Jump to content
fredsjo

Søker påkjørt/selvdødt dyr/fugl til reve-åte

Recommended Posts

Hei

Håper ikke noen tar dette ille opp.. Regner med majoriteten på dette forumet ikke er så veldig glad i Mikkel rev? :undecided:

Jeg har altså en reveåte i Ås, men mangler åte. Var vanskeligere enn hva jeg trodde å få tak i dette. Bor i Oslo, men er ikke redd for å kjøre noen mil.

Om jeg kunne fått tak i selvdøde høner/kyllinger, vil det helt klart være det beste. Men det meste er av interesse!

Setter kjempepris på om noen kan hjelpe meg litt her <_<

Fredrik

Hei

Håper ikke noen tar dette ille opp.. Regner med majoriteten på dette forumet ikke er så veldig glad i Mikkel rev? :undecided:

Jeg har altså en reveåte i Ås, men mangler åte. Var vanskeligere enn hva jeg trodde å få tak i dette. Bor i Oslo, men er ikke redd for å kjøre noen mil.

Om jeg kunne fått tak i selvdøde høner/kyllinger, vil det helt klart være det beste. Men det meste er av interesse!

Setter kjempepris på om noen kan hjelpe meg litt her <_<

Fredrik

Kan du ikke bare kjøpe ei pakke med kjøttdeig, eller noe annen mat.. Lukter "godt" etterhvert det også. Må bare si at jeg ikke er for revejakt da, så sant ikke dyret er skadet.

Kjøp en sekk med hundefor, gjerne den billigste du finner. Hiv ut en passelig mengde første gangen, så reiser du innom og hiver ut en neve nå og da. Reven elsker slike små godbiter. Pass på og spre det lit utover rundt åtet slik at reven må gå og plukke og også fordi at skjæra ikke finner alle godbitene.

Ellers så vil jeg anbefale deg og gå på kammeret og søke på revejakt osv der, det du ikke finner der om åter og revejakt på det forumet tror jeg ikke du trenger å bry deg om.

Her er linken http://www.kammeret....08f268562afface

Lykke til

Ser du har en post på kammeret så dette blir vel gammelt nyt,t men jeg lar posten stå.

Takk for svar begge. Dette med hundefor skal jeg prøve, takk for tispet. Ellers så tror jeg at åtet hadde vært perfekt med f.eks ei høne eller to...

..Gikk ikke å sende deg PM, da innboksen din er full.. Her er hva jeg skrev:

Har du noe liggende nå? Og hva i såfall? :undecided:

Er ikke noe stress for meg å kjøre ut til Vestby, så om du har tid i morgen... <_<

Som det nevnes ovenfor er tørrfòr for hund brukbart.

Får jo rimelige hundepølser også, det samme gjelder kattemat.

De rimeligste bokser med kattemat koster ca 3-4kr og man trenger ikke mere enn en boks om gangen.

Det beste åtet er fersk sild, den er best å legge ut frossen, holder da litt lengre, men småaure er også brukbart åte såfremt det finnes fiskevann i nærheten.

Har veldig god tro på en høne eller fem jeg.. :undecided:

Men når det er sagt, så har jeg vært der oppe i dag. Dumpa litt diverse jeg fant i frysern, som var klart for kasting uansett:

Biff, kyllingfilet, pølser, noen ørreter osv. I tillegg kasta jeg vel ca. 5 kilo hunde-tørrfor rundt i ca 30m. diameter rundt åteplassen.

du må vere klar over hva som er lovlig og legge ut til åte, har brukt høns og gris og det ble mye bråk med mattilsynet.... viltlevende dyr som rådyr er lovlig.

om du skal bruke høns eller annet slakteavfal og "småbiter" bør du fryse dette ned med vann og hundemat så det blir en stor blokk hvis ikke blir det halvspiste høner overallt..... noe som skjeldent er så poppulært.. eller hvis du skal ha åte som er helt lovlig å legge ut bør du ta kontakt med lokale viltemda å få tak i en påkjørt elg el lignende. det er noe regler med frakt over kommune grenser med tanke på spredning av sykdomer. også for ville dyr.