Jump to content
Sign in to follow this  
camy

Egg tråkket i stykker dag 20 - er det håp??

Recommended Posts

Jeg har ei ekstermt klønete maranhøne som har ligget på egg i 20 dager. Mandag kveld så jeg at hun hadde tråkket på to egg slik at det var blitt sprekker i skallet. Jeg lyste og tok vanntesten, og det var liv i begge eggene. Senest i dag, på dag 20, var det liv der inne. I ettermiddag oppdaget jeg at hun hadde klart å tråkke det ene egget åpent, slik at det sivet litt blod ut :dans: . Er det håp om at kyllingen vil klare å overleve? Er så i tvil om jeg skal gjøre kort prosess eller la naturen gå sin gang og håpe på det beste...

Et av de andre eggene sank til bunns i vanntesten. Det ble stående på høykant, og jeg mener bestemt jeg så en ørliten bevegelse, men helt sikker kan jeg ikke være. Ved gjennomlysning ser jeg luftlommen og egget er helt fylt ellers. Er det håp der tro? Noen som har erfaring med slike egg??

Selv om høna er stor, så er nok 20 egg litt mye. Man får nesten håpe at ikke alle klekker, for da får hun styr med å passe på alle og ikke tråkke ihjel noen.

Men det er nok stor sjans for at kyllingene i de knuste eggene ikke overlever. Spesielt hvis det blør mye. Jeg ville nok fjernet eggene og gjøre mer plass under høna for resterende egg.

Hvor iallverden står det at hun ligger på 20 egg?? Du må nok lese en gang til, da vil du se at hun ligger på dag 20, altså klekking imorgen :dans:

Høna ligger bare på 6 egg, og det er mer enn nok plass under henne.

Prøvde lytte på egget, og mener jeg hørte lett hakking fra det. Får se hva som skjer imorgen...

Ops, der ser du, det går litt fort i svingene :D Men da sitter du med svaret selv da..

Det er veldig utrolig med egg, de tåler ekstremt mye.

Hehe, fort gjort :D

Jo da, min erfaring er at eggene tåler utrolig mye. Det blir en spennende dag imorgen. Jeg krysser fingrene og håper at alt går bra med alle eggene :egg:

kjedelig når sånt skjer.. Det har nemelig skjedd det samme her i dag! er på dag 18 mine egg og fant 2 egg med hakk/sprekk i og et egg var borte vekk.. jeg fant innholdet i egget da jeg skulle ut av hønsehuset i halvmørke, en liten nesten fullferdig kylling :D, død selvsagt.

Har vært sikkelig uheldig med disse eggene,av 12 egg er det bare disse 3 igjen, så håper inderlig de klarer seg. En erfaring jeg har lært er jo og stenge av klukkhøna så hun får redet for seg selv, er pga flere klukkhøner som ønsker samme reir det har blitt litt trangt om plassen og egg har kommet til skade og presset ut av reiret. Er det som har skjedd her iallefall..

Ja det er trist når det skjer, men sånn er livet... Min lille klarte seg ikke :egg:

Det har imidlertid begynt å bli lyd inni de andre eggene, så jeg kan vel ikke klage :D

Jeg har ogs¨ei høne til som ligger på egg. Hun har p stykker, så jeg krysser fingrene for at det går bra der :D