Jump to content
Sign in to follow this  
trude

fargerik hønsegård

Recommended Posts

Da hadde jeg egentlig tenkt å utvide hønsegården litt, men lurer på hva jeg bør velge. Jeg ønsker en hønse flokk som er spennende å se på og legger fargerike egg. og produserer jevnt med egg.. det er kansje ikke mulig å få allt man ønsker seg men.. også har jeg skjønnt at det er muligens en vis variasjon i temperament så bør vel kansje velge noen som er ganske like for å bevare husfreden. tenkte også på det her med fotbefjæring er det noe ekstra man bær tenke på da?

Da hadde jeg egentlig tenkt å utvide hønsegården litt, men lurer på hva jeg bør velge. Jeg ønsker en hønse flokk som er spennende å se på og legger fargerike egg. og produserer jevnt med egg.. det er kansje ikke mulig å få allt man ønsker seg men.. også har jeg skjønnt at det er muligens en vis variasjon i temperament så bør vel kansje velge noen som er ganske like for å bevare husfreden.

Eg har ein blandingsflokk med høns av ymse raser, har både rolige og aktive høns som går fint ilag. Eg synest det er artig med slik variasjon i flokken :police: Italienerfrøkna er over alt og orpington frøkna spring så fort ho kan på sine korte bein når eg kjem på besøk.. hahaha, alle er herlige på sitt vis. Eg aktar å samle fleire raser til denne flokken og kjem til å plassere Kochin hanen med fru som sjef.

så da trenger jeg ikke å tenke så mye på at de skal ha samme type temprament bare de har nok plass da. det er liksom ikke het en rase som jeg har falt pladask for så syns det kunne vert gøy med litt forskjellige :dans:

I min flokk har jeg 7 forskjellige raser. Både små tøffe dvergkochiner, surrete silker, hyperaktive jærhøns, rolige australorps og maran, staselige isbar og RIR. Jeg ser på dem som et smykkeskrin, både når det gjelder fjærprakt og farger på eggene, og er veldig glad i alle sammen :blink:

Utvidelsen av flokken har skjedd enten ved ruging under klukkhøne eller at klukkhøna har adoptert daggamle kyllinger. Det er en fin og harmonisk flokk til tross for forskjellig lynne :dans: