Gå til innhold

Høne eller hane....


Anbefalte innlegg

Hei.

Kan dere hjelpe meg å avgjøre kjønn på disse, jeg er såpass uerfaren selv, at jeg ikke klarer å se forskjell.

wyandotte, jeg tror det er høne. Kammen er ikke veldig rød.

_MG_8929.jpg

Chabo. Dette tror jeg er en hane, men er veldig usikker. Eneste jeg ser på, er at denne er større en de to andre.

_MG_8920.jpg

IMG_8943.jpg

også har jeg en liten Dverg Kochin, en artig liten skapning som jeg også tror er hane... men er absolutt ikke sikker! Dette ble ganske dårlige bilder, men kanskje dere kan se noe på fjærdrakten.

_MG_8923.jpg

_MG_8931.jpg

_MG_8935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har chabo haner i samme farge , bare noe yngre.. ikke fullt så befjæret enda, og de skiller seg veldig ut allerde med stor rød kam :D Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men den der har både mindre kam enn den jeg tror en høne hos meg :)

Samme med kochinen, mine små haner har hatt rød kam lenge.. kansje noe mer fargene på din, men så jo veldig beskjeden ut? Hvordan er fargen på hakelappen.. det er noe som skillte seg fort ut hos mine DK haner tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da pokker så mye haner jeg skulle få da.... Redd jeg har 6 haner nå :)

Jeg har en DK til som er sort, men er ganske lik den jeg viste bilde av, så da regner jeg med det er hane også. 2 av blandingene er haner, ene silken er hane... Pokker!!!! Nå må jeg legge ut flere bilder her... Heretter kommer jeg kun til å kjøpe kjønssorterte kyllinger, blir ikke noe dyrere en å kjøpe for så å slå ihjel..

_MG_8932.jpg

_MG_8933.jpg

_MG_8934.jpg

Er denne DK'n også hane da.. den er ganske lik den lyse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like uheldig du som eg...akkurat no har eg 7 haner og 4 høner av dei kyllingane eg kan sjå kjønna på...frustrerandes!! Er spendt på mine 4 wyandotter og 4 silker, om eg får flerital i høner der:) tida vil vise

Når det gjelder din wyandotte, så ser d ut til at der er ein hane med tanke på kamb og hakelapp, men når eg ser på fjærdrakta, så vil eg seie høne. Haner har store felt med, i ditt fargetilfelle, gullfarga fjær nedover halsen, vingane og salen. Har du eit anna bilde av den, gjerne eit den står oppreist på??

Eg er langt i fra noke ekspert, seier berre det eg fekk beskjed om fra min wyandotte oppdretter og etter det eg kan sjå på bilder av denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like uheldig du som eg...akkurat no har eg 7 haner og 4 høner av dei kyllingane eg kan sjå kjønna på...frustrerandes!! Er spendt på mine 4 wyandotter og 4 silker, om eg får flerital i høner der:) tida vil vise

Når det gjelder din wyandotte, så ser d ut til at der er ein hane med tanke på kamb og hakelapp, men når eg ser på fjærdrakta, så vil eg seie høne. Haner har store felt med, i ditt fargetilfelle, gullfarga fjær nedover halsen, vingane og salen. Har du eit anna bilde av den, gjerne eit den står oppreist på??

Eg er langt i fra noke ekspert, seier berre det eg fekk beskjed om fra min wyandotte oppdretter og etter det eg kan sjå på bilder av denne rasen.

Jeg har flere bilder, et øyeblikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter å ha sett de nye bildene av wyandotten så heller jeg mere til at det må være en høne. Den har jo ikke halsbeheng eller sadelbeheng

som er så typisk for haner. Men jeg synes fortsatt at den har store hakelapper, og veldig kraftige ben! Hm.... ikke helt enkelt det der, men fargemessig er den jo veldig hønete.

Den lille sorte dvergkochinen er jeg ikke så sikker på at det er en hane. Litt vanskelig å se kammen ordentlig, men den virker ikke så kraftig som kammen på den lyse,

og jeg klarer heller ikke å se om den har halsbeheng, noe som var tydelig på den lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dårlige bilder av DK'n også, ble ikke riktige lysforhold.

Jeg håper Wyandotten er ei høne, jeg syntes den er kjempe fin, skinner grønt i den, når sola skinner i det sorte. Alle får nok leve, til jeg er 110 % sikker på kjønn :)Litt usikker på alder, men ca 2 mnd

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge dverg Kochinene er haner dessverre :D

Hvis du ser på fjærene på selve kroppen, f eks på brystet på den mørke, så går de ut i en spiss. Hos høner av DK er fjærene her mye rundere, noen ganger nesten helt rette nederst. Så fjæra hos hanene er litt lengre og smalere i fasongen og ender mer ut i en spiss. Hos hønene er de mer avrundet, buet i fasongen og noen ganger ser de nesten helt rette ut nederst. Dessuten har den lys/spettete hanen begynt å få de karakteristiske tynne overfjærene på halsen. Det ser en tydelig på bildet som er tatt bakfra.

Så du kan jo sammenligne fjærdrakta med en voksen høne, så ser du godt hva jeg prøver forklare :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...