Jump to content
Sign in to follow this  
Høna på skauen

Når kan kyllingene gå ut??

Recommended Posts

For det første; gratulerer med en fantastisk hobby!! :) Om du skal ha kyllingene alene i hønsehuset og du har en varmelampe til de, så kan du sikkert sette dem ut nå. Men det kommer jo an på hvor store de er og om du har varmelampe eller ikke. Ellers er det vel en "tommelfinger regel" som sier at de skal være helt fjær dekte før du kan fjerne varmelampa. Jeg har akkurat satt mine 5-6 uker gamle kyllinger ut i hønsehuset, men siden de har bodd på vaskerommet hele livet fikk de følge av varmelampa, selv om de har fjær alle sammen. Ellers finnes det masse, masse info her på forumet! Til lykke!! :D

• Upvote 1

Hei og gratulerer så masse med kyllinger, er de ikke herlige vesener :)

Hva slags rase har du?

Jeg satte også mine kyllinger ut i hønsehuset når det hadde fått full fjærdrakt, dvs, som Kriola sier når de var en sånn 6 uker gamle. Flyttet med varmelampa, og de brukte den, og la seg under når de synes det ble for kaldt. Når de er i hønsehuset har de jo godt med plass, og kan velge om de vil varme seg eller være utenfor lampa. Det begynner jo å bli endel kjøligere om natten nå, og når sola ikke er framme kan det bli kaldt for de små også om dagen, så behold varmelampa en stund til, kanskje noen uker, så får du se an kyllingene om de bruker den eller ikke når det har gått noen uker. Og så må du jo fram med varmelampa igjen når det blir kaldere og vinteren kommer. Men det er heldigvis end stund håper jeg. Vil holde på gresset, sola og det som er igjen av sommeren litt til.

Lykke til med de små, og bruk forumet her om du lurer på noe. Det er bare å poste spørsmål., og du får som regel mange svar og kan bli venner med andre hønsefriker med samme interesse :D

• Upvote 1

Takk for det...

Er DK kyllinger jeg har skaffet meg.. De fleste begynner og få en del fjær. De står ikke med varmelampe nå, Henta de på søndag og da hadde hu akkurat fjernet lampa. De er +- 5 uker. Er et par stk som jeg synes er veldig små, og som ikke har fjær i det hele tatt... men det skulle ikke være mange dagene mellom dem.

det kan eg skrive under på.. har selv kyllinger som er klekket 25 og 28 mai. Stor forskjell spesielt på dk... mine som mer klekket 25 er nesten dobbelt så stor som dei fra 28 mai.. men er hanen den eldste og høner dei yngste da... men like vell. så ser en klar forskjell fra det eldste kullet, men dk, mille fleur og italiener (klekket under klukk høne) og dei andre dk og italiener klekket 28 i maskin..

I og med at de minste ikke har skikkelig fjær enda, så ville jeg ventet en ukes tid til før jeg flyttet de ut i hønsehuset.

Men skaffer du deg en varmelampe, og henger den opp i hønsehuset, slik at kyllingene kan gå under om de er kalde, så kan du ta de ut i hønsehuset når varmelampa er på plass.

Takk for svar:) Da får jeg kjøpe en varmelampe til helga. Men et annet spørsmål er det noen annen måte og se forskjell på høner og haner en kammen? Jeg er ganske sikker på at to av de er haner, men tror det er en del til...

På Dverg Kochin er det utviklingen og fargen på kam og hakelapper som er det en ser først når kyllingene begynner å få full fjærdrakt. Da er ofte hanens kam mer utviklet og rødere enn hos unghøna sin som forsatt er knapt synlig og mer gulaktig i fargen. Så kommer det hakelapper fram hos hanen, de er og tydeligere røde og ofte større enn hos hønekyllinger.

Når kyllingene blir enda større kan en se tydelig forskjell på fjærene, hanen har spissere og lengre fjær på halsen/nakken og begynner få de karakteristiske lange fjørene ved overgangen ryggen til halen. Og du kan også se at halefjærene er lengre enn hønas. Noen haner bygynner ganske tidlig å gale, hos meg har noen prøvd seg alt når de er 8-9 uker gamle. Men de er ikke akkuratt klare i målet :) hi hi, det lyder ganske komisk i begynnelsen.

Ok. jeg ser på noen av de, spesielt de som er størst og jeg tror er haner at de har sånne hakelapper, (eller ører som jeg kalte det til samboeren min i går. hehe) Men hvis alle skal ha det er jo ikke det sikkert heller. Får nok bare vente i spenning, hvor lenge kan man ha mange haner sammen, og vet du om det er mulig og bli kvitt dem? Det er vel mange som har for mye haner.

Du får nok bare vente litt å se nærmere på sikrere tegn på haner og høner, men av erfaring er det som regel nesten dobbelt så mange haner i et kull enn høner.

Er hanene vokst opp sammen, kan du nok ha to stykker sammen, om du har godt med plass i hønsehuset og nok høner. Men selv om de er vokst opp sammen er det jo ingen garanti på at de ikke begynner å sloss. Så du må nesten bare se an hvordan de oppfører seg, og blir det for mye krangling og tendenser til slossing med skader, så ville jeg nok kvittet meg med de fleste hanene og beholdt en eller to. Og til våren igjen må du igjen se an hvordan disse to hanene går sammen, for da begynner hormonene å våkne og de vil trolig sloss om om hønene.

Det er som du sier litt vanskelig å bli kvitt haner, spesielt på denne tiden, for da har de flerste fått mange i kullene i løpet av sommeren. Men det kommer helt an på rasen du har også, om det er en rase det er mye av i området rundt deg. Men legg ut annonse på Finn.no, her på Forumet og evt på de forskjellige rasehønsforeningene sine salg/ kjøp sider, så¨har du hverftall forsøkt å finne nye hjem til de.

Hei hei:)Jeg har levende kyllinger i Ruge egg og skal ikke ha alle selv så holdt av til noen på gård .Når er de klare til å kunne skille seg fra  Resten av gjengen (og meg som da blir en høne mor?):)Antar de må ha blitt litt sts på?hilsen spent "høne mor"