Jump to content
Sign in to follow this  
hauk74

syk moskusand kylling

Recommended Posts

kjøpte en kylling som er født 20 juni. etter vi har vært på ferie tur har moskusen sluttet å gå. den ligger bare. når jeg løfter den opp går fotene men virker som den ikke har kraft i fotene til å reise seg.

ter har gidd den fri tillgang til kraftfor, så jeg tenker om den kan ha spist så mye at vekta av kroppen har blitt for tung? or kyllingen virker frisk og rask ellers.

Jeg har opplevd det samme selv med etpar av mine moskuser. Det er nok som du sier, at den har blitt for tung, så du bør redusere på kraftforet. Den bør spise mere gress, og andre godsaker

som den kan finne ute, for jeg regner med at den har tilgang på utemuligheter. Litt oppblødt brød er snask for ender, så det kan den godt få, gjerne litt matrester, kokte poteter osv., men ikke noe som er krydret. Selvsagt må den også få litt kraftfor slik at den får de stoffene den trenger. Det gikk helt fint med de to moskusungene mine, så jeg vil nok tro at den snart er OK igjen! :cheesy:

Ett eller annet sted (tror det var på et dansk forum) leste jeg at andunger trenger kalk. Er det noen som vet noe om dette? Det holdt ikke å gi skjellsand, de vokste ofte så fort at det ble for lite kalk. Jeg skjønte det som at man skulle drysse et lite lag med hagekalk eller løse opp noen kalktabletter i maten deres. Har ikke sett noe her inne om dette, men symptomene var det som ts beskriver over.

Kanskje du kunne trimme anda di litt i badekaret, det orker den vel? :cheesy:

En av mine pekingender (5 uker), greier ikke å reise seg når den faller på ryggen. Egentlig har jeg reagert på at de tre endene ligger så mye stille, det er ikke mye unødvendig bevegelse på dem. Moskusene piler jo rundt i forhold. Jeg har tenkt at den kanskje er blitt for tjukk, men nå har jeg altså lyst på å supplere med litt kalk....

takker for innspillene. skal ordne et karr å trimme henne litt :cheesy: var litt interesant d der om kalken. forske videre på det. :grin:

Jeg har aldri hørt om dette med eksta kalk til andungene. Skjellsand skal iallefall ikke andunger ha, det er kun noe man gir til voksne ender. Mine ender har fått et variert kosthold,

og er ute og spiser gress, sniler og andre godsaker, fra de er knøttsmå. Kun to ganger i løpet av alle de år jeg har hatt ender har jeg opplevd at de har hatt slike symtomer som hauk74 forteller om, og da har jeg tolket det dit at de har spist for mye kraftfor og er blitt for tunge.

Hadde vært spennende å høre om andre som har ender har hørt noe om dette med ekstra kalk.

Jeg har aldri hørt om dette med eksta kalk til andungene. Skjellsand skal iallefall ikke andunger ha, det er kun noe man gir til voksne ender. Mine ender har fått et variert kosthold,

og er ute og spiser gress, sniler og andre godsaker, fra de er knøttsmå. Kun to ganger i løpet av alle de år jeg har hatt ender har jeg opplevd at de har hatt slike symtomer som hauk74 forteller om, og da har jeg tolket det dit at de har spist for mye kraftfor og er blitt for tunge.

Hadde vært spennende å høre om andre som har ender har hørt noe om dette med ekstra kalk.

Jeg har funnet igjen forumet hvor de diskuterer dette nå. Det er flere der som både gir skjellsand og tilskudd av kalk til andunger. Jeg har stilt et spm om henvisning til litteratur, så da får vi se om det kommer noe svar. Det virker i hvertfall som om det er flere som har erfaring med dette der.