trude Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Hvor mye brød kan egentlig høner og vaktler få? og er det best med grovt eller fint brød? mine har hat ca fri tillgang og da går det ganske mye brød og mærkbart mindre kraftfor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 du skal ikke være redd gi dem mat rester dem spiser alt dem får. mine er noe matvrak hehe. å lurt har jeg funnet ut begynne tidlig venne dem mater å grønt får da blir dem ikke kresen på maten dem får Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Det blir vel som for oss mennesker, grovt brød forbrennes senere og sørger dermed for at de har tilgang på energi fra maten lengre. Fint brød kan føre til at de fetes opp dersom de har fri tilgang på det. Fjærfe burde heller ikke hatt fri tlgang til kraftfor, for det er nettopp det det er, fete fugler kan føre til dårligere befruktning på eggene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Eg gir brød 1-2 gongar i veka, brødet får eg på butikken (gratis) ellers samlar eg skalkar og tørkar for sinare å bløyte det opp i vatn. Mine høns har heller ikkje fri tilgang på kraftfor, eg forar når dei går inn for kvelden. Men mine høns går fritt og et det dei finn gjennom dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høneplaner Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Dette med tilgang på kraftfor; jeg mente å ha lese at de skulle alltid ha tilgang på kraftfor, men dette er altså feil? Jeg har kraftforet stående inne, men de har jo mulighet til å gå inn. Som regel er de ute hele dagen, både innestengt i utegården og fritt i hagen. Men hvor mye kraftfor skal de i så fall ha da? Jeg har en liten forautomat, og det er flere dager mellom hver gang jeg må fylle oppi så de spiser seg ikke helt fra sans og samling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Dette med tilgang på kraftfor; jeg mente å ha lese at de skulle alltid ha tilgang på kraftfor, men dette er altså feil? Jeg har kraftforet stående inne, men de har jo mulighet til å gå inn. Som regel er de ute hele dagen, både innestengt i utegården og fritt i hagen. Men hvor mye kraftfor skal de i så fall ha da? Jeg har en liten forautomat, og det er flere dager mellom hver gang jeg må fylle oppi så de spiser seg ikke helt fra sans og samling.jeg har også det å det sto dem spiser ikke mer enn dem trenger og kraftforet har jeg inne og blir ikke mate dem med det ute. matavfall får dem kun ute hos meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Jeg tror nok betydningen av overforing er viktigere på ville arter fasaner og svømmefugl enn domestiserte som prydhøns. Når det gjelder hvor mye en skal fore mener jeg å ha lest et sted at verpehøns trenger ca 1,8 kg kraftfor for å produsere 12 egg. Tunge raser trenger kanskje litt mere enn lette raser. 12 egg produserer de på ca 14 dager, altså ca 130-150 gram for dagen med kraftfor skulle de da trenge.Men vi har jo en forekspert her på forumet, hadde vært interesssant med noen tall derfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 ser mine fortreker grønt og matavfallet frem for kraftforet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Mine får brød og kraftfor annen hver dag. Går ca. 15 L for. Og 5 brød på mine 60 voksne høns.. + gås, moskus and, små og store kyllinger.. Ca. 170 fugler her og går rundt 9 brød dagen.. Så ikkje mye til hver. Men ser ut til og vere nok;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykketroll Posted July 20, 2011 Report Share Posted July 20, 2011 Hvor får dere tak i brød i butikken? Hvilke butikker? Har spurt på flere, men de er litt vrang. Blandt annet Meny ville ikke levere ut. Så jeg vet ikke om det er noen kjeder som er enklere enn andre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted July 20, 2011 Report Share Posted July 20, 2011 Har 21 høns, 2 ender og 3 kalkun + ein del kylling, hos meg går det ca 25 kg (1 sekk) kraftfor i veka. Eg hentar gratis frukt, grønt og brød i butikken 1 gong i veka, i tilegg får dei snaks som mais, frød osv. Dei fleste butikkar kastar mykje fin mat 1-2 gongar i veka, eg avtalar henting tidleg i veka. Store kjeder har ofte mest og den finaste maten. Eg brukar å bestikke daglig leiar med egg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted July 20, 2011 Report Share Posted July 20, 2011 Henter hos spar og kiwi. Gratis. På ica og joker en skjelde gang (betaler litt). Rema må sende alt til destruksjon desverre... Samme med safari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trude Posted July 21, 2011 Author Report Share Posted July 21, 2011 jeg lurte på det her med brød fordi att svigermor driver bakeri.. så jeg har tilgang på mengder med brød. men så da kan de få så mye de vil da? men siden det var et regnestykke på hvor mye for de skulle ha iløpet av en dag så bør jeg vel begrense mengden kraftfor når jeg tillegsforer med brød og grønsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted July 22, 2011 Report Share Posted July 22, 2011 Alt av fugler hos meg får brød hver annen dag ( henter gratis hver mandag på Ica ) gir alt fra boller til grovbrød men holder igjen på pizza ,skoleboller og lignende bakst da det virker som hønsa får mageproblemer av for mye av dette . Kraftfor får de de dagene jeg ikke gir brød og grønt.Hver 14 dag må de plukke opp alt som ligger i flisa på gulvet før jeg fyller på nytt kraftfor .Til de som har kalkun så gi dem Geitrams( vokser vilt ) ,fuglene får en flott blank fjærdrakt og vokser godt ,hos meg er de elleville når jeg kommer med dette til dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høneplaner Posted July 22, 2011 Report Share Posted July 22, 2011 Hvor får dere tak i brød i butikken? Hvilke butikker? Har spurt på flere, men de er litt vrang. Blandt annet Meny ville ikke levere ut. Så jeg vet ikke om det er noen kjeder som er enklere enn andre?Jeg får lov til å ta det som havner i skuffen på brødskjæremaskinen. De fleste butikkene rundt her har en slik. På "min" butikk ble de bare glad for at jeg tok det. Men har ikke spurt etter frukt og grønt. Har jo bare fem fugler, så det blir nok etter oss mennesker i huset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosette Posted October 12, 2011 Report Share Posted October 12, 2011 Hei forumvenner, jeg plukker opp igjen denne tråden med foring av brød til høner. Jeg er en av de heldige som kan hente brød og frukt/grønt som nærbutikken hos oss skal kaste. Det brødet jeg henter er en dag gammelt, men er ikke blitt tørt, annet enn litt i skorpa, så jeg har gitt det til hønsa slik det er.Jeg henter en svartsekk med brød hver dag fra butikken, så jeg pleier gi hønsa - ca 25 stk - ca 8 brød hver dag. Og dette blir borte, noe skorper blir igjen, men dette fjerner jeg og kaster.Kyllingene har jeg ikke turt å gi brød til. Det jeg lurer på er om brødet kan gis slik jeg gjør. Gjør det noe med magen til hønsa, eller får de ikke noe problem med fordøyelsen av å få såpass ferkst brød som en dag gammelt? Eller bør jeg la det ligge og tørke ytterligere før jeg gir det til de?Til hesten min gir jeg kun tørket brød pga fordøyelsen, men vet ikke hvordan dette er med høns og brød. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted October 12, 2011 Report Share Posted October 12, 2011 jeg gir bare brød slik det er, går vell ca. 6 - 8 brød på 120 stk fugler.. dei får hønsefor i tillegg.. endene får bare brød, 3 brød på 13 stk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted October 12, 2011 Report Share Posted October 12, 2011 Eg får masse brød og tørkar difor brøda slik dei skal holde seg lenger. Eg legg som oftast brød i bløt før fuglane får dei, mykje på grunn av endene som ikkje får i seg tørt brød. Eg har ikkje registrert nokon forskjell på hønsa, om dei får gamalt eller ferskt brød hos meg. Men det er viktig at dei får krostein slik dei klarar å fordøye maten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Jeg tror nok betydningen av overforing er viktigere på ville arter fasaner og svømmefugl enn domestiserte som prydhøns. Når det gjelder hvor mye en skal fore mener jeg å ha lest et sted at verpehøns trenger ca 1,8 kg kraftfor for å produsere 12 egg. Tunge raser trenger kanskje litt mere enn lette raser. 12 egg produserer de på ca 14 dager, altså ca 130-150 gram for dagen med kraftfor skulle de da trenge. Men vi har jo en forekspert her på forumet, hadde vært interesssant med noen tall derfra. Hei. Fôrmengde er veldig interessant å se på! Dagens høytytende verpeflokker har faktisk et svært moderat fôrforbruk. De spiser ca 110 - 115 gram kraftfôr pr dag selv om de faktisk legger 1 egg på over 64 gram om dagen i lange perioder. Høns har faktisk en relativt velutviklet evne til å tilpasse fôropptaket til deres behov. Dette ser vi på måten de plukker kråsstein og kalk (skjellsand/ kalkstein) for å dekke kalkbehov og sikre kråsstimuli. Forsøk har vist at selv slaktekyllinger klarer å sette sammen en balansert diett dersom de tilbys ulike råvarer gitt hver for seg. I kommersielle flokker så tar fôrleverandøren seg i all hovedsak av dette ved å sette sammen fôret nøyaktig etter de behovene som flokken har til vedlikehold, vekst og produksjon. De aller fleste kommersielle flokker får jo kun tilgang til kraftfôr – og da må alt være på plass. I flokker som får gå ute og plukke litt mer her og der – gress, innsekter og matrester osv. så blir dette litt annerledes enn med bare kraftfôr. Da blir det litt mer som hos oss mennesker. Vi kan tenke at så lenge de spiser fritt og variert så kommer de til å komme i mål med det de trenger av de fleste næringsstoff. Brød er en god kilde til energi og tilgjengelig næringsstoffer for høns. Men, hvis du bruker mye brød slik at dette blir hovednæringskilden til flokken ville jeg tatt en nærmere titt på næringsinnholdet som står på brødposen og sammenliknet denne med det som står på kraftfôrsekken. Kraftfôret er produsert for å dekke alle hønas næringsbehov dersom det gis alene og kan dermed være en slags fasit i forhold til behovene. Dersom det er stort avvik mellom brød og kraftfôr så ville jeg gitt flokken noe i tillegg for å balansere dietten. Tilskudd av flytende multivitaminer tilpasset fjørfe kan også være en ide i tilfeller der lite kraftfôr blir brukt. En sak å være litt bevisst på er saltinnholdet i en del matvarer, som for eksempel brød. Salt stimulerer appetitten og kan bidra til noe overkonsum – og det er ikke ønskelig. Hilsen Trude UlvenProduktsjef fjørfe, Felleskjøpet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts