Gå til innhold

Hvor lenge skal jeg la uklekte egg ligge?


Anbefalte innlegg

I dag- dag 21- klekket de første eggene, og 3 kyllinger har kommet ut :dans: Da ligger det 3 egg igjen, 2 som jeg hører lyd fra og ett uten. Men hvor lenge skal jeg la eggene ligge, og bør jeg på noe tidspunkt hjelpe til? Kan ikke se at det har kommet sprekker i skallene ennå. Vil hønemor fortsette å ligge til alle eggene har klekket eller vil hun på et tidspunkt gå av eggene?

Til slutt; må jeg ha varmelampe til kyllingene eller er det varmt nok å ligge under hønen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det tryggeste er nok å legge eggene i rugemaskin, for det sies at høna går av eggene når det klekker. Det kan klekke opp til 2 døgn etter den første.

Følg godt med, å ha en rugemaskin i bakhånd.

Jeg ville nok valgt å ha varmelampe over. Da kan kyllingene gå rundt uten å fryse så mye de første dagene. Men det kommer litt an på temperatuen i rommet høna er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna går som regel av egga 2 dagar etter at den første kyllingen har klekka. På denne tida av året er varmelampe unødvendig, berre plasser vann og forautomatar nær høna, ho ordnar ut. Kyllingane er ikkje så aktive dei første dagane etter klekking, dei har litt å gå på...går så fint atte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :D Nå har det imidlertid gått 2 dager over tiden, og de resterende eggene har ikke klekket ;) . Kan heller ikke høre lyder fra dem. Høna ligger fremdeles på dem- bør jeg fjerne eggene nå? Får hun tatt seg av kyllingene når hun blir liggende på de eggene som er igjen? Kyllingene virker veldig friske og fine og hun dytter de inn under seg når de piper.

Er det overhodet noen sjanse for at det er kyllinger i de eggene som er igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :D Nå har det imidlertid gått 2 dager over tiden, og de resterende eggene har ikke klekket :) . Kan heller ikke høre lyder fra dem. Høna ligger fremdeles på dem- bør jeg fjerne eggene nå? Får hun tatt seg av kyllingene når hun blir liggende på de eggene som er igjen? Kyllingene virker veldig friske og fine og hun dytter de inn under seg når de piper.

Er det overhodet noen sjanse for at det er kyllinger i de eggene som er igjen?

Ta vanntesten på eggene, så ser du kjapt om det er liv :) Noen er treigere med å komme ut enn andre, akkurat som hos oss mennesker. Det er iallefall min erfaring ;) Selv går jeg og venter på to egg som må klekkes før jeg kan dra på ferie, og det er jo såååå kjedelig å vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste er nok å legge eggene i rugemaskin, for det sies at høna går av eggene når det klekker. Det kan klekke opp til 2 døgn etter den første.

Følg godt med, å ha en rugemaskin i bakhånd.

Jeg ville nok valgt å ha varmelampe over. Da kan kyllingene gå rundt uten å fryse så mye de første dagene. Men det kommer litt an på temperatuen i rommet høna er i.

Pleie du ta egg frå ei klukkhøne og legge i rugemaskina? Einaste gongene eg gjer det er viss høna har gått frå egga men då er det som regel for seint :)

Eg pleie nå helst gjere det omvendt og gje klukkhøna egg frå rugemaskina. Det viktigste er å passe på at høna i utgangspunktet har egg under seg som skal klekke samtidig, dvs at dei er rugd på like lenge. Merke egga med ein gong ho legg seg klukk så ikkje egg frå andre høner havner under ho og det hoper seg opp med egg og egga har vidt forskjellig klekkedag. Dersom ho har dei samme egga frå dag 1 kan eg ikkje skjønne at du treng rugemaskin til den jobben.

pjokkeline: Ta vanntesten som camy foreslår. Lukka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...