Jump to content

Solsikkefrø til høner

høneplaner

Recommended Posts

Min lille flokk m høner har begynt å komme helt opp til terrassedøren vår. Det er hyggelig :). Jeg ville gi de litt mat fra hånden og tok litt solsikkefrø fra kjøkkenskuffen. Det syns de tydeligvis var veldig godt.

Har forstått at de ikke skal ha så mye av det pga fettet. Men det jeg gir kan det være med skall? De har de to siste dagene fått økologisk, ferdig skrelte frø. Det blir jo litt dyrt.

Kan jeg bare kjøpe en sånn pose med frø som jeg gir til ville fugler om vinteren?

Og hvor mye er for mye? Er en liten neve annenhver dag til fem dverghøner ok?

Jeg gir mine villfugl blanding fra felleskjøpet. Kjøper en sekk av gangen. Har også hørt at de ikke skal ha for mye solsikkefrø for de blir tjukke av det og det kan jeg skrive under på at stemmer! Mine høner har lagt på seg nokså mye siden de flyttet hit i midten av mai ;) men da var de tynne så jeg har gjort det for å fete dem opp litt. Noen elsker solsikke frø, andre spiser helst de andre frøene. Ellers er det jo mye annet godt du kan mate de med når de kommer og "banker" på. Mais og brød er en vinner her! :)

Eg har kjøpt duefrø på felleskjøpet, har ein sekk i eit år minst... Dei får ein kopp frø ein og annan dag, og elskar det. Denne gongen kjøpte eg flygefrø til duer, der var det litt mykje mais og andre store frø som dverghønene ikkje et, men dei store et det også.

Eg har kjøpt duefrø på felleskjøpet, har ein sekk i eit år minst... Dei får ein kopp frø ein og annan dag, og elskar det. Denne gongen kjøpte eg flygefrø til duer, der var det litt mykje mais og andre store frø som dverghønene ikkje et, men dei store et det også.

Er det ikke koselig når våre søte små begynner bli så tamme og nysgjerrige at de søker til oss :)

Her kommer også hønseflokken opp på terrassen, spesielt når de hører vi dekker på ute og skal spise.

Da sitter det en lett blanding av høns og katter rundt oss ;)

Vi gir våre maiskorn fra boks når de skal få noe godis, og de er helt ville etter det. Alle rasene her elsker det, og det sies mais gir gule flotte plommer i eggene.