lofothanen Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 mange ergrer seg for plenklippinga.men den kan dra nytte til et supleringsfor vinterstid.plengress tørker fort,og er veldig attraktivt i vinter månedene,da hønenen og svømmefugler kan bli svært matleie.ved litt vind og sol,tørker plengresset i løpet av et døgns tid,hvis det spres i et tynnt lag utover,og snues en gang.jeg bruker plenklipperen stilt opp på høyeste nivå,når jeg samler det inn,så tømmer jeg det oppi sekker beregnet på ved,slik at det som vil være av fukt fordamper bort etter at høyet er kommet i sekken.har samlet opp 4 fulle sekker nå i dag.tenkte jeg skulle skrive det her inne som en liten ide til dem som vil utnytte en fin resurs. (ps.ikke glem å gi fuglene av det ferske gresset som blir klippet heller) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norfrid Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Har tenkt samme tanken men venter på bedre tørk... Lurt med vedsekker, forresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykketroll Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Jeg ville nok heller laget ensilage. Det er bare å tømme nyklipt gress i en tett sekk, ca 1/3. Bruk støvsugeren og sug ut all luft. Tett igjen og ta utenpå enda en sekk. Oppbevar sekkene tørt og musefritt i ca 3-4 mnd, og vips har man ferskt for igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Synes nå Lofothanens ide er et bedre alternativ en ensilsje ( gress pakket i mange lag plast og gjerne tilsatt ensilasjemiddel )selv om ensilasje er tørrere en tradisjonell silo er det alikevel ganske vått...Selv så lager jeg meg noen hersjer med tørka eng gras , gjerne når gresset blomstrer. Mye frø som følger med gresset som hønsa synes det er stor stas å plukke på vinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Tørka gras har større næringsverdi enn lagra ensilase seiest det, mine høner er ikkje særleg glad i ensilase. Tørt høy derimot har dei stor apetitt på. Eg starta å lagre høyet i gamle vedsekkar i fjor og synest det fungerar heilt utmerket, heng sekken rett på veggen så nappar dei ut det dei vil ha veldig greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trude Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Næringsverdien på høy og ensilasje kan variere. om man vil lage for med høy næringsverdi må man slå før graset får frø for etter det går all næringen i frøene. her har det til nå bare regnet i sommer så det er dårlig tørke vær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
camy Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Jeg ville nok heller laget ensilage. Det er bare å tømme nyklipt gress i en tett sekk, ca 1/3. Bruk støvsugeren og sug ut all luft. Tett igjen og ta utenpå enda en sekk. Oppbevar sekkene tørt og musefritt i ca 3-4 mnd, og vips har man ferskt for igjen.Spennede Jeg har lest ett eller annet sted at man kan ha en liten skje sukker i gresset for å få fortgang i gjæringsprosessen. Har du vært borti det?? Et par mørke søppelsekker utenpå hverandre må vel være tilstrekkelig ikke sant, så lenge man får ut lufta av den innerste Tror jeg må prøve dette i sommer, i tillegg til tørket gressplenklipp og hesjing av høy... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Har prøvd og laget silo før men har aldrig tørt og gi det til hønsa, når sant skal seies liker sauene best tør høy. Så her blir låven full av høy til mine 4 eller 5 sauer så blir litt til hønsa og ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykketroll Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Spennede Jeg har lest ett eller annet sted at man kan ha en liten skje sukker i gresset for å få fortgang i gjæringsprosessen. Har du vært borti det?? Et par mørke søppelsekker utenpå hverandre må vel være tilstrekkelig ikke sant, så lenge man får ut lufta av den innerste Tror jeg må prøve dette i sommer, i tillegg til tørket gressplenklipp og hesjing av høy...Det er mulig.. Jeg har ikke prøvd metoden selv enda. Men vet av mange i DK som synes dette er en suuper måte å bruke plengresset på Du kan lese masse om alt på leksikonet til Dansk Fjærkre forum http://fjerkrae.dk/prod/Foder/Ensilage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lofothanen Posted July 8, 2011 Author Report Share Posted July 8, 2011 virker som at tørket plengress er mer apetittelig for fuglene,enn både silo og langgress.det er jo null stengel i det.men merker forskjell hvis man tørker det for mye.når det er litt grønnt i det,er det best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts