Gå til innhold

Lys i hønsehuset


Anbefalte innlegg

avem

eg bruker 25 w pærer. i slike sorte lamper med litt beskyttelse rund kanten.. sikkert felleskjøpet sine, beregent på "støvete" områder. har hadt det i mange år ingen prøblemer. nå bruker eg att på til timer.. for og få lyset slukket om natten så dei får såve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg montert innlagt strøm først igår og før det har det gått i ledning fra bua og ned til dukkestua som er blitt hønehuset her på garden..men det fungerer fint da det er fullisolert og 3x4 meter innvendig. I går koblet mannen opp strøm,borret hull og la inn to punkter koblet til en timer så lyset kommer på klokken 07.00 og slukkes klokken 22.00

Vi hadde bare to gamle taklamper med hvite kupler som vi satte opp på veggen og satte 25 w pærer i og dette ble faktisk en god belysning,ikke for skarp og ikke for dårlig. Problemet nå er at varmelampene fortsatt må stå i for kyllingene så må prøve å finne en bedre løsning på varmen til vinteren enn det. Såg det fantes svarte pærer til disse,har noen vært borti dem...mulig dumt spørsmål, men har de noe å si på lyset? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
...

Såg det fantes svarte pærer til disse,har noen vært borti dem...mulig dumt spørsmål, men har de noe å si på lyset? :)

Jeg syns det var et helt fint spørsmål hvis det kan være tvil. Uansett en veldig nyttig opplysning! Det må da gi et annet lys enn det, i mine øyne, slitsomme røde?!? Vet du hvor man kan få tak i slike sorte pærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare pass på og ikkje ha store og dverger sammtidig, eller under samme høne mor første dagene, for da må den stå på slik høyde at dei store kan gå under men det blir for høyt for dvergene,

mistet en dverg silke og 3 andre måtte noen ekstra timer i ruge maskinen pga dette.

så eg velger og bruke varmelampe første uken, nå i vinter halvåret hvertfall, etter det er kyllingmor, et supert produkt, og har både en på eco glow 20 og en eco glow 50,. fungere godt og er mere aktive kyllinger enn med varmelmpe synst eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et vanlig kjeramisk armatur, som pga estetiske grunner er pensjonert som ganglampe. Rund kjeramisk sokkel og rund, melkehvit "kule" over pæra. Kjempeklassisk (og gammeldags) modell. 40 W, gir nok lys, og er ikke det minste redd for at den skal være brannfarlig. Tror mange har godt brukende armaturer liggende, hvis de bare tenker seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Vi har bare skjøteledning ut til hønehuset og vi har brukt en slik tett arbeidslampe beregnet for fjøs og med spare pære i. Denne er igjen satt i en tidsbryter, slik at lyset styres automatisk.

Planlegger å legge inn strøm og har allerede skudd opp en lampe med lysrør for fjøs. Denne kan jo også tilpasses til stikkontakt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Jeg holder på med å bygge et lite hønsehus, og er ute etter tips om dette med belysning. Jeg har lest et sted, at det ikke er lurt med lysrør, hønene kunne bli stresset av det lyset. Da blir det vel det samme med vanlige sparepærer også? Hva er andres erfaringer med dette? Har noen prøvd Led belysning?

Hilsen en som er helt "grønn" på dette. :azn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...