Gå til innhold

hvordan er reglene for å ta egg over svenskegrensa?


fransine

Anbefalte innlegg

avem
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Har liten tid til å være på internett for tiden. Så om du finner ut noe hos Mattilsynets sine nettsider eller noe, så hadde det vært flott om du kunne skrive det her, sånn at vi får vite om reglene :)

Skal muligens til Sverige for å besøke noen slektninger i sommer, så kanskje jeg også tar med meg noen egg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... er vel enig med Ruth-Elin jeg... ;D

Leste meg frem til at det de norske myndighetene er mest redd for å få inn fra Sverige via egg er salmonella ... så en får vurdere ut fra det også.....

Hadde uansett tatt en "butikkpaknin" over grensa hvis hønegården så ok ut der jeg kjøpte eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjema for innsending ved import av burfugl ligger nå klart for nedlasting under Nedlastinger på framsiden av portalen.

Tidligere lå det forskrifter lett tilgjengelig for import av egg på Mattilsynet sine sider, enten er dette fjernet nå eller så ligger det veldig dårlig tilgjengelig.

Mener å huske at det gikk en grense ved 20 egg som en kunne ta med seg uten å søke om import så lenge det var fra et av nabolandene (EØS-området).

Får prøve å få tak i forskriftene sånn at vi har de lett tilgjengelig her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ringte til det svenske mattilsynet og spurte. men siden vi ikke skulle kjøre non-stop men overnatte så mente damen på telefonen at da måtte div papirer være i orden selv om eggene skal havne tilbake i norge til slutt. jeg oppgav 12 befruktede, i kjølebag med 8-12 grader, egg i min forespørsel. det ville koste 500 kr å ordne disse papirene. jeg er nå ikke heeelt overbevist om at damen var helt 100 % sikker på hva hun snakket om da hun nølte med å svare på omtrent alt.

slik jeg har oppfattet det av det norske mattilsynet pr telefon så bryr ikke norge seg med hverken utførselen eller innførselen når det gjelder 12 befruktede egg til privat bruk.  men om det stemmer vet jeg ikke.

hunden min var det ingen restriksjoner på. jeg måtte gjerne ta med stamtavle og vaksinasjonsprogrammet i tilfelle jeg ble stoppet men så lenge hunden beviselig er min-den er mikrochippet(som om man ikke kan flytte en mikrochip...) skulle det ikke være noe problem i det hele tatt.

skulle gjerne ha visst 100% sikkert at det er lov å ha med en pakke butikkegg over grensene? og om de må være stemplede. og er alle kjøpeegg stemplede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett og lett både på Mattilsynet sine sider og Lovdata sine sider, det jeg mener å ende opp med er at så lenge det ikke dreier seg om mere enn 1 kg så er det ikk behov for forhåndsvarsling av Mattilsynet.

Anbefaler at du tar en tlf til ditt lokale Mattilsyn, de bør kunne gi et konkret svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja innførsel til norge burde gå greit. det er innførselen til sverige jeg er spent på. egentlig litt om innførsel fra danmark ti norge og. kan feks egg sendes som gave over grensen? eller kan vi kjøpe egg på nett fra danmark for under 200 og slippe toll og moms? damen fra mattilsynet i sverige mente jo på at der må det meldes fra og fylles ut papirer og betales for innførsel fra norge til sverige. hvilket er litt rart for svenskene har da aldri vært nøye på innførsel fra norge?

tenk i england kan man kjøpe startsett som inneholder : rugemaskin, startfor, egglyser, varmelampe OG EGG! veldig billig var det og  :'(

var dessverre ingen gode rugemaskiner til under 200 kr. men til 800-1500 var det mye fint.skulle ønske jeg hadde en tante i england som kunne sendt meg slikt i gave. (for de som ikke vet dette så er det lov å bestille varer for til og med 200 norske kroner tollfritt, gaver som sendes over grensen kan ha verdi opptil kr 1000.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er stor forskjell på å sende i posten og å ta med selv når det gjelder egg til eget bruk. Er nærmest sikker på at det er ei papirmølle straks du skal ha befraktere på eggene.

Når det gjelder priser på rugemaskiner og utstyr er det flere faktorer som gjør at det er andre priser i England.

  • Et mye større marked gjør at selger kan kjøpe større kvantum fra produsent, og dermed få en helt annen pris enn det vi småskalimportører i Norge kan drømme om.
  • Kort avstand fra produsent til selger gjør at blant annet fraktprisene sikkert kan reduseres med over 50%.
  • Det generelle prisnivået er lavere i England enn Norge, det påvirker også salgsprisen indirekte. Lavere kostnader for selger gir mulighet for lavere utsalgspris. Avansen er nok ikke mindre hos engelske leverandører av slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......... samle, samle, klipp ut, og lim inn..... se det har vel lønt seg nå det da...

dette dok. er spart på i Word. Orker ikke å lese gjennom alt her selv. Slenger bare over dette sparte dokumentet. Håper linkene blir med over i forumet Tormod.

Du kan jo trekke ut essensen her og slette innlegget etterpå hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vikka. Jeg har lest gjennom både dokumentet og forskrifter som ligger på Lovdata. En må virkelig holde tunga beint i munnen for å kunne få med seg essensen i dette. Må si jeg synes de kunne satt opp forskriftene sine på et annet vis, stadige henvisninger til andre paragrafer gjør det tungt å komme gjennom lovene. For publikum fører dette til at lovverket ikke akkurat blir lett tilgjengelig.

Jeg har kommet fram til følgende når det gjelder innførsel/utførsel av færre enn 20 rugeegg i et EØS-område:

Rugeegg skal komme fra flokk som  

a) ikke er vaksinert mot Newcastle disease, eller

:) er vaksinert med inaktivert vaksine mot Newcastle disease, eller

c) er vaksinert med levende vaksine mot Newcastle disease minst 30 dager før innsamling av rugeeggene.

Rugeegg  skal komme fra flokk som i løpet av de siste tre måneder før forsendelse har gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot Salmonella pullorum og Salmonella gallinarum, med negativt resultat. Antall prøver skal gjøre det mulig med 95 % sikkerhet å oppdage en forekomst av salmonella på 5 %

Håper noen kan korrigere meg dersom dette blir feil.

Link til Lovdata: Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for innførsel og utførsel av fjørfe og rugeegg.

Legger også dokumentet vikka har lagt inn ovenfor i Nedlastinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var så omfattende arbeid for 20 egg. Dette blir jo vetrinærjobb med prøver og greier. Og papirer....! Jeg tror ikke jeg hadde tatt alt det arbeidet for 20 egg fra sverige. Hadde nok tatt "en spansk en" om jeg hadde blitt stoppet. "Hva, ikke lov?".  Det som er så fint er at det er lov "å være dum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Er evig sent ute her, men konklusjonen ble altså at hvis det er dokumentert at det ikke har vært sykdom der egga kom fra, så er det fritt frem med egen frakt eller post så lenge det er under 20?

Nei, det er ikke fritt fram. Man må melde fra til Mattilsynet på eget skjema. En annen ting som er viktig her, er at mange i Sverige vaksinerer mot ILT. Egg fra disse besetningene er ikke lov å importere til Norge da kyllinger fra disse eggene vil ha antistoffer mot ILTog kan smitte de man har fra før , og noen av de kan også utvikle sykdommen og dø. Antistoffer fra det vaksinerte dyret går over i eggeplommen.

Og ILT er det vel ingen som ønsker å innføre i sin besetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ILT er voldsomt overdrevet, på grensen til hysteri. Den smitter ikke så lett som Mattilsynet gir inntrykk av. I praksis tør jeg påstå at dersom en fugl skal bli smittet må den enten drikke av samme vann, eller ha gått i samme bur/voliere/rom som smittekilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontakt med en oppdretter i Sverige,med forespørsel

om ruge egg.

Fikk til svar at di hadde ikke lov å selge kyllinger/egg til

besetninger som ikke har vaksinert  mot ilt,pga smittefare.

Di lurte på hvordan reglene er i Norge m/vaksinering.

Svarte at vi er ikke pålagt å vaksinere,og da var det helt

utelukket for oss å hente noe over grensa fikk jeg da til svar.

Ingen tør vel ta den risken å få ilt....

Det er vel lurt å vente å se om di lemper på reglene når

hysteriet får roet seg ned.

Det er det samme fra Danmark.

Blir veldig vanskelig å få noe fornyelse her i landet da!!

Synd,men sånn er det noen ganger.

Vi får nok ta godt vare på det vi har,og gjøre så godt vi kan....

For meg er høns en livstil,og jeg kan og vil ikke leve uten mine

fjærkledde venner.......Sikkert fler som har mye glede av hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette litt rart.. Høner som er vaksinerte mot ILT kan med andre ord smitte høner som IKKE er vaksinerte..? Vil det si at de er bærere av sykdommen, men ikke blir syke selv pga. vaksinen?? Eller at de KAN være bærere uten å bli syke...? Hva med "industrihøns" i norge, er de vaksinerte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette litt rart.. Høner som er vaksinerte mot ILT kan med andre ord smitte høner som IKKE er vaksinerte..? Vil det si at de er bærere av sykdommen, men ikke blir syke selv pga. vaksinen?? Eller at de KAN være bærere uten å bli syke...? Hva med "industrihøns" i norge, er de vaksinerte..?

Høner som er vaksinerte (med levende vaksine) kan smitte de som ikke er vaksinerte.  De har antistoffer fra vaksinen, men blir selv ikke syke. Ingen høns her i Norge er vaksinerte mot ILT. Industrihøns i Norge er kun vaksinert mot Mareks.

http://sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Vaccin-och-vaccination/Vaccination-mot-ILT/Fragor--svar-ILT-vaccination/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...