Jump to content

hvordan er reglene for å ta egg over svenskegrensa?

fransine

Recommended Posts

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Hei

Vasker du eggene i 1 % Virkonoppløsning unngår du smitte,da smitten event. følger eggeskallet

og ikke innv.

Antistoffer fra dyr som er vaksinerte mot ILT går over i eggeplommen, så her hjelper det ikke å vaske eggene i Virkon S. Smitten er i egget og ikke utenpå. Det samme gjelder Mykoplasama, dette smitter også gjennom eggene.

Men endel andre sykdommer kan sitte utenpå, så da hjelper det å vaske i Virkon S.

Viktig at en ikke blander kortene her i hvertfall. ILT smitter ikke gjennom egg, kun via eggeskallets ytre overflate.

Hvor stor mulighet det da er for å få ILT inn i en besetning via egg fra vaksinerte dyr burde en spesialist svart på.  :o

Viktig at en ikke blander kortene her i hvertfall. ILT smitter ikke gjennom egg, kun via eggeskallets ytre overflate.

Hvor stor mulighet det da er for å få ILT inn i en besetning via egg fra vaksinerte dyr burde en spesialist svart på.  :o

Du får lese her, så ser du hva "spesialistene" svarer. http://sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Vaccin-och-vaccination/Vaccination-mot-ILT/Fragor--svar-ILT-vaccination/

Jeg skjønner at man kan finne svar(eller flere svar) på det meste på nettet dersom en søker. Det var ikke det jeg etterlyste. Du misforstår også dersom du tror dette er for meg selv. For tiden har jeg ingen fugler. Synes likevel det er bra for medlemmer som er usikre på hva dette innebærer å få vite mest mulig, også dersom det er motforestillinger.

Det som betyr noe i sånne sammenhenger hvordan ting fungerer i praksis, har både sett og hørt nok av veterinærers holdninger i forhold til hobbyoppdrettere til at jeg tar alt for god fisk.  :(

Jeg skjønner at man kan finne svar(eller flere svar) på det meste på nettet dersom en søker. Det var ikke det jeg etterlyste. Du misforstår også dersom du tror dette er for meg selv. For tiden har jeg ingen fugler. Synes likevel det er bra for medlemmer som er usikre på hva dette innebærer å få vite mest mulig, også dersom det er motforestillinger.

Det som betyr noe i sånne sammenhenger hvordan ting fungerer i praksis, har både sett og hørt nok av veterinærers holdninger i forhold til hobbyoppdrettere til at jeg tar alt for god fisk.  :(

Ja, man finner svar på mye hvis man søker på nettet, men man må lære seg å sortere.  ;) Jeg velger å tro på det Svenske Veterinærinstituttet. Fakta er at svenskene vaksinerer sine dyr mot ILT og jeg tror nok at de svenske veterinærene vet konsekvensen av denne vaksineringen.

Man kan vel ikke ha motforestillinger mot fakta...  ;)

Rolig nå MB.  :( Jeg er bare opptatt av at man ikke sluker alt som blir presentert. Vi husker da vel hysteriet rundt fugleinfluensaen..?

Jeg vet også det er blitt påvist ILT på fugler som har gått i samme flokk som fugler det IKKE er blitt funnet spor av ILT hos. De har delt både vannkilde og matkopp. Og hva er fakta? Hvem kan påberope seg å sitte med all fakta? Fakta begrenser seg til den aktuelle viten om et emne på et gitt tidspunkt.

Jeg vet også det er blitt påvist ILT på fugler som har gått i samme flokk som fugler det IKKE er blitt funnet spor av ILT hos. De har delt både vannkilde og matkopp.

I disse tilfellene er det ikke snakk om vaksinerte dyr, men de som har naturlige antistoffer. Dette smitter heller ikke gjennom rugeegg.

Og hva er fakta? Hvem kan påberope seg å sitte med all fakta? Fakta begrenser seg til den aktuelle viten om et emne på et gitt tidspunkt.

Fakta er vel et resultat av forskning som viser hvordan denne vaksinen fungerer. Disse veterinærene i SVA vet nok hva de snakker om. De er nok heller ikke så hysteriske ang. dette, da ILT er en B sykdom.

Eksemplene mine var ment bare som en illustrasjon på at ikke alt er som alle veterinærer ofte framstiller mulighetene for smitte er.

Om det nå handler om smitte via egg eller smitte fra fugl til fugl er ikke det vesentlige her.

Men for alle del, man bør også lytte til hva veterinærer både i Norge og Sverige sier angående smittekilder og sjukdommer.

Om det nå handler om smitte via egg eller smitte fra fugl til fugl er ikke det vesentlige her.

Det er jo det denne tråden handler om ettersom det er snakk om innførsel av rugeegg fra Sverige. ILT kan smitte gjennom rugeegg fra vaksinerte dyr, men det smitter ikke gjennom rugeegg fra ikke vaksinerte dyr.

ILT er: Dette er en vanlig hønsesykdom verden over. Sykdommen angriper de øvre luftveiene hos hønsefugler. Inkubasjonstida er 6 til 12 dager.

Ved et akutt forløp kan 90 til 100% av  flokken være smittet i løpet av 2 til 6 uker, dødeligheten kan være høy, opp til 70 %. Symptomene kan være puss fra nesen, hoste (noen ganger blodig), hoderisting, pusting gjennom munnen, gisping (utstrakt nakke på innpust, hodet på brystet under utpust), kveling, gurgling, svulne bihuler, vannflytende øyne, fall i eggproduksjonen, egg med myke skall.

Ved et mildere forløp kan symptomene være vannflytende, betente øyne, svulne bihuler, puss fra nesen, nedsatt eggproduksjon, vantrivsel. Ca 5 % blir smittet, av disse kan dødeligheten være 10 til 20 prosent. Dyr som overlever, blir smittebærere. Det samme gjelder vaksinerte dyr.

Årsaken til sykdommen er et herpesvirus, som lett sprer seg lett fra infiserte fugler eller infisert strø; viruset kan bli spredt via utstyr eller på føttene til smådyr, hunder eller mennesker.

Viruset overlever bare noen dager utenfor hønsekroppen, og kan  teoretisk smitte via utsiden av skallet på rugeegg.

Det finnes ikke behandling mot sykdommen. Ved konstatert smitte blir alle dyr slaktet og destruert, innredning revet og brent, og det innføres 3  måneders karantene. I noen tilfeller er eiere og pålagt å fjerne det øverste jordsmonnet hvor hønsene eventuelt har gått. Alle kontaktbestninger i løpet av de siste 3 år blir undersøkt, og får karantene til resultatet er kjent.

Viruset representerer ingen fare for mennesker, men er en stor trussel for hønseindustrien.

Tatt fra http://www.safari.til1000.net

• 1 month later...

Ok.... hva som lovlig og ikke lovlig er en ting, men hva tollerne bryr seg om er en annen ting :)

Levende høns er VELDIG fyfy!!! Hugger du hodet av den før du kryssergrens er det helt ok...

Egg derimot bryr ikke tollerne seg om, hvis ikke du kommer med en hel lastbil full av egg.

Jeg bor rett innenfor svenskegrensa og krysser grensa 2 ganger daglig. Jeg har derfor snakket med de på tollen da jeg OFTE har med meg egg til norge... og omvendt.... og har derfor fått svar at det er helt ok bare det ikke dride seg om STORE mengder med egg. Jeg har sagt jeg noen ganger har med ett brett p å30 egg.  ;D

Ok.... så har jeg vel også tatt med meg en og annen høne/ hane også, men da vet jeg det KAN bli bråk om jeg blir stoppet.... men som over alle grenseoverganger finnes det flere veier enn 1.

Heldigvis  ;D ;D ;D

Og om eggene er kjøpt i butikken eller ikke har INGEN betydning! Det er ikke forbudt å kjøpe ferske gårdsegg noen steder  ;)

Sist jeg var i Sverige stoppet jeg på (norske) tollen og spurte om egg. Jeg fikk svaret at egg til eget forbruk er ok og at det er lov å kjøpe gårdsegg. Da må det vel være ok, da, å ta med ett brett med rugeegg? Uansett om en ska ruge eller spise er det vel sikrest å vaske med Virkon-S.

Levende dyr er nok i det nærmeste umulig å få inn lovlig, hvis en ikke har importløyve og tar inn et stort antall så utgiftene kan deles på flere. Da jeg flyttet til Norge hade jeg to kakaduaer i bagasjen, papirarbeid/veterinærutgifter gikk på ca 1000 kr, og det var langt før noen influensa  ::)

Levende dyr er nok i det nærmeste umulig å få inn lovlig, hvis en ikke har importløyve og tar inn et stort antall så utgiftene kan deles på flere.

Dersom importreglene ikke er endret i det siste:

Det er faktisk bare å registrere seg som importør hos Mattilsynet, det koster ikke noe. Da kan du f.eks importere 19 rugeegg eller 19 kyllinger om gangen. De skal følges av et godkjent helsesertifikat, og det må meldes fra til  Mattilynet minst 48 timer før de kommer over grensa til Norge. Et helsesertifikat i Sverige kostet i underkant av 1000 svenske kroner for et par år siden. Kanskje din bestemor eller andre vil registrere seg og importere samtidig med deg, så kan du jo få inn 38 egg eller kyllinger med samme transport....

Jeg var i Skåne igår, hvor jeg hentede 1,2 voksne dyr og 6 kyllinger - skånske blommehøns :D!!

Jeg så ingen toldere nogen steder - spurgte nu heller ikke ;)!

Muligens er reglene EU-land imellom heller ikke så kompliserte?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

avem

• Create New...