Gå til innhold

Fore opp kråkeunger


camy

Anbefalte innlegg

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne ta imot tre kråkeunger i dag. Treet som reiret deres var i ble påkjørt lørdag kveld, så ungene hadde falt ned og lå hjelpeløse på bakken. De har blitt matet med oppbløtt havregryn og leverpostei siden ulykken, men de måtte flyttes pga allergi.

Jeg har gitt de oppbløtt tuppen (hønsefor) og noen meitemark i dag, men vet ikke om det er tilsterkkelig mat for kråker.

Er det noen som har erfaring med kråkeunger som kan komme med gode tips?

Ungene har begynt å få bra med fjær, og gaper etter mat så fort de hører at jeg kommer. Nå bor de i kald stall med varmelampe hengende over kassen.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Takk for svar Tormod :D

Hvor ofte bør de fores? I naturen ville de vel kanskje fått mat kontinuerlig av kråkemor, men det har ikke jeg mulighet til å gjøre.

Da jeg kom inn til de i morres trodde jeg et øyeblikk at de var døde for de lå helt stille, men etter et lite dunk i kassa så jeg rett ned i tre store rosa gap :D Ga de litt oppbløtt hundemat til frokost.

Det er et spennede prosjekt dette her. Jeg er generellt ikke tilhenger av å ta inn fugleunger man finner på bakken, men jeg synes disse tre fortjener en sjanse til i livet :azn:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier får de nok mat ganske ofte av kråkemor. Nå er pellets mat i konsentrert form, sånn sett varer nok et måltid med det lengre enn ferskt for fra naturen. Kråkeungene blir sikkert veldig tamme, kråker er jo også kjent for å være veldig lærevillige. smile.gif

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :P

Kråkeungene har fått mat ganske mange ganger i dag, og jeg ser tydelig at den minste og svakeste har kommet seg betraktelig i løpet av dagen. I dag har de fått hønsefor og hundefor oppbløtt i vann. I morgen skal de få litt kattemat i tillegg, Variasjon i kosten er vel viktig for små kråker også :)

Hvor lenge må de mates? Når er de istand til å finne maten sin selv? Hvordan gjør jeg det med flygetrening :smiley:

Stadig nye spørsmål som dukker opp...

Ser for meg "flyttelasset" vårt når vi skal til sommergården - to hester, en hund, 11 høner, 4 haner og 3 kråkeunger :laugh:

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne ta imot tre kråkeunger i dag. Treet som reiret deres var i ble påkjørt lørdag kveld, så ungene hadde falt ned og lå hjelpeløse på bakken. De har blitt matet med oppbløtt havregryn og leverpostei siden ulykken, men de måtte flyttes pga allergi.

Jeg har gitt de oppbløtt tuppen (hønsefor) og noen meitemark i dag, men vet ikke om det er tilsterkkelig mat for kråker.

Er det noen som har erfaring med kråkeunger som kan komme med gode tips?

Ungene har begynt å få bra med fjær, og gaper etter mat så fort de hører at jeg kommer. Nå bor de i kald stall med varmelampe hengende over kassen.

Hei

Veldig bra att du tar Deg av disse kråkeungene :-)

 

Kråker er veldig smarte og sosiale dyr. Har selv hjulpet kråkerunger i 12 år. Dei fleste på grunn av underernæring. Har feitet dei opp 1-2 uker og sluppet dei fleste tilbake til foreldrene. Og foreldrene har tatt imot dei igjen. Har kråke som lever innendørs med meg og hun flyr fritt i rommet. Hun er veldig kosete av seg og nekter å fly ut. Jeg bruker ikke bur, men har laget ett sted i rommet med pinner dei står på og kattesand.

 

Litt tips om kråker.

Når kråka har fått voksen fjørdrakt, så er det veldig viktig att dei får mulighet til å bade i rent vann.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MVZDFYbIHiQ

 

Variert kosthold er også viktig, kattemat, hundemat, kjøtt, kokte grønnsaker, frukt som vannmelon, middagsrester m.m.

Unngå å gi kråkene sjokolade, snop.

Også viktig att dei får leker, gjerne enkle leker til å begynne med, tom toalettrull, blyanter, små baller m.m På sikt kan du gi dei litt mer avanserte leker.

Man finner mye i lekebutikken som er mitt i prikk for kråkene, keyboard, andre leker som lager lyder når man trykker på knapper. Det er bare å prøve seg frem.

 

Iblant så kan det være greit å gi dei vitamintilskudd og mineralstein.

Jeg kunne skrevet flere sider om kråker, men det er mye kjekkere å oppdage ting selv når det gjelder kråker.

 

Kråkefugler er nyttedyr, dei fjerner matrester i naturen og dermed reduserer livsgrunnlaget for rotter.

 

Lykke til med kråkene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min hadde to kråker som heitte Kari og Knut da han var rundt 10 år. Det beste desse kråkene visste var kokte poteter. Det ser eg også no når eg gir hønsa mat at kråkene sit klar og håper det skal bli noko att til dei ;) Elles gav han dei meitemark og restar etter måltid heime. Dei følgde han kor han gjekk og sat utanfor skulehuset mens han var på skulen. Dei er veldig sosiale fuglar. 


  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...