Jump to content

Daggamle vaktelkyllinger

Joy
 Share

Recommended Posts

Er ikkje heilt sikker på kva du meinar no :) Når eg hadde vaktlar misste ikkje eg ein einaste kylling. Men det er viktig å passe på temperaturen når dei er nyklekte samt at dei får i seg veske og næring, det er du som er mor så du må vise dei. :)

jeg gjør lite ekstra med mine annet en å sørge for at temperaturen er der den skal og at de har det de trenger (vann de ikke drukner eller klarer å bade i, mat i den størrelsen de klarer å spise som stortsett er oppdrett 1 most sammen med eggeplomme.) gir ikke sukker, men ser til de mange ganger om dagen for å kontrolere temperatur og skifte vann, som jeg foresten har noen dråper epleeddik i.. av de som klekker på dagen de skal har jeg stortsett ingen frafall men an de som klekker litt etter kan det vere noen som detter av. men disse er stortsett ganske små. føler selv at jeg har har god erfaring med heller litt høyere temperatur hos kyllingene med at de har mulighet for å regulere det selv. også har jeg hat bedre resultat når jeg har klekt mange på en gang. av 50 egg i maskina hadde jeg 40 når de var 1 uke sist jeg klekte så mange og av disse var det 6 egg som ikke klekte. men det er mange faktorer som spiller inn med vakterkyllinger de kan være ganske skjøre.

• 1 month later...

hei.

trenger hjelp!!

Har lest at vaktel kyllinger skal begynne å komme ut etter 17 dager, men nå har mine vert inne i eggene i 20 dager¨og det er ikke kommet noen tegn til at de er på vei ut. de ligger alltså i en rugemaskin.

- skal de ha noe mat i rugemaskinen ?

jeg lurer også på hvor lenge de skal ligge i ruggemaskinen etter de er kommet ut.

- hva er lurt til å bruke å ha dem i når jeg skal ta de ut av rugemaskinen?

- hva burde jeg ha i bunnen?

- ossen mat burde de få og burde de få det fra en fôr automat eller?

- skal de ha vann automat ?

- og hvordan skal varmekassen bygges som de skal være i etter de er blitt litt større?

Sikker på at det er liv i eggene? Forskjellig rugetid på forskjellige vaktler. Finn ut hvor lang rugetid dine har! Vaktelkyllinger er veldig små, så de må ha helt finknust mat. Spiser det samme som voksne, men kan også få kokt egg for ekstra næring. Undulatsand som strø er ideelt! De får kalk, smågrus til kroa, i tillegg inneholder sanda kull som suger til seg uønskede bakterier i tarmen! De må ha tilgang til friskt vann, men må ikke bli våte! Bruk en bitteliten vannautomat om du har! De må ha varme, ca 37-38 grader de første dagene tror jeg skulle holde. (har ikke vaktler selv, men klekket mye hønsekyllinger, prinsippene er de samme:) Lykke til!