Jump to content

Recommended Posts

Mener å ha lest et sted at ørekvaster hos Araucana skyldes et letalt gen. Er det noen har inne som kjenner til dette, og i tilfelle hvordan dette virker? Er det et dominant eller recessivt gen? Med andre ord: kan hanen/ høna være bærer av dette genet uten selv å ha disse ørekvastene?

Og vil alt avkom etter høne og hane som begge er bærer av dette genet dø? I tilfelle når, før eller etter klekking?

Håper noen her inne kan gi meg svar :)

Det dominante Genet "Et" (eartufts) er letalt i homozygoter. Dyr som bare har et gen for ørekvaster (heterozygoter) viser ørekvaster i større eller mindre grad (variabel penetrans) Du kan ha dyr hvor du ikke ser kvaster, men som likevel bærer genet.

Kyllinger som er homozygoter dør på slutten av rugeperioden eller i løpet av et par dager etter klekking. Dette er en grunn til at Araucanaegg har lavere klekkeprosent.

Dette gjelder alle høns som bærer genet, også krysninger.

Hvis du krysser to foreldre som er heterozygote for "Et", vil i gjennomsnitt 25% være homozygoter og dø. 50% vil bære heterozygote, bære et gen for ørekvaster og vise dette i større eller mindre grad. 25% vil ikke ha genet.

Virket greit da jeg leste det første gang, men må visst ha det inn med teskje... :smiley:

Man kan altså ikke redusere denne dødeligheten ved å bruke enten hane eller høne uten ørekvaster? Selv om dyret ikke selv har ørekvaster kan det være bærer av dette genet på lik linje med et dyr som har kvaster?

Det er med andre ord ingenting man kan gjøre for å redusere dødeligheten? Eller??

Og litt til...

Vil alle homozygote kyllinger dø under ruging eller innen et par dager etter klekking, mao er det helt umulig for en homozygot kylling å overleve? Hva er det så de dør av?

De kyllingene som da overlever vil da ikke ha høyere dødelighet enn kyllinger fra andre raser?

Ble litt mange spørsmål, men... Kankje noen har henvisninger til nettsider/ bøker etc der jeg kan lese mer??

Dette var interessant lesning, og takk for at du postet Pjokkeline. Vi har jo kommet inn på det såvidt i mailkorrespondansen vår.

Og takk Arne for informative svar, jeg venter spent på neste post fra deg :smiley:

Du kan unngå dødelighet, men det er også litt "omvei".

Genetisk sett: Forutsatt at den ene av paret har kvaster og den andre ikke har det (som kan være vanskelig å se: Du vil da få 25% kyllinger som bærer genet for kvaster og 75% som ikke gjør det.

Grunnen til dødeligheten, slik jeg har forstått det, er at de endringene som ved et enkelt gen gir utvekster som det vokser kvaster på, gir endringer innover i øregangen ved dobbelt gen og skader hjernen. Men jeg har ikke sett dette beskrevet vitenskapelig.

På et engelskspråklig forum jeg var på, var det en troverdig dame som mente at hun hadde hatt en hane som var homozygot for "Et". Hun hadde testet det ut ved å krysse ham med høner (fra andre raser) som hun visste ikke bar genet og de fleste av kyllingene viste kvastanlegg.

Hvis hanen hadde vært heterozygot, skulle maksimalt ca 25% av kyllingene hatt anlegg for kvaster. Jeg har hatt Araucana i over ti år og har aldri lagt merke til noe sånt.

• Upvote 1

I og med at disse ørekvastene ikke alltid vises, vil jo det kanskje være vanskelig.

Det forutsetter vel også at man driver litt stort slik at man kan foreta utvelgelse av riktige dyr gjennom noen generasjoner(?).

Forøvrig er jo Araucana, så vidt jeg vet, en gammel rase som stammer fra Sør- Amerika, og derfor morsom å bevare :)

Hvis hanen hadde vært heterozygot, skulle maksimalt ca 25% av kyllingene hatt anlegg for kvaster.

Det blir allikevel 50% med dette anlegget. Et hetrozygot individ vil jo gi genet videre til halvparten av avkommene sine, uavhengig av hvilke gener den andre forelderen har eller ikke har. :dans:

Delvis feil og delvis riktig.

Hanen gir 50% gener videre (hold gener på kjønnskromosomene utenfor).

MEN hvis hanen er heterozygot er bare halvparten av disse bærer av det aktuelle genet og halvparten av 50% = 25%

;-)

Blir ikke dette likt som andre egenskaper da? At et heterozygot individ statistisk vil gi egenskapen videre til halvparten av avkommene?

Jeg skjønte ikke regnestykket ditt helt. For meg ser det ut som at slik du regner gir hanen gener til halvparten av kyllingene, og høna til den andre halvparten. I såfall skulle det blitt 25% bærere av egenskapen.

Det er riktig at et dyr alltid gir halvparten av sine gener videre. En heterozygot har jo bare et gen for egenskapen mens en homozygot har to.

En homozygot gir derfor alltid egenskapen videre. Heterozygoter gir bare egenskapen videre i halvparten av tilfellene.

Da jeg skrev om dette opprinnelig var det en testparring med ei høne som IKKE hadde egenskapen i det hele tatt. Hadde hanen vært heterozygot, ville halvparten av avkommet fått egenskapen. Når alle avkom får egenskapen, MÅ hanen være homozygot siden høna ikke kunne bidra med gener for egenskapen.

Dette gjelder selvfølgelig bare for dominante gener, som viser seg på heterozygote avkom.

Sorry at jeg drar opp en gammel tråd. men jeg lurer på denne utregningen på fordelingen (teoretisk) av homozygote, heterozygote og frie i en krysning mellom en heterozygot og en fri. Så lenge dette er et autosomalt gen, som tydeligvis er intermediært, vil det ikke bli 25/75 (1:3) fordeling, men 50/50 (1:1).

Heterozygot (ørekvaster, Etet) x fri (uten ørekvaster, etet) = 50% Etet (heterozygote, dvs med ørekvaster) og 50% etet (uten ørekvaster).

Det er veldig uvanlig at det blir en 25/75 fordeling av genotype (fenotype kan fordeles slik når det gjelder autosomalt ressesive gen), det blir 1:2:1.

For, om ikke jeg har misset noe, fungerer genetikken akkurat som på f.eks kaniner hos fugler så lenge det ikke er snakk om kjønnsbundne egenskaper?

Du har selvfølgelig rett!

Beklager å ha skapt forvirring. Det gikk nok litt fort i svingene der.

Men poenget over med den homozygote hanen består. Men med verdiene 100% og 50%.