Jump to content

underlag til kyllinger

Arnerørvik
 Share

Recommended Posts

Hei, og takk for et supert forum alle sammen!

Har en dvergkochin liggende på ni egg som klekkes snart. Har lest andre plasser at kyllinger ikke skal gå på sagflis da de kan spise dette.

Er dette i overkant, eller må jeg gjerde inne en liten plass i buret med aviser/lignende?

Igjen, takk for et glimrende forum. Må det bestå!

Jeg har brukt både aviser, sand og flis opp gjennom årene, og alt har fungert helt fint. Har aldri hatt noen problemer med noen av delene. Og kyllinger som har med seg mor får god opplæring, så bruk gjerne flis du om du ønsker det. Høna vil som det sies i det andre svaret vise kyllingene hva de skal spise og ikke.

En god grunn til å bruke sand, f eks undulatsand blandet med litt fint skjellsand er at de er bra for kråsen, samt at det er tyngre og ligger bedre som underlag en flis. Flisa blir som regel bare sparket rundt oppi mat og vannskåler.

Aviser er det og mange som bruker første tiden når det er kyllinger, men jeg synes det er litt grisete, kyllingne blir lett stygge på bena og på fjære under magen og på brystet, da de ikke har vagler enda og blirliggende på underlaget.

Så du får prøve deg litt fram om hva som fungerer best hos deg :)

Lykke til når de små kommer :D Det blir spennende !!

Takk for raske svar.

Jeg hører ikke noe piping under under dk ennå, men spenninga er rene julaften. Hihi!

:)ja er det ikke spennende. Spesielt når det er naturmetoden som kyllingene klekkes på.

Man har nesten lyst å løfte på høna og kikke hver time for å se om det skjer noe :)

Lykke til og gi oss gjerne en tilbakemelding når det skjer noe. Alltid hyggelig å høre hvor mange det ble og om alt gitt bra.

Eg bruker sand til kyllingar klekka i maskin, grunnen er at dei kan ete spoen og få sur kro fordi dei ikkje har ei mor som viser dei. Eg brukar alltid kutter spo til hønemor og kyllingar det går heilt fint :D Lykke til med klekkinga da :)

Ja til kyllinger som kommer fra maskin er det som du sier Prisilla best med sand, da de ikke har mammen med seg til å lære de opp. Men ellers går det fint med sand, flis eller aviser. Vet om mange som har sine egne favoritter de bruker, så man må prøve seg litt fram.

• Upvote 1

:)ja er det ikke spennende. Spesielt når det er naturmetoden som kyllingene klekkes på.

Man har nesten lyst å løfte på høna og kikke hver time for å se om det skjer noe :)

Lykke til og gi oss gjerne en tilbakemelding når det skjer noe. Alltid hyggelig å høre hvor mange det ble og om alt gitt bra.

Spennende ja! Har alltid likt fugler i det fri, men nå bor jeg endelig på en plass som muligjør høns og hane, og det er ekstremt morro/innteresant.

Jeg hadde jo en anelse om at det var dyr med "attitude", men at de skulle være så fulle av personlighet og rare instinkter var jo en kjempebonus.

Aner ikke hvor mange timer jeg har fulgt med på de i de tre månedene siden jeg fikk dem. Blir bare mere innteresant:-)

Skal poste deg et svar eller noe når det skjer.

Takk.

Eg bruker sand til kyllingar klekka i maskin, grunnen er at dei kan ete spoen og få sur kro fordi dei ikkje har ei mor som viser dei. Eg brukar alltid kutter spo til hønemor og kyllingar det går heilt fint :) Lykke til med klekkinga da :)

Takk! Jeg sjekket hjemmesiden din, så jeg regner med du har peiling:-)

Glimrende side forresten. Den ligger på favoritter nå.

Må nok bestille noen silkehøns-egg av deg når det nærmer seg vår igjen.

Heisann Arne, så godt å se at du har blitt hekta på høns :) Kyllingene kan fint gå på den flisa du har tilgjengelig, og de vil elske jordgulvet i garasjen :) Lykke til med klekkingen :(

Hehe! Det kan du trygt si. Igjen må jeg takke for fuglene jeg fikk. Begynner å forstå at en så rolig å grei hane hører til sjeldenhetene. Nå fikk jeg akkurat mld. hjemmefra at en søt liten kjølling er observert i buret. Hørte også at det var masse piping da jeg dro i morges, så nå lengter jeg litt hjem her :)

Hils gubben!

Man har nesten lyst å løfte på høna og kikke hver time for å se om det skjer noe smile.gif

Ja, nå er det minst syv som er klekket her. Ufattelig morsomt!

Har en sussex også som hjelper til med rugingen. Den har også lagt et egg eller to til i samlingen. Håper ikke at kochineren ligger helt til alle er klekket, for det kan vel bli litt lenge å ligge klukk?

Får se hva som hender, så for jeg heller komme tilbake til dere erfarne å få råd:-)