Gå til innhold

Hvordan klipper dere klør?


Anbefalte innlegg

avem

Hei.. <_<

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med kloklipp på høns,men har hatt hund siden jeg var liten og klippet utallige ganger på de.Da jeg fikk 5 høner for tre mnd siden med klør så lange så de kveilet seg...grusomt,måtte de klippes! Tok fatt på de med hundens klosaks og klippet litt og litt. Nerven kan sees eller skimtes litt hvis du ser øverst fra tåen liksom...litt mørkere rosa farge. Skal ikke klippe over den for da blør det ille. Mine høns hadde som sagt veldig lange og de fikk jeg klippet helt ned faktisk uten en bloddråpe...var igjen 13-15 mm da jeg var ferdig. Hønene gikk mye bedre etterpå,så var nok ubehagelig å gå med. Hadde en blanding av hvitpepper og potetmel(75/25 bland) som visstnok skal være ett kjerringråd som stopper blod hvis man klipper for langt.

Får hønsa gå ute så sliter de nok ned klørne mer,men da disse bare hadde gått inne på flisunderlag så vokste de seg tydeligvis ektremt lange,og da behøvde de klippehjelp. :undecided:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg en ekstra tur ut for å sjekke hønsene mine. Har ikke så mange voksne høner og haner ennå, men de jeg har hadde kanskje litt lange klør :undecided: ?

Hvordan ser man at klørne er for lange? Virker ikke som om de har problemer med å gå ihvertfall, men da har det kanskje gått alt for langt?? Hønsene går ut og inn som de vil, men er stort sett i hønsegård ute. Er jo litt rart da at klørne må klippes: Hvordan gjør villhøns det? Eller er våre hønseraser altfor fjernt fra sine ville slektninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg en ekstra tur ut for å sjekke hønsene mine. Har ikke så mange voksne høner og haner ennå, men de jeg har hadde kanskje litt lange klør :undecided: ?

Hvordan ser man at klørne er for lange? Virker ikke som om de har problemer med å gå ihvertfall, men da har det kanskje gått alt for langt?? Hønsene går ut og inn som de vil, men er stort sett i hønsegård ute. Er jo litt rart da at klørne må klippes: Hvordan gjør villhøns det? Eller er våre hønseraser altfor fjernt fra sine ville slektninger??

De bør vel slites naturlig da? Leste at når de blir or lange vrir baktåa(?) seg slik at den ligger på siden og kloa kan dette av. Sikkert ikke godt! Sjekk Kristine, hun kom fra samme sted... Viste ikke noe om kloklipping og at det var nødvendig før nå. Lei for det <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør vel slites naturlig da? Leste at når de blir or lange vrir baktåa(?) seg slik at den ligger på siden og kloa kan dette av. Sikkert ikke godt! Sjekk Kristine, hun kom fra samme sted... Viste ikke noe om kloklipping og at det var nødvendig før nå. Lei for det :undecided:

Ja, da skal jeg sjekke henne spesielt i morgen og eventuelt prøve å klippe litt forsiktig <_< Men hva bør man klippe med? Ser det er brukt hundesaks, men finnes det noe som er bedre egnet for høns???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal jeg sjekke henne spesielt i morgen og eventuelt prøve å klippe litt forsiktig :undecided: Men hva bør man klippe med? Ser det er brukt hundesaks, men finnes det noe som er bedre egnet for høns???

Klørne er vel ikke veldig tykke på høns, så du kan sikkert bruke vanlig negleklipper, jeg brukte det på nebbet til en kylling. Funka kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vaktler har jeg klippet klørne hos noen veldig få som fikk svært lange og deformerte klør.

Brukte saks og klippet litt etter litt og det gikk meget bra.

Har også en Vaktel med tildels deformert nebb, med nebb holder jeg meg langt unna da de er fulle av nerver og man gjør som regel mer skade enn godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal jeg sjekke henne spesielt i morgen og eventuelt prøve å klippe litt forsiktig :) Men hva bør man klippe med? Ser det er brukt hundesaks, men finnes det noe som er bedre egnet for høns???

Det finnes spesielle kloklippere i mange størrelser på dyreforettning. Sikkert en som passer for høner :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloklipper for smådyr er perfekt. Ha litt blodstoppmiddel tilgjenglig, det er bra å ha. Klipp så klon får en naturlig form. Her er en fin fot:

Ja, da ser jeg at det nok må klippes litt mer. Klipper på dagen, jeg, så har jeg godt lys. Løfter bare tuppa opp og bestikker med litt snop som solsikkefrø :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig at man må klippe klør på høns? Besteforeldre hadde jo høns da vi var små, men husker aldri at de klippet klør :D . Har heller ikke hørt om dette før nå. Utfra bildet over tror jeg klørne ser bra ut hos mine høns, men flesteparten er jo ikke så gamle ennå. Dersom man begynner å klippe, vil man da måtte fortsette med det, eller er det avhengig av underlag/ utemuligheter etc? Finnes det noe hønsa bør ha tilgang på som gjør at de klarer å slipe klørne selv? Blir jo litt av en jobb å ta pedicure på 40 høns flere ganger i året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel litt forskjell på raser da? Jeg ser jo tydelig at de få av mine høns uten fotbefjæring slipes det mer naturlig på klør enn de med.. mine 2 sultan/silke høns har jo enormt mye fjær på føttene sine, og har altid mye mer lengre klør enn de de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...