June 29, 2013 Report Share Posted June 29, 2013 Jeg kjøpte en sekk med 25 kg. Oppdrett Lett på fk her om dagen. Men den lappen som er sat på sekken som beskriver innholdet, er meget utydelig. Når jeg søker på Fk sine sider på nett så finder jeg ikke så veldig mye om innhold i dette fór. Er der noen der vet hvor jeg finder info om innhold i sekken, på nett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts